Apple lanserer ny iMac med Thunderbolt

Hei Nesten_Nerd Interessant

Innleggav baiaz » tor 05.05.2011 8:08

Hei Nesten_Nerd

Interessant det du skriver. Men disker på disse maskinene kan skiftes ut går jeg ut fra ... hvis man er Nesten_Nerd iallefall.

Iallefall så kunne man det på de forrige om ikke jeg har misforstått.

Grunnen til at jeg etterlyser USB 3 er følgende:

Når jeg kjøper en iMac eller en annen mac eller pc for den saks skyld, så vil jeg ha en maskin som jeg kan ha glede av i mange år. Jeg er ikke en som skifter ut maskinen bare fordi mac kommer med oppdateringer. Min macbook pro er snart 4 år gammel. Foreløpig har jeg skiftet ut harddisken 2 ganger - hurtigere og større hver gang.

Når teknologien er her så er det synd at apple ikke implementerer den i maskinen for sånne som meg. Sånne som IKKE oppgraderer til ny maskin hvert år.

Du skriver: hva skal man med Thunderbolt?
Jeg ville svart på det nettopp det jeg har sagt tidligere: Jeg ser et tidsperspektiv for en sånn maskin 3 - 4 år hvis den er like god som min 4 år gamle macbook pro har vært. Så pr. idag har jeg kanskje ikke brukt for hverken USB 3 eller thunderbolt - men hva om 1 eller 2 år?

http://loveapple.no/hva-er-og-hvordan-f ... forklarer/

Når det gjelder 128gb SSD på en iMac maskin? Da er jo ALT oppbrukt før man får lastet inn noen få bilder fra mitt 21 Megapix kamera. Og vitsen med iMac er vel at alt er i et kabinett så kan man fjernlagre på eksterne harddisker.

Men men... jeg skal ikke krangle - og hvis det var MANGE som hadde etterspurt dette så hadde sikkert Apple lagt dette som et valg? Når de vet at folk skifter harddisker selv.

Som sagt - dette er bare mine meninger. Og kjøper jeg iMac - så forventer jeg at jeg har den i MANGE år før jeg skifter. Så da er det kjekt å ha all den teknologien som er i markedet: Thunderbolt, USB 3 og Blue Ray

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iMac med Thunderbolt

Innleggav Wavelength » tor 05.05.2011 10:06

128GB SSD hadde holdt i massevis. Har selv formatert min MBP og med alt av nødvendig programvare (Iworks, Adobe CS5, Aperture osv), og bruker kanskje 50GB.

Husk at en SSD er til OS og programvare. Alt det andre legger du på en vanlig disk, som iMacen også har.

Det jeg er enig med nesten_nerd i er at de burde hatt flere alternativer på SSD. De burde tilbytt helt ned i 80GB.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iMac med Thunderbolt

Innleggav HenrikWL » tor 05.05.2011 10:39

Når det gjelder USB3, så er dette en protokoll som utmerket godt kan leve oppå Thunderbolt, så både USB3 porter og Thunderbolt porter på samme maskin er smør på flesk.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iMac med Thunderbolt

Innleggav nesten_nerd » tor 05.05.2011 15:27

Enig med deg baiaz i at det er fornuftig å ha dette på en ny Mac, men dette forutsetter at du kjøper utstyr som passer til usb 3 og thunderbolt. For mitt vedkommende er det galskap å skifte ut de 12 eksterne harddiskene til usb 3 disker. De er ikke så trege de jeg har selv om de "bare" er usb 2 :-(
Den SSD på 80GB som jeg har på en pc er mer enn stor nok til alle programmene.
Selv om jeg på Snow Leoparden har hd på 500GB lagres data på ekstern disk og ikke på den innebygde. Derfor ville jeg heller at en SSD på 80 eller 128GB fordi dette er en kraftig forbedring av maskinen.
Igjen så mener jeg at SSD er virkelig noe nyttig og en stor forbedring, mens usb 3 og thunderbolt er helt unødvendig.
Dersom du får valget mellom en mye raskere datamaskin (SSD) eller raskere overføring mellom datamaskinen og det du kobler til av usb 3 eller thunderbolt utstyr så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.
medlem i 184 måneder
 

baiaz: Og kjøper jeg iMac -

Innleggav Limbolama » tor 05.05.2011 16:01

baiaz: Og kjøper jeg iMac - så forventer jeg at jeg har den i MANGE år før jeg skifter. Så da er det kjekt å ha all den teknologien som er i markedet: Thunderbolt, USB 3 og Blue Ray

Eg er veldig samd med deg, for eg er ingen storkonsument av apple-produkt sjølv. Min svarte MacBook(mid 2007) har eg hatt i 3,5 år, og har ingen planar om å byte den ut. Eg berre konstaterte "fakta"/ rykter lengre oppe. Eg skulle veldig gjerne hatt Blue Ray på ein iMac. Det er då ein HD-TV som passar ypperleg til film i ein liten hybel som min.

SSD kunne gjerne vore mykje billegare, og tilgjengeleg som alternativ også med mindre diskar, men prisen er det vanskeleg å gjere noko med pr dags dato. Eg tvilar på at eg tek meg råd til å kjøpe ein iMac til kr 20 000 +.
medlem i 179 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iMac med Thunderbolt

Innleggav m4rius » tir 10.05.2011 13:46

HenrikWL skrev:Vet noen hvordan SSD løsningen er i de nye iMacene? Er det som i Macbook Air, at de har bare tatt selve brikkene i disken og stæsja rundt inni der? Er det derfor man ikke kan sette i selv, siden det fatisk ikke er noen fysisk 2.5" plass til SSD?


Det er en helt vanlig 2,5" SSD, du kan bytte den ut med en hvilken som helst SSD...

Apple sine 2.5" SSD er ikke særlig bra heller, selv om de er mye bedre en en vanlig standard 3,5" disk.
medlem i 187 måneder
 

Når er den ny Imac'n tilgjengelig i butikkene ?

Innleggav Toppkis » ons 31.10.2012 12:53

Når er den ny Imac'n tilgjengelig i butikkene ?
medlem i 139 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iMac med Thunderbolt

Innleggav jaknudsen » ons 31.10.2012 13:46

I løpet av november for 21-tommeren og desember for 27-tommeren: http://www.apple.com/no/imac/

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron