iPhoto og Aperture oppdatert

iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav panther » tir 02.10.2012 11:22

iPhoto og Aperture oppdatertApple la i går kveld ut enda en oppdatering til iPhoto og Aperture. Denne oppdatereringen retter en rekke mindre feil i begge programmer, deriblant problemer med synkronisering av bilder til iOS og integrasjonen mot Facebook.

I tillegg skal oppdateringen også rette noen mindre stabilitetsproblemer som har opplevd i både Aperture og iPhoto. Oppdateringen er som vanlig tilgjengelig gjennom Mac App Store i Mountain Lion eller Software Update i tidligere versjoner av OS X.
medlem i 249 måneder
 

Mindre

Innleggav hsd » tir 02.10.2012 16:58

Mindre stabilitetsproblemer!!! Mindre feil!!!
At programmet kræsjer hver eneste gang du åpner det vil jeg kalle alvorlige stabilitetsprogrammer.
Hvem er det som skriver artiklene deres? Presseavdelingen i Apple?
medlem i 184 måneder
 

Tullprat! iPhoto er

Innleggav Dr.Pepper » tir 02.10.2012 17:29

Tullprat! iPhoto er dønnstabil, var det til og med før oppdateringen.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Mindre

Innleggav Hubro » tir 02.10.2012 17:59

hsd skrev:Mindre stabilitetsproblemer!!! Mindre feil!!!
At programmet kræsjer hver eneste gang du åpner det vil jeg kalle alvorlige stabilitetsprogrammer...

Mye pussig en leser. Hvis du har sånne problemer ville vel det mest naturlige være å mistenke at du selv har et eller annet feil hos deg, software/hardware- messig. Selv har jeg ALDRI noe problem med iPhoto.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav hailstiffler » tir 02.10.2012 19:17

Aperture fryser mye for meg, spesielt om jeg jobber litt i programmet, avbryter litt med litt browsing for så å jobbe i Aperture igjen, om jeg f.eks skal eksportere bilder etter dette hender det at programmet låser seg totalt..

En del av problemet ligger vel i at jeg har Mac Mini med 4gb ram..
Lightroom flyter fint dog, så koden i Aperture kan nok optimaliseres..

Uansett, så billig som RAM er disse dager så kommer jeg til å oppgradere til 8GB snarest mulig, 8GB er vel maks til denne maskinen, ellers hadde jeg flesket til med mer.
medlem i 156 måneder
 

jeg fotograferer

Innleggav jfj » tir 02.10.2012 22:55

jeg fotograferer mye.

Aperture har jeg gitt opp for over et år siden. Det ble altfor treigt (jeg har mye ram) og Apple er veeeldig sene med oppdateringer for nye kameramodeller. Jeg har gått over til Lightroom som fungerer mye bedre, selv om jeg egentlig likte brukergrensesnittet bedre for Aperture.

Et stykke på veg ser Aoperture ut som et døende program, typisk for Apple manglende prioritering av proff-segmentet, slik vi ser det mange steder. Det er selvfølgelig mindre penger her enn i massemarkedet. Trist fordi Aperture var et pionerprogram og lenge det beste - men ikke nå lengre.
medlem i 227 måneder
 

Jeg trives godt med

Innleggav Herman1 » ons 03.10.2012 10:31

Jeg trives godt med Aperture, men bruker Lightroom også. Enig med at Apple bør ta seg litt sammen, håper det skjer med Aperture 4 hvis ikke det blir en sammensmelting av Aperture og iPhoto (?). Dessverre for Apple er de for sent ute med reelle utbedringer og forbedringer av Aperture,så de taper gradvis mer i forhold til Lightroom er jeg redd. Synd, for jeg liker Vault-løsningen bedre en Lightrooms alternativ. Lightrooms backupløsning er selvfølgelig der, men man må lete ganske godt for å finne ut hvordan man tar backup av bildene, og ikke bare selve katalogen med justeringspåtegningene.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Tullball

Innleggav hsd » ons 03.10.2012 22:21

Tullball faktisk!!!

forum/viewtopic.php?f=359&t=281665
http://support.apple.com/kb/TS4412?view ... cale=en_US

Apple skrev faktisk om det.
Så enkelte leser nok mye pussig. Men åpenbart ikke det som er verdt å lese.
medlem i 184 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav Hubro » ons 03.10.2012 23:12

Hva vil du med dette, HSD. Headingen her gjelder oppdatering av både iPhoto og Aperture. Du nevner ikke med et ord hvilket av disse du selv har problemer med, men skriver bare at "programmet kræsjer hver eneste gang" du åpne det. Både Dr.Pepper og jeg finner dette underlig, da vi begge har positive erfaringer med iPhoto. Og så svarer du på dette med å henvise det til en annen artikkel du selv har bidratt i fra 21. september, gjeldene en bug i Aperture og kun Aperture. En bug som lett fikses, og som du selv tilsynelatende har fikset. Og så lirer du likevel av deg her, flere dager etter dette oppgulpet 2. oktober. Hvorfor i all verden, hsd?

Dette er da vel ingen "tabbe". Apple gjør jo tiltak her for å fikse feilen.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav jfj » tor 04.10.2012 8:49

Det er mulig Apple gjør tiltak hele tiden, men tydeligvis ikke mange nok og hurtig nok. Det er grunner til at de stadig taper markedsandel til Adobe og Lightroom. For meg krasjet ikke Aperture så ofte, men jeg ble mektig lei av å sitte og stirre på en spinnende ball og oppleve generell treg atferd (trass i rask maskin og masse ram). Etter å prøvd de fleste triks i boken gav jeg opp. Det ble Lightroom for meg. Det er ikke bare meg, nettet er fullt av lignende brukerhistorier. På toppen av dette, det tar måneder før nye viktige kameramodeller blir støttet, i motsetning til uker for Lightroom. Det er tydelig ar Aperture ikke lengre har høy prioritet for Apple. Dermed vil sikkert markedsandelen rase ytterligere.

Iphoto bruker jeg ikke, det er et hobbyprogram, ikke bra nok profesjonell bruk.
medlem i 227 måneder
 

Hei Hubro og noen andre her

Innleggav LCD » tor 04.10.2012 11:29

Hei

Hubro og noen andre her forstår ikke at det kansje er mange andre som bruker Iphoto og Aperture til litt mere enn morro og skøy og kan møte på problemer
Fravær av forståelsen for at noen har problemer gjør dem ikke til guder og at "dette" vet jeg bedre enn alle andre...
for noe tøv!

Jeg bruker Aperture og har hatt store problemer med forrige oppgradering
Dette er på en Mac Pro 8 Core Nehalm maskin
Biblioteket er ikke dirrekte stort....sirka 200GB og 30 000 bilder
Ved oppdatering av Aperture og biblioteket ble biblioteket korrupt
Ved forsøk..to og ved forsøk tre med backup biblioteket hendte det samme hver gang det ble oppdatert....korrupt
Ved å legge tilbake alle bildene inn i et nytt bibliotek fungerte det...unntagen av at Aperture er like stabilt som en elg på slakk line med smell og frys
Etter å ha degradert maskinen ved å starte opp med backup av systemet hvor Aperture ikke var oppgradert, fungerer det som en drøm med det gamle biblioteket og som det gjorde før oppgraderingen
Ikke det at det tar mere enn 10-15 min og nedgradere til det gamle systemet med gammel versjon av Aperture og bibliotek når det gikk galt, men heller det at Apple leverer ut en såpass dårlig oppgradering som er betenkelig
Det burde Apple forskåne oss for.
Pro bruker hos Apple har ikke akkuratt vært tilgodesatt med gode løsninger/manko på løsninger/ubrukelige oppdateringer/fjerning av løsninger/fjerning av Hardware for pro bransjen de siste par årene
Alt dette får bedrifter/pro brukere til å tenke seg om flere ganger vedrørende fremtidig bruk av Apple utstyr/software
Ikke noe rart at mange pro brukere allerede har forlatt Apple til fordel for andre software/hardware løsninger
medlem i 148 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav lthorsen » søn 28.10.2012 1:11

Mulig jeg bør lage en egen tråd på dette, men prøver her først.

Jeg som flere andre her beskriver har store problemer med Aperture. Har brukt det et par år nå og programmet har aldri fungert godt. Til stadighet badeball, treg oppstart + laaange perioder (timer) hvor det henger og det står at "programmet har sluttet og virke".
I det siste har jeg ikke greid å bruke det i det hele tatt, ingen feilmelding, det bare henger.
Tvinger jeg en avslutting for å starter på nytt får jeg av og til opp at bibliotek er skadet og må repareres uten at det hjelper.

Biblioteket består av ca. 35 000 bilder og ca. 400 prosjekt. Jeg har den forrige generasjonen iMac (1 år gammel), i5 2,7GHz prosessor og 16 GB ram.

Jeg har innstalert programmet på nytt, reformatert maskinen ++ i håp om at dette skulle løse problemene uten hell og har nå gitt opp.

I tillegg til at jeg er dritt lei og ganske frustrert etter å ha brukt timer og dager på å få dette til er jeg nå i den situasjonen at jeg vil og må over på noe annet.

Mitt spm. er imidlertid hvordan kan jeg få ut bildene på en god måte?
Jeg har frem til nå i programmet sortert bildene i prosjekt som er kategorisert ut fra de 12 siste årene hvor jeg har tatt bilder. Går jeg inn i mappestrukturen på bibliotekfila finner jeg ei mappe som heter "master" hvor jeg antar originalfilene ligger. De ligger imidlertid kun sortert i 3 hovedmapper, 2010, 2011 og 2012. Noe jeg antar årstallet når bildene er importert i biblioteket. Disse mappen inneholder igjen kun ca. 140 GB data men hele bibliotekfila er på ca. 250 GB. Jeg er da usikker på om alt ligger her? og hvor ligger filene som er flyttet til papirkurven i programmet?

Mange spm. her. Er det noe der ute som har en løsning slik at jeg kan komme meg ut av dette kaoset uten å miste både bildene og alt arbeidet som er lagt ned i å systematisere dem?
medlem i 204 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav Snire » søn 28.10.2012 10:55

Dette blir ikke helt konkret, men prøv deg fram med eksport funksjonen. Der kan du definere egne valg/mappestrukturer i massevis. Vær obs på at justeringer ikke følger med når du eksporterer masters.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav lthorsen » søn 28.10.2012 12:54

Snire skrev:Dette blir ikke helt konkret, men prøv deg fram med eksport funksjonen. Der kan du definere egne valg/mappestrukturer i massevis. Vær obs på at justeringer ikke følger med når du eksporterer masters.


Umulig desverre, programmet reagerer ikke... #badeball :-!
medlem i 204 måneder
 

Re: iPhoto og Aperture oppdatert

Innleggav moslien » søn 28.10.2012 14:43

@Herman1: hva slags backup tar du av bildene i Lightroom utover originalbildene+Lightroom-katalogen? Jeg tenker at jeg er sikret ved at jeg har backup av disse to elementene - og at jeg kan gå tilbake å bruke en eldre versjon av Lightroom-katalogen hvis denne skulle bli korrupt. Eksporterer redigerte bilder fra Lightroom kun hvis jeg skal bruke de til noe. Anbefaler du noe mer backup fra Lightroom?
medlem i 205 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]