Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Alfred.Woodden » man 25.07.2011 14:27

Slik tar du en Clean Install av LionNår du skal til å installere OS X Lion, så har du to muligheter - oppgradering eller «Clean Install». Oppgradering er satt som standard valg under førstegangsinnstallering fra Mac App Store og du får ikke tilgang til Clean Instal med mindre du gjør et lite triks.

Dette er bevisst gjort fra Apple for å gjøre installeringen av Lion så enkel og «idiotsikker» som mulig for hver eneste Mac-bruker. Slik tar du en «Clean Install» av Lion.

Hva er Clean Install



En Clean Install betyr at du formaterer Macens harddisk, og sletter hele systemet inkludert dokumenter, bilder, musikk, systemfiler osv. Alt forsvinner, for så å installere Lion på et «nytt» og tomt volum.

Hvorfor ta en Clean Install?



Dette er et godt spørsmål som mange lurer på. Det er en del “myter” rundt Clean Install, som for eksemel at det er «overflødig», eller at det ikke har noen innvirkning på Macens ytelse. Dette kan du trygt stole på at er fullstendig feil.
En upgrade, til sammenligning, består kun i å automatisk bytte ut de vesentlige systemfilene med nye, uten at innstalleringsprosessen rører andre filer på Macen som f.eks. Hjem-mappen, Applications eller Library/Bibliotek. I biblioteket kan det bygge seg opp .plist-filer fra gamle programmer m.m. Disse filene kan ha en uheldig virkning på et nytt operativsystem. Det som fungerte raskt og fint under Snow Leopard, kan gjøre det stikk motsatte under Lion, og forårsake at Løven sakner ned til en uutholdelig sinke. Dette kommer av programmer som hver enkelt individuell Mac-bruker installerer / modifiserer under Snow Leopard, og som potensielt sett kan være ukompatibelt med Lion.

Kort fortalt, når en installerer et nytt OS, kan det være lurt å fjerne det gamle, og gjøre plass til det nye. Spesielt hvis man ikke har gjort dette på mange år.

Fremgangsmåte



For enkelthetsskyld, tar vi i denne guiden kun for oss Clean Install fra Lion sin Recovery Partisjon. Hvis du fremdeles kjører Snow Leopard, og ønsker å utføre Clean Install, har du to valg:


  1. Laste ned Lion i Mac App Store, «Oppgradere» til Lion via installeringsassistenten, og deretter følge denne guiden for Clean Install.

  2. Du kan brenne / kopiere Lion-diskbildet over på en DVD eller USB, jamfør med denne guiden



Recovery-partisjonen lages automatisk av Lion, når dette er installert, og ligger gjemt på harddisken din. Recovery-partisjonen inneholder de aller viktigste filene Lion trenger for å reinstallere Lion, skulle det være behov for det, vedlikeholdsverktøy og mulighet for Time Machine-gjenopprettelse av systemet.

1. Backup


Ta en fullstendig BACKUP før du gjør noe som helst videre. Time Machine, SuperDuper, CarbonCopy. Hva enn det er du foretrekker, bare husk å gjøre dette før du går videre. Når du er ferdig med Backupen, mat ut disken, og koble backup-volumet og andre eksterne harddisker / USB minnepinner fra Macen.



2. Recovery Partition



Restart Macen din. Med en gang du hører oppstartslyden, holder du inne «alt»-knappen på tastaturet helt til du får opp dette på skjermen.

Recovery partition

Velg «Recovery HD». Vent til denne partisjonen starter.

Steg 3, Verktøyene tilgjengelig



Verktøy

Velg Disk Utility / Disk Verktøy, og trykk Continue / Fortsett.


Steg 4, Disk Utility



Når partisjonen er startet opp presenteres du med følgende skjermbilde. Her er det viktig at en «holder tunga rett i munnen». Har du ikke koblet fra dine andre eksterne harddisker fra Macen, kan uhellet være ute, og du kan ved en feiltakelse slette alt innholdet ditt, så pass på at det ikke er noen eksterndisker koblet til Macen!

Jeg har numerert de aktuelle valgene som må stilles inn før vi går videre. Pass på at du velger partisjonen markert med rødt, og ikke volumet over den. Gjør du det, kan du muligens miste Recovery partisjonen din, så pass på at du har valgt partisjonen jeg har markert. Dette gjelder også hvis du har BootCamp installert, eller partisjonert HDD-en din inn i flere partisjoner. Velg kun den du ønsker å installere OS X Lion på.

Clean install

Så først, velg riktig partisjon som vist i bildet. Trykk på «Erase» / «Slett» fanen, pass på at «Format» er satt til «Mac OS EXtended (Journaled)» og til sist trykk «Erase» / «Slett».

Dette kan ta alt fra 2 sekunder til et par minutter, så vær tålmodig. Når dette er ferdiggjort har du nå formatert partisjonen, og er klar til å installere OS X Lion på et nytt og friskt volum.

Avslutt Disk Utility enten ved å trykke på den røde knappen oppe til venstre i vinduet, eller via oppgavemenyen.

Steg 5, Clean Install



Clean install

Trykk på «Reinstall Mac OS X», trykk Continue og følg anvisningene på skjermen. Dette kan ta en stund ettersom Lion nå setter i gang med å laste ned ca. 4GB med data fra internett før den kan innstallere OS X 10.7. Dette er det desverre ingen vei utenom, selv om du har brent en Lion DVD / USB.

Håper dette var til hjelp for noen. Ha en fin sommer!
Sist endret av Alfred.Woodden den man 25.07.2011 14:32, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Install av lion fra en minneplugg eller dvd

Innleggav ivarh » man 25.07.2011 14:59

Jeg har vært nødt til å reinstallere lion på min mbp etter at deaktivering av macdrive drepte min filevault 2 partisjon. Da jeg prøvde å installere fra recovery partisjonen så trengte den min apple id og startet å laste ned lion fra app store. Jeg slo av maskinen og bootet fra min minnepinne og den trengte værken min apple id eller nettverks tilkopling for å reinstallere lion.

-Ivar
medlem i 192 måneder
 

mangler info

Innleggav markbr » man 25.07.2011 15:17

har opplevd 2 problemer med å overgang til lion . boxee box sliter med å få spillt av filer på macen . seier dei er i bruke eller ikke tiljengelige . måtte legge dei over til usb penn for å spilt dei av.
Sist endret av markbr den man 25.07.2011 15:21, endret 1 gang
medlem i 187 måneder
 

- og så videre ?

Innleggav Haugalending » man 25.07.2011 15:35

Etter mange år er det sikkert på tide å gjøre en Clean install. Men når en har fulgt retningslinjene over, hva da?
Jeg antar at en så skal kopiere tilbake brukermappen fra backup-enheten og reinstallere fra originalene alle applikasjonene og tilleggene en ønsker å ta med videre (og for hver applikasjon kjøre alle oppgraderingene som er kommet til etter original-versjonen) ?
Ganske omfattende når en har mange applikasjoner, men sikkert en god ide.
medlem i 196 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Alfred.Woodden » man 25.07.2011 15:37

@ivarh,



Det er blitt rappotert fra mange hold at selv med et disk-image kopiert over på minnepinne fra den orginale install-filen kjøpt i Mac App Store, krever Lion at nyeste systemfiler lastes ned fra Apples servere. Dette er for å kunne laste ned nyeste versjon (f.ex. 10.7.1, 10.7.2 .... 10.7.8 ) når disse blir tilgjengelig, uten å måtte tenke på å oppdatere maskinen etter en clean install.



Spørsmålet er da, hvordan fikk du det til? torrent?



Sist endret av Alfred.Woodden den man 25.07.2011 15:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Meget bra guide Alfred.

Innleggav DADDY » man 25.07.2011 15:39

Meget bra guide Alfred.

Kommer til og følge den når jeg går løst på dette i løpet av uken.

Takk for årets guide.


Håper forøvrig at "clean-install-dødaren" fra flere andre tråder lar vær og kommentere her.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Takk for komplimentet DADDY.

Innleggav Alfred.Woodden » man 25.07.2011 15:46

Takk for komplimentet DADDY. Håper dette stod til forventningene dine. Du var flink til å motivere. :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Men, om den må laste ned

Innleggav Mac Lovin » man 25.07.2011 15:51

Men, om den må laste ned hele Lion via apple, hvorfor ha den på USB/DVD, kan man ikke da bare installere den som lastes ned ? Synes det høres genialt ut jeg, da er DVD plater endelig helt unødvendig på mac.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav FastBring » man 25.07.2011 16:41

Takk for tråden, bra jobba :-)

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Helt forkastelig, dersom nett-oppkopling er en forutsetning!

Innleggav Pëtr » man 25.07.2011 16:45

Er det riktig at en "Clean Install" eller en installasjon på ny harddisk krever nett-oppkopling - selv om man har tatt backup av den filen som heter "InstallESD.dmg"?

Den nevnte filen er jo på 3.74 GB, et disk image som burde inneholde hele operativsystemet OS X Lion.

Så spørsmålet er: Er det nødvendig med nett-tilgang for installasjon fra scratch eller på ny harddisk, eller kan man installere når som helst uten avhengighet av nettet dersom man har denne filen og har laget en installasjonsdisk av den?

Hvis man ikke lenger kan installere på ny harddisk uten avhengighet av nettet, så er det helt uakseptabelt og slett ikke noe fremskritt.

At operativsystemet og annen programvare kan installeres når som helst på kompatibel maskinvare uten avhengighet av eksterne programvaretjenester, er en forutsetning for datasikkerhet og brukerkontroll.

Da må vi som er Apple-kunder nå kjenne vår besøkelsestid, og forlange at det fortsatt produseres fullstendige versjoner av operativsystemet - enten på DVD eller på minnebrikke. Det siste er selvsagt like godt.
Sist endret av Pëtr den man 25.07.2011 16:46, endret 1 gang
medlem i 191 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav DADDY » man 25.07.2011 17:35

Alfred, jo guiden din stod absolutt til OVER forventningene.

+

Men jeg lurer på 2 ting:

1. Dette med Apple ID og "heng" - er det bare propaganda eller unngås det ved og følge guiden?

2. Du tok Recovery Disken, betyr det at det er helt likt og at DVD/USB ikke har et poeng?

Igjen takk - fra alle oss som må ha det inn med t-skje! :-D

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav T.B.Hansen » man 25.07.2011 18:03

Alfred.Woodden skrev:Dette er et godt spørsmål som mange lurer på. Det er en del “myter” rundt Clean Install, som for eksemel at det er «overflødig», eller at det ikke har noen innvirkning på Macens ytelse. Dette kan du trygt stole på at er fullstendig feil.

Sludder.

De filene du snakker om her, kan du fjerne med vedlikeholdsprogrammer. Mye raskere og like effektivt som en «clean install».

På tide at Mac1 setter noen basiskrav til de som legger ut tekniske artikler og tips her.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav DADDY » man 25.07.2011 18:18

Ber om at Admin gir denne T. B. Hansen en "pause" og at vi kan ha en mer hyggelig tone her på forumet.

Tråd på tråd har han fått fare frem med sine negative innlegg - spesielt om dette temaet.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

@Petr og @DADDY Det var noen

Innleggav Alfred.Woodden » man 25.07.2011 19:36

@Petr og @DADDY

Det var noen tidlige rapporter om at det ikke var noe poeng i å brenne ut et disk-bilde, fordi Lion ville laste ned nyeste OS-versjon tilgjengelig uannsett.

Jeg skreiv denne artikkelen faktisk på fredag formiddag, bare to dager etter at Lion ble tilgjengelig.

Siden da viser det seg at flere nettsteder skriver at det faktisk er mulig å installere vha USB uten å måtte laste ned hele 4GB med data fra internett.

Men dette kan ikke jeg bekrefte, ettersom jeg ikke har forsøkt det selv. Kanskje andre her på forumet vet dette med sikkerhet?

@DADDY, Jeg opplevde ikke Apple ID heng, men Bigmind skriver i tråden "Store problemer med installering av Lion/oppdatering av Lion" følgende for å komme rundt Apple ID -heng problemet:

__________________________________________________

Bigmind skrev:Nå kom jeg endelig gjennom!

Der det henger med kommuniserer med Apple.
Ta cmd+q og velg hopp over.
Fullfør registreringen.
Deretter ble jeg sendt tilbake til start igjen.
Gjenta prosessen.
Jeg kunne da skrive et kontonavn. Passord osv.

Og etter det logge inn.

Og nå er jeg inne og alt virker! :-)


__________________________________________________

Men dette var ikke et problem for meg, og jeg har en følelse av at dette var et problem berørt svært få brukere.

Husk, hvis alt virker fint, er det ingen som "klager" på internett. Med andre ord. Følger du oppskriften over (husk BACKUP!) så skal nok alt gå bra ;-)
Sist endret av Alfred.Woodden den man 25.07.2011 19:39, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » man 25.07.2011 19:40

T.B.Hansen skrev:På tide at Mac1 setter noen basiskrav til de som legger ut tekniske artikler og tips her.


På tide at du gir deg. Clean Install har en funksjon, og mange velger å benytte seg av den muligheten. Hvis folk velger å formatere, så la de gjøre det. Min erfaring er at ingen person eller vedlikeholdsprogram klarer å rydde opp som en formatering kan.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]