Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav admin » fre 19.10.2012 18:07

Slik får du Java til å fungere i Mountain LionI Lion droppet Apple for første gang sin egen støtte for Java i OS X og leverte ikke systemet med Java installert. Apple distribuerte fortsatt Java for Mac, men nå har dette også stoppet.

Nylig sendte Apple også ut en oppdatering i Mac App Store som fjernet Apples Java fra maskinen, men de av oss som benytter BankID trenger jo fortsatt Java. Hva gjør man da?

At Apple sluttet å utvikle, distribuere Java og sist, men ikke minst, fjernet sin egen Java-distribusjon gjennom en programvareoppdateringen, er ingen stor sorg - heller motsatt. Apple har nemlig vært notorisk dårlige på å holde Java oppdatert og dette har resultert i at OS X har ligget langt bak i Java-versjonene.

Dette har nylig også ført til at Macen har vært åpen for en rekke alvorlige sikkerhetshull i Java som kan gi uvedkommende muligheten til å installere programvare på Macen. Omtrent samtlige trojanere til Mac har den siste tiden utnyttet et eller annet hull i Java og dette er nå hovedårsaken til at Apple har gått til det skrittet at de fjerner sin gamle versjon av Java og dermed tvinger alle til å installere en ny og oppdatert variant.

Siden Apple ikke lengre distribuerer Java, har distribusjonen og utviklingen blitt satt over til de som faktisk utvikler Java - nemlig Oracle. Resultatet er at vi dermed får en vesentlig mer oppdatert og sikker versjon av Java på Macen.

Slik får du Java i Safari på Mountain Lion



  • Først åpner du Safari > Valg > Sikkerhet og sjekker at Java er slått av i nettleseren

  • Deretter går du til Java.com og laster ned Java for Mac. Avslutt Safari når den er ferdig med nedlastning.

  • Denne installerer du på Macen og sjekk at den er installert ved å gå til systemvalg og se Java-ikonet helt nederst

  • Start deretter Safari igjen og gå inn i Valg > Sikkerhet og slå PÅ Java

  • Gå deretter til banken din eller et annet sted som bruker Java og sjekk at Java fungerer.

  • Du skal nå ha fungerende Java på maskinen og skal kunne bruke blant annet BankID



For å sørger for at Java holder seg oppdatert er det lurt å også gå inn systemvalg, velge Java og deretter åpne Java-kontrollpanelet derfra. I Java-kontrollpanelet huker du av «Check for updates automaticly» under «Update» fanen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Hva med Chrome?

Innleggav zarilion » fre 19.10.2012 18:31

Noen som vet om det kommer en java som funker med Chrome under osx?
Litt irriterende å måtte bruke to browsere, og jeg gidder ikke emigrere 100% til Safari:P
medlem i 199 måneder
 

Java 7 vil ikke fungere på

Innleggav rockphotog » fre 19.10.2012 18:40

Java 7 vil ikke fungere på Chrome før det blir 64 bits. Må nok leve med to browsere i mellomtiden.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

vil dette funker på mac os

Innleggav K.D.G » fre 19.10.2012 19:13

vil dette funker på mac os x.6.8 også?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Jaja, sånn kan det gikk.

Innleggav zarilion » fre 19.10.2012 19:35

Jaja, sånn kan det gikk. Får satse på at google får ut fingern ganske raskt da:) Eller at de i det minste lager en chrome java applet for mac os.
medlem i 199 måneder
 

automatically

Innleggav 639me » fre 19.10.2012 21:55

automatically

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

inreversably, kan ikke

Innleggav hendelsesløysa » lør 20.10.2012 0:21

inreversably, kan ikke fjernes selv om en vil. det er andre siden av nålen. ikke bra nok.
medlem i 211 måneder
 

Lion

Innleggav seabourne » lør 20.10.2012 7:27

Har dette noe å si for meg som ikke har oppgradert iMacen til Mountain Lion?

Brukerens avatar
medlem i 145 måneder
 

Re: Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav premium2006 » lør 20.10.2012 9:55

får ikke brukt nettbank med dnb i firefox. Dette funker kun i safari. Noen som opplever dette? login boksen kommer opp, men ok knappen er grået ut, slik at jeg ikke kommer videre etter sikkerhetskode..

Tips?

kan jeg rulle tilbake gamle java?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Såvidt jeg har skjønt har

Innleggav simen » lør 20.10.2012 10:37

Såvidt jeg har skjønt har de bare fjernet Java plugin for nettlesere, Java er der ellers for vanlige Javaprogrammer.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

@premium2006: Har akkurat

Innleggav TorsteinO » lør 20.10.2012 12:57

@premium2006: Har akkurat samme problem - funker i safari, men "ok"-knappen er ikke klikkbar i firefox. Samme for skandiabanken også såvidt jeg husker i farta (bruker både SKB og DNB)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Selv om jeg oppdaterte til

Innleggav macsam » lør 20.10.2012 14:00

Selv om jeg oppdaterte til ML fra Lion forsvant aldri Java. Og den popper opp med jevne mellomrom og spør etter godkjennelse for update, senest for 2-3 dager siden...

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Java

Innleggav Egon-24 » lør 20.10.2012 16:34

@premium2006: Har akkurat samme problem - fungerer i safari, men ikke i firefox? Siste Firefox 16.01 og Siste Java. :-(
medlem i 139 måneder
 

Hater Java, tregt og

Innleggav Mac Lovin » lør 20.10.2012 17:21

Hater Java, tregt og irriterende. På pc og mac. Hater hvordan oppdateringene spammer deg på pc.

Jeg gleder meg til BankID kan få fingern ut av ræva og lage et ordentlig system. Eller Netcom fikser så jeg får mobil bankID. Både BankID og Netcom fortjener pris på treghet og hvordan de klarer å henge så etter i utvikling.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Hvorfor kan ikke Java bli en app i Appstore?

Innleggav tvslaven » søn 21.10.2012 10:35

Hvis Java har laget denne som en app i AppStore, så har vi fått automatiske oppdateringer. Eller er det noe som jeg ikke har fått med meg?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron