TEST: Mobee Magic Charger

TEST: Mobee Magic Charger

Innleggav admin » man 31.01.2011 12:35

Test av Mobee Magic Charger

Hvis du har skaffet deg en Magic Mouse så vet du sannsynligvis også at den «magiske» trådløse musen til Apple liker batterier. Den spiser en del batterier og har du ikke gått til innkjøp av oppladbare batterier blir driftskostnadene på musen høy. En ny smart induksjonslader gjør hele prosessen med opplading mye, mye lettere. Vi har testet Mobee Magic Charger.

Mobee Magic Charger er et nytt tilbehørsprodukt til din Mac som gjør det veldig enkelt å lade din Magic Mouse. Produktet har skapt mye interesse og vi omtalte det også her på Mac1 i fjor. Nå er Mobee Magic Charger endelig å finne i butikkene i Norge og vi har tatt en titt på dette produktet.

Den magiske laderen er rett og slett en svært smart trådløse «ladeplate» som kan lade din Magic Mouse trådløst ved hjelp av elektromagnetisk induksjon. Det hele skjer over USB og for å få din Magic Mouse til å fungere med induksjonsladeren, må du sette inn en egen Mobee batteripakke i musen.

Test av Mobee Magic Charger

Din Magic Mouse endrer seg ikke visuelt når batteripakken er satt inn i musen, men Mobee sine batterier veier noe mindre enn standard AA-batterier som musen normalt bruker. Resultatet er at din Magic Mouse går ned i vekt - fra 108 gram til 91 gram. En merkbar vektreduksjon, men ikke noe som for oss gjør noe fra eller til.

Med batteripakken plassert i Magic Mousen, behøver du kun å plugge inn «induksjonsbrettet» inn i en vanlig USB-port. Laderen henter all strøm fra USB og du trenger ingen strømadapter. Stort pluss! Designet er lagt tett opp mot Magic Mousen den skal lade og produktet ser ut som det er skapt for musen.

Nå «induksjonsbrettet» er plugget inn i en USB-port vil en liten LED-lampe på forsiden lyse svakt rødt. Med en gang du legger musen oppå brettet skifter denne farge til grønn og den vil begynne å lade batteriet i musen umiddelbart. Ingen drivere, ingen knapper - veldig enkelt. Laderen bruker ca. 6 timer på å lade batteriet helt opp, men her må man være litt oppmerksom. Macen registrerer nemlig aldri batteriet som fullstendig oppladet, men dette skyldes at Mobee har batterier som er noe svakere enn standard AA-batterier.

Mobee har 1.2v NiMh-celler som totalt utgjør 2.4v. Standard AA-batterier leverer derimot 1.5v per batteri - noe som totalt utgjør 3v. Når Mobee er fullladet tror Magic Mouse at den kun er ladet opp 70%. Den praktiske betydningen av dette er at musen din må lades litt oftere og at menyen i Mac OS X aldri hevder å være fulladet selv om den faktisk er det. At musen går litt fortere tom for batteri løses ved at lading nå er mye, mye lettere.

Video




Konklusjon


Mobee Magic Charger er et produkt du ikke tror du behøver før du faktisk prøver den og ser hvor smart den er. Induksjonslading ser ikke bare kult ut, men kan faktisk også spare deg for litt penger - i hvert fall hvis du enda ikke har kjøpt deg oppladbare batterier til din Magic Mouse.

Produktet er lekende lett å bruke og krever ingen form for installasjon, strømadaptere eller opplæring. Den største utfordringen har vært å huske å sette musen på laderen når dagen er over. Gammel vane er vond å vende, men etter et par dager begynner den «nye» vanen å sitte i fingrene.

Mobee Magic Charger koster NOK 599,- og er å finne i butikker som selger Apple-produkter. Tell, Eplehuset i Fredrikstad og Sandvika, iUtstyr.no, MeatStore og snart Elkjøp fører produktet fra Mobee. Meat Distribution er distributøren.


Positivt



  • Enkel og svært brukervennlig

  • Pent design

  • Sparer deg for batteribytte

  • Miljøvennlig



Negativt



  • Rapporterer aldri 100% oppladet batteri

  • Litt kortere levetid enn standard AA-batterier

  • Litt lavere vekt, noen liker at musen er tung


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

"Nå er Mobee Magic Charger

Innleggav oddbjarne » man 31.01.2011 12:49

"Nå er Mobee Magic Charger endelig å finne i butikkene i Norge og vi har tatt en titt på dette produktet."

Hadde vært kjekt om du kunne nevne en butikk som har den inne, sånn at vi kan løpe ut å kjøpe med en gang. :)
medlem i 177 måneder
 

De her har produktet :

Innleggav manwithnoname » man 31.01.2011 12:59

De her har produktet : http://www.meatstore.no/the-magic-charger.html
Også vet jeg Eplehuset i Fredrikstad og InfoGrafikk har produktet i butikken sin, kommer sikker snart i de andre butikkene til Eplehuset også.
medlem i 183 måneder
 

http://www.tellit.no/produkte

Innleggav MjhZ » man 31.01.2011 14:45

http://www.tellit.no/produkter/tilbehor ... arger.html

Tell i Stavanger har den på lager!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

"Hvis du har skaffet deg en

Innleggav macfan88 » man 31.01.2011 15:07

"Hvis du har skaffet deg en Magic Mouse så vet du sannsynligvis også at den «magiske» trådløse musen til Apple liker batterier. Den spiser en del batterier og har du ikke gått til innkjøp av oppladbare batterier blir driftskostnadene på musen høy (...) Mobee Magic Charger koster NOK 599,-"

Tror jeg lett investerer i noen pakker 10-pac Firstprice-batterier - de holder ut Magic Mousens levetid og det er MYE, MYE billigere. 599 kr for en enkel ladestasjon til et produkt du bare har i et par år er i mine øyne definitivt ikke verdt det. Jeg ser jo selvfølgelig at det er kjedelig å bytte batterier en gang i måneden, men når den koster det samme som musen selv blir det litt tåpelig.
Sist endret av macfan88 den man 31.01.2011 15:12, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Meatstore.no og tellit.no

Innleggav manwithnoname » man 31.01.2011 15:17

Meatstore.no og tellit.no selger den til 499,-

Jeg fikk min fra Meatstore.no og er meget fornøyd, er en rimelig aktiv bruker og med batterier fra Nille så byttet jeg ca en gang i uka, men det slipper jeg nå :)
medlem i 183 måneder
 

"Hvis du har skaffet deg en

Innleggav Jokkim » man 31.01.2011 17:31

"Hvis du har skaffet deg en Magic Mouse så vet du sannsynligvis også at den «magiske» trådløse musen til Apple liker batterier..."

Det har ikke jeg opplevd. Kjøpte magic mouse i mai i fjor, og bytta batterier først nå rett før jul

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Nå vet jeg ikke hvor mye du

Innleggav manwithnoname » man 31.01.2011 18:22

Nå vet jeg ikke hvor mye du bruker din, men jeg sitter 10-14 timer foran Mac'n hver eneste dag og glemmer å skru den av når jeg gir meg. Da går det litt strøm :/
medlem i 183 måneder
 

Koster 399,- på iustyr.no,

Innleggav Maidennor » man 31.01.2011 18:50

Koster 399,- på iustyr.no, pluss frakt selvfølgelig.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Driftskostnadene ved vanlige

Innleggav Nalle Toffus » man 31.01.2011 19:41

Driftskostnadene ved vanlige batterier høy?

Vel, jeg bruker Magic Mouse daglig. Skifter batteri ca hver 2 måned. Batterier til to kroner stykke. Batterikostnad kr 24,- per år.

Til å leve med vil jeg si:-)

Og det tar minst tjue år før jeg kommer opp til kostnaden med Magic Charger...

Innen den tid har det vel kommet noe annet digg:-)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Feil link på iUtstyr, står

Innleggav Chriistoffer » man 31.01.2011 19:46

Feil link på iUtstyr, står itUstyr.
medlem i 167 måneder
 

Induksjonslader.

Innleggav Skogsguden » man 31.01.2011 22:40

Lekker liten sak, men hva er vitsen?

Jeg bruker iMac-en min hver eneste dag og bytter batteri kanskje fire ganger i året. En pakke med ti batterier koster under 30 kroner på butikken. Skal holde på i mange år for å tjene inn den greia der, gitt.

Jeg må si jeg reagerer på artikkelen, som gir inntrykk av at batterikostnadene er uholdbare nesten. Det er jo på grensen til å være komisk.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

@Skogsguden Tja, jeg bruker

Innleggav admin » man 31.01.2011 23:04

@Skogsguden

Tja, jeg bruker lett opp et batteri mye kortere tid, men nå slår jeg den heller aldri av. Det er for meg mest et irritasjonsmoment å måtte kjøpe nye batterier flere ganger i måneden og skal man prøve å være litt miljøvennlig koster batterier litt mer enn ti for 30,-

Det er allikevel det å ikke ha batterier på skrivebordet når man går tom for deretter å måtte huske det når man handler som er det kjipeste.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: TEST: Mobee Magic Charger

Innleggav Traktor » man 31.01.2011 23:43

Synd at jeg akuratt har kjøpt en apple batterilader, som varer 1/4 av hva vanlige IKEA batterier gjør. Det er egentlig helt latterlig, de lader ikke en gang fult opp :rolls eyes: Makan til søppel :-(

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Det jeg gjerne skulle ha

Innleggav TorsteinO » tir 01.02.2011 12:06

Det jeg gjerne skulle ha visst, er hvorfor i heiteste apple ikke lagde den fordømte musa der med oppladbart Li-batteri innebygget i utgangspunktet, kanskje tilogmed med en usb-kabel som reserve- og ladeløsning

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]