Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

.pdf

Innleggav andkir » fre 08.07.2011 20:21

Nydelig lesestoff for helgen!! Ingen som tilfeldigvis har laget en pdf. av dette stoffet som kan legges ut og lastes ned? Hadde vært digg å ha det i papirformat når man sitter og jobber med det, og det er kjedelig å printe ut tre sider fra nettet :p

... eller fikset jeg meg nettopp litt ekstra arbeid i helgen? :D

Brukerens avatar
medlem i 152 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav EinarJ » fre 08.07.2011 21:13

Det skal vurderes.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

.pdf

Innleggav andkir » lør 09.07.2011 8:54

JA... da var pdf'en kompilert :p
For de som evt. ønsker det kan den lastes ned her:

Programutvikling for Mac OS.pdf

Brukerens avatar
medlem i 152 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav EinarJ » lør 09.07.2011 9:08

Flott tiltak, selv om de relativt komprimerte bildene mine nok ikke bør blåses opp noe særlig mer enn det de allerede er her på siden før de blir direkte heselige.

Bare én liten detalj though, ikke for å være kjip, men jeg ser helst at en slik PDF inneholder kreditering, av både meg og Mac1 som opphavssted.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav ggt667 » lør 09.07.2011 10:08

Du har vel ikke oppgitt noen kilder for dine skriverier, EinarJ?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav EinarJ » lør 09.07.2011 13:50

Nope, fordi det ikke er noen å nevne, alt som er i disse 3, er strengt tatt ting jeg har tatt fra egen erfaring, skal jeg begynne å liste opp hvor jeg lærte ting for flere år siden, blir det fort tungvindt.

Men, for ordens skyld, så har jeg vel slått opp et par C-funksjoner i cpp-reference (som jeg referer til), og dobbeltsjekket formatstreng-detaljene* mot et par tilfeldige referanser der, og andre steder, for å unngå å drite på draget med feil %bokstav-kombinasjon.

De 3 delene er på ingen måte "kokt" fra noe annet sted, eller basert direkte på noe annet, jeg har sågar vært påpasselig med å finne på egne eksempler.

Men, hvis du vil vite grovt sett hvor jeg har plukket opp kunnskapen, så er det vel:
http://www.howstuffworks.com <- Hadde en C-intro på noen sider som vel var der jeg startet way back.
Apple Developer Center har en del introstoff om Objective-C og Cocoa, samt Interface Builder.
og C++ Bible er vel boka jeg lærte meg C++ fra, og jobbet meg delvis bakover derifra til C. (Jeg vil dog påberope meg selv å nok være bedre i C++ enn C).
I tillegg kommer C++ og C-kunnskapen man plukker opp ved osmose på NTNU, både gjennom studier og jobb.

Men, poenget er at det ikke er noen direkte kilder å refere til, siden materialet er originalt i så lang utstrekning som mulig (på et eller annet tidspunkt opptar man kunnskap, og kilden går i glemmeboka), jeg siterer ingen kilder direkte, og begrunner ingen av påstandene mine med referanser til andre kilder noe sted i teksten (men, jeg referer til videre lesning på slutten). Dette hadde selvfølgelig vært råttent hvis jeg gjorde storslåtte påstander, men jeg antar at den jevne leser stoler på at jeg ikke bedriver vranglære. Hvis jeg derimot skulle slått opp noe og fått detaljene direkte derifra, ville jeg jo referert til kilden.

Og til slutt, hovedgrunnen til at jeg sa at jeg helst ser at det finnes opphavsreferanse er, at PDFen inneholder hele serien komplett, og jeg bryr meg forsåvidt ikke all verden om creds og slikt, det jeg derimot ikke vil, er å få kjeft senere fordi noen tror jeg har kokt fra det som i praksis er min egen tekst.

Sorry hvis dette blir litt striks, og slikt, det er et fantastisk tiltak å lage en PDF av hele serien for tilgjengelighetens del, men, ja, det er bare snakk om en liten detalj.

* formatstreng-detaljene er vel strengt tatt mulig å slå opp et utall steder, så jeg husker ikke hvor jeg faktisk sjekket dem mot, hvis disse skulle ha referert grundig nok, måtte forsåvidt de også ha referert hele veien tilbake til K&R-boka som definerer C, så jeg kan like gjerne si at det kommer derifra.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav andkir » søn 10.07.2011 11:15

EinarJ skrev:Flott tiltak, selv om de relativt komprimerte bildene mine nok ikke bør blåses opp noe særlig mer enn det de allerede er her på siden før de blir direkte heselige.

Bare én liten detalj though, ikke for å være kjip, men jeg ser helst at en slik PDF inneholder kreditering, av både meg og Mac1 som opphavssted.


Da var det fikset :-)

Hent pdf'en her:
Programutvikling for Mac OS X

Brukerens avatar
medlem i 152 måneder
 

Del 4?

Innleggav andkir » ons 17.08.2011 17:09

Noen som vet når del 4 kommer?! :-p

Brukerens avatar
medlem i 152 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav EinarJ » ons 17.08.2011 17:21

Tja, "when its done"? Finfint om folk nevner om noe var uklart i de 3 første i mellomtiden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Hmmm, dette tok sin tid?

Innleggav ggt667 » tir 01.01.2013 16:48

Hmmm, dette tok sin tid?

I mellomtida har jeg finni denne: http://www.youtube.com/user/AppleProgramming
Sist endret av ggt667 den tir 01.01.2013 16:49, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Programutvikling for Mac OS X, del 3 - Litt mer C.

Innleggav EinarJ » tir 01.01.2013 16:50

Ja, jeg har et utkast til del 4 liggende her et sted, men ble opptatt med andre ting før det ble fullført, og dermed gikk hele føljetongen litt i glemmeboka. Det er godt mulig at jeg får det på plass etterhvert.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]