Alvorlig sikkerhetshull i Java - gjelder også OS X

Jeg har brukt lenken til

Innleggav HansPetter » ons 05.09.2012 7:36

Jeg har brukt lenken til "svar", og det så ut til å gå greit.

Men når jeg åpner "java-valg", så er det Java SE 6 1.6.0_33 osv. i 32- og 64-bit jeg ser. Ingenting om Java 7...

Kan noen forklare meg det?
medlem i 202 måneder
 

Re: Alvorlig sikkerhetshull i Java - gjelder også OS X

Innleggav HenrikWL » ons 05.09.2012 10:21

Lenken til "svar" er til JRE, altså Java-plugin til nettleseren. "Java-valg" viser deg hvilken JDK, alså utviklerversjon, som er installert. Dette er to forskjellige installasjoner.

Hvilken nettleser-pluginversjon du har installert sjekker du enten på Java.com, eller i nettleserens pluginoversikt. :)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Henrik: Takk. Men en ting

Innleggav HansPetter » ons 05.09.2012 23:31

Henrik: Takk. Men en ting til: I Safari kan du velge om du vil skru av Java eller JavaScript. Men hvordan gjør jeg det samme i Chrome? Ser bare JavaScript som et option, og det er jo ikke akkurat det jeg skal skru av.
medlem i 202 måneder
 

Nå er Apple kommet med Java

Innleggav iJHH » tor 06.09.2012 13:17

Nå er Apple kommet med Java oppdatering 1.6.0_35.
Hva skjer da med versjon 1.7.07 som noen av oss har innstallert selv?
medlem i 164 måneder
 

@CausingHickory:

Innleggav willytk » fre 07.09.2012 15:43

@CausingHickory: Zero-daybuggen som var referert til i denne artikkelen gjaldt kun version 7, og denne må installeres separat fra java.com, i tillegg krever den OS X 10.7

Har du noe grunnlag for denne påstanden? Jeg kan ikke finne noen linker til kjente sårbarheter i Java 6 Update 33.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Alvorlig sikkerhetshull i Java - gjelder også OS X

Innleggav Gunsmoke » ons 26.09.2012 18:35

Ser at det igjen er funnet en kritisk feil i Java.
http://www.dinside.no/903003/ny-kritisk-java-feil

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Alvorlig sikkerhetshull i Java - gjelder også OS X

Innleggav Maccrell » ons 26.09.2012 19:33

Sikkerhetshullet gjelder også eldre Java versjoner bare så det er klart, og Mac er like utsatt som Pc.
Flere nettbanker krever Java så det er ikke bare å slette Java. En del spill krever også Java f.eks. Minecraft.
Sikkerhetshullet gjør at maskinene med Java kan hackes, men hvor mange står egentlig i kø for å hacke oss ?
Det kommer nok snart en oppdatering så ingen grunn til panikk.
På Mac er det uansett en fordel å ha på brannmur og å kryptere disken.
På Pc er det fornuftig å ha nyoppdaterte sikkerhetsprogrammer som ikke bare kan oppdage virus, men også trojanere etc. Noen kjører jo også Windows på sin kjære Mac.
Til dere som kjører Windows kan det være fornuftig å bruke programmer som Microsoft Security Essentials, Malwarebytes Anti-Maleware, Spamfighter og CCleaner.


http://www.idg.no/computerworld/article255281.ece
medlem i 143 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere