Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Veldig tungvindt?

Innleggav zarilion » tir 02.08.2011 2:14

Jeg gjorde nettopp en "clean install" av Lion på min maskin på en fersk HDD i kveld. Eneste jeg gjorde var å legge inn "InstallESD.dmg" på en USB pinne igjennom "Diskverktøy", boote maskina fra den, formatere den ferske HDD'n til mac og installere. Ingen nett tilgang, ingen nedlasting. 20 min senere var den klar til bruk.
medlem i 198 måneder
 

Vet ikke om dette er dumt

Innleggav tg » ons 03.08.2011 1:21

Vet ikke om dette er dumt sprøsmål men...syntes det nesten virker lettere å ta en clean install av snow Leopard fra CDn den kom med, så bare laste ned lion med en gang etterpå? eller blir ikke det det samme?
medlem i 221 måneder
 

Skal selge MacBook proen

Innleggav christoopher16 » tor 04.08.2011 12:31

Skal selge MacBook proen min, og lurte på om denne metoden funker for meg da?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » tor 04.08.2011 13:48

Ja, det gjør den. Etter at installasjonen er ferdig lar du også være å starte maskinen. Da vil neste eier gå rett til oppretting av konto.

Husk også å overskrive data minst en gang når du sletter den.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

@JHHolen Takk for

Innleggav christoopher16 » tor 04.08.2011 15:58

@Wavelength

Takk for hjelpen.

Lurer da på; hvordan overskriver jeg data? Er litt n00b på akkurat dette :(

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » tor 04.08.2011 16:04

Hvis du ser på det nest nederste bilde i guiden så er det tre bobler. Til venstre for nummer 3 er det en knapp som heter Sikkerhetsvalg. Her velger du hvor mange ganger du skal overskrive. Jo flere ganger du overskriver desto vanskeligere er det å gjenopprette data, men tar også tilsvarende lenger tid.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav DADDY » tor 04.08.2011 16:50

Hei, lørdag skal jeg gjøre dette.

Kona er borte og jeg skal kose meg og være nerd, men lurer på 1 ting ang. den skjulte partisjonen.

Har allerede lagt inn Lion, hvis jeg starter med diskverktøy og sletter hele disken, forsvinner den partisjonen også da?

Og at Lion installasjonen legger den inn igjen?

Vil bare ha det helt rent - og ryddig.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » tor 04.08.2011 16:56

Ja, det stemmer som du sier.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav DADDY » tor 04.08.2011 20:25

Flott jhh, jeg finner jo ut dette, men får jeg tilgang til diskverktøy fra usb-lion eller må jeg lete frem den originale dvd fra når boxen var ny?

Takk!

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » tor 04.08.2011 20:29

Se bilde to i guiden. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav DADDY » tor 04.08.2011 21:28

Håper at OS 11 får en funksjon for oss med teflon-hjerne...

:rolls eyes: :rolls eyes: :rolls eyes:

Så godt som ingenting vil feste seg til en overflate av PTFE, ettersom overflatespenningen er ekstremt høy.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav christoopher16 » fre 05.08.2011 10:54

Alfred.Woodden skrev:
3) Når du kommer til Apple ID, IKKE SKRIV inn noe

4) cmd+q


Dette funker ikke for meg... Skal selge macen, og da kan jeg jo ikke selge den med min Apple ID. Er det bare å prøve om og om igjen??

Christoopher16

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » fre 05.08.2011 20:45

Siden Lion selges til din Apple-id og ikke til maskinen, ville jeg solgt maskinen med Snow Leopard.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav DADDY » lør 06.08.2011 21:01

Done!

Takk til Alfred.Woodden for en utmerket guide og til JHHolen for positv og kunnskapsrik bistand her i tråden samt på forumet generellt.

Starter 20:00 og 20:38 var 2010 maccmini ferdig, fikk "heng" på Apple ID men CMD+Q fixet det.

Nå står iskald pepsi max og ostepop klart og jeg skal legge inn ca. 30 programmer utover kvelden. Kona er borte og jeg får virkelig "nerdet" mens P1 og Dansefot står på godt volum (snart).

Har hatt et godt system og samlet linker og CD'er, det meste er "gratis" men for Office & Adobe har jeg CD'er fra jobben. For "Master Collection" fikk jeg beskjed om at denne gangen måtte jeg de-aktivisere og ikke re-installere siden den kostet mye og jeg absolutt ikke hadde et dokumentert behov! Skjønner ikke det, hvordan ellers skal jeg beskjære bilder? :-! :-! :-!

Dette var en OK trening for en gammel ingeniør som liker og være litt nerd, men med mindre jeg har problemer med maccen kommer jeg IKKE til og gjøre dette igjen.

Ha en fin kveld!

PS: Skrevet fra pc'en siden maccen står og jobber!

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

time machine

Innleggav hhtjo » søn 07.08.2011 12:44

Hei, hvis jeg har installert lion og gjenoppretter fra en gammel time machine backup vil eg da få tilbake snow leopard, eller bare få filene eg hadde fra før? og hvis det siste skjer vil den da være like treg som en vanlig oppdatering?
medlem i 151 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]