Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Lion installfilen

Innleggav christopher_john » man 29.08.2011 18:57

Jeg kjøpte Lion i App Store, men kan ikke finne denne .dmg-filen alle snakker om... Er da min eneste utvei å laste den ned på nytt under clean-install'en?
medlem i 156 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav erlend. » man 29.08.2011 19:34

Hei der:)

Takk for en god guide, skal prøve meg på dette i kveld.
Men jeg skulle hatt en ekstra partisjon, så jeg kan ha mulighet til å installere Windows (ved en senere aneldning). Skal dette gjøres samtidig som formatering av harddisken?


Mvh. Erlend
medlem i 214 måneder
 

hei, jeg prøvde dette, og

Innleggav aredbear » man 26.09.2011 12:26

hei, jeg prøvde dette, og den begynner å installere, men når den nesten er ferdig så stopper det opp og en boks popper opp med følgende: "ønsker du å avbryte installasjonen?" svar alt. "cancel" eller "cancel installation" når jeg trykker på "cancel" så blir installasjonen avbrutt. Dette har skjedd 2 ganger nå, hva gjør jeg?
medlem i 186 måneder
 

Driver nå med en clean

Innleggav Snuppiscnapp » fre 18.05.2012 18:05

Driver nå med en clean install av Lion i fra recovery partisjonen på maskinen. Men den må hente ned noen tilleggs filer i fra Apple online. Og forventet tid er 107 timer & 47 minutter?!?! Kan da umulig være riktig dette??

Hva er det den skal hente ned? Jeg har jo allerede Lion liggende som engen partisjon på maskina?

Og jeg vil gjerne ha over musikken & programmene mine som jeg hadde liggende inne. Når kan jeg hente disse i fra TM-kopien?? Eller må jeg bruke overføringsassistenten når alt er ferdig??
medlem i 214 måneder
 

Clean install

Innleggav Rudile » tor 04.10.2012 0:24

Hei.
Guttungen klarte å kræsje macen sin. Det er ingenting på den,men vi får opp mac os x utilities. men hva gjør jeg når den ber meg om en appel konto hvor jeg har lasstet ned mountain lion. har jo ikke gjort det, da dette var en gave,og kom med os. har funnet ut at man MÅ inn på Mac app store=(
Eller finnes det noen andre mulighter?

Mvh Rudi
medlem i 138 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav jerry.c.bush » tor 04.10.2012 8:08

Tastekommando CMD + Q

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Maccrell » tor 04.10.2012 10:02

Tenk at det skal være så kompliser å reinstallere Mac OS at en må ha en uendelig lang diskusjon om hvordan hva hvorfor og når en clean Install må til.
Ved å formatere harddisken og legge inn OS og programmer på ny får en bort ting som renseprogrammer ikke kan fjerne. En trenger ikke diskutere noe som er at fakta.
Å reinstallere Lion på nytt er unødvendig komplisert og gjør at Mac ikke lenger er enkel.
Det som har vært enkelt med Mac er nå komplisert. Det enkle er det beste. Det enkle gjør at en sparer tid og ergelser.
Med snow leopard var det bare å sette inn disken og alt gikk av seg selv.
Heldigvis er det fortsatt like enkelt å reinstallere Windows.
Sist endret av Wavelength den tor 04.10.2012 10:32, endret 1 gang
Grunn: Vi redigerer håpløse innlegg her også...
medlem i 143 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » tor 04.10.2012 10:37

OSX er akkurat like enkelt som det var før. Faktisk enklere da du ikke trenger DVDen for å gjøre det. Kan du nevne en eneste ting som gjør det mer komplisert enn før?

Du kommer nemlig med påstander uten annen argumentasjon enn "det er mer komplisert".

PS: Med Snow Leopard måtte du inn i diskverktøy, på akkurat samme måte som nå, for å ta en clean install.

Rudile skrev:Hei.

Guttungen klarte å kræsje macen sin. Det er ingenting på den,men vi får opp mac os x utilities. men hva gjør jeg når den ber meg om en appel konto hvor jeg har lasstet ned mountain lion. har jo ikke gjort det, da dette var en gave,og kom med os. har funnet ut at man MÅ inn på Mac app store=(

Eller finnes det noen andre mulighter?


Løsningen er å logge inn på din konto på en annen maskin, og kjøpe ML gjennom den. Har du den muligheten?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Maccrell » tor 04.10.2012 10:52

Ja det kan jeg. Du får ingen dvd med OS når du kjøper en ny Mac. Bare det gjør det mer komplisert eller gjør det mer tidkrevende.
medlem i 143 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Wavelength » tor 04.10.2012 11:00

Hvordan gjør det det mer komplisert og tidkrevende?
Du holder inne ALT (eller CMD+R) som før, tar NØYAKTIG like lang tid, og faktisk enklere da du ikke trenger å sette inn DVDen. Du slipper også å miste eller ødelegge DVDen. Du kan også kjøre diskverktøy på ekstern kilde uten å måtte ha med en DVD.

Så jeg kjøper dessverre ikke argumentasjonen din. Det eneste jeg kan gå med på er som i situasjonen over hvor brukeren ikke har lisensen på stell (ubevisst). Har du alt på stell så ser jeg ikke problemet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Slik tar du en «Clean Install» av Lion

Innleggav Maccrell » tor 04.10.2012 13:56

Laste ned Lion i Mac App Store, «Oppgradere» til Lion via installeringsassistenten, og deretter følge denne guiden for Clean Install.

Du kan brenne / kopiere Lion-diskbildet over på en DVD eller USB, jamfør med denne guiden

Dersom du gjør som trådstarter har beskrevet ovenfor er det for meg komplett ubegripelig hvordan dette kan være enklere og raskere enn å ha en dvd med OS for hånden ?
Jeg har opplevd at jeg ikke engang kommer inn i App Store og får lastet ned. Og hva med de som har en langsom nettforbindelse ?
Greit nok at du kan brenne OS selv over på en DVD etc. men altså mer tid og mer arbeid.
medlem i 143 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron