Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Til info! Om dere kun bruker

Innleggav åttitre » søn 21.10.2012 11:14

Til info! Om dere kun bruker BankID for mobil, så trenger man ikke Java aktivert.
medlem i 240 måneder
 

Ser at noen nevner problemer

Innleggav Mr_MacBookPro17 » søn 21.10.2012 14:13

Ser at noen nevner problemer med firefox der man ikke kommer lengre da det ikke går ann å trykke ok boksen.

Tast inn et par bokstaver lynkjapt spiller ingen rolle hvilke. Jeg pleier å taste inn koden/passordet etterfulgt etter tre kjappe bokstaver så kommer OK boksen til syne. så sletter jeg bare de tre siste og går videre ;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Må resette Java'n hver gang

Innleggav MCSE » søn 21.10.2012 16:29

Må resette Java'n hver gang jeg skal bruke nettbanken men mot-normalt så kan jeg bruke den nå overhodet og det er jo "progresjon" :)

BankID burde finne noe mer kundevennlig en dette ja!
medlem i 166 måneder
 

Dette er ikke noe problem,

Innleggav TheEdge24 » søn 21.10.2012 16:33

Dette er ikke noe problem, du får "missing-plugin" om du trenger java. Så er det bare å trykke på den så kommer du automatisk inn på Java sin side med en stor rød download knapp. Så følger man vanlig innstaleringsprosedyre. :)

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav Maczizz » søn 21.10.2012 18:40

Igjen har jeg Javaproblemer og den oppskriften som er beskrevet her virker jo ikke.
Kjørte programvareoppdatering og jeg så at Java ble oppdatert og så var det ikke lenger mulig å komme inn i Fokus bank. Ikke med Safari eller Chrom. Derfor brukte jeg oppskriften som admin kom med men uten at det nyttet. Prøver jeg å oppdatere Java får jeg beskjed om at jeg har nyeste Java. Jeg har Lion. Håpløst.
medlem i 146 måneder
 

Sjekk at du kjører Safari i

Innleggav petrus764 » søn 21.10.2012 22:00

Sjekk at du kjører Safari i 64-bitsmodus.

Finder - programmer - høyreklikk på safari - vis info, sjekk at den ikke kjører i 32-bits.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav shimanowallmark » søn 21.10.2012 22:33

Jeg benytter følgende:

Macbook Air fra midten av 2011

Har oppgradert fra Lion til Mountain Lion 10.8.2

Bruker Safari 6.0.1 som browser


Har hele tiden hatt java innstallert?
Har oppdatert jevnlig
Har (kanskje derfor) aldri hatt problemer med java-tjenester, f.eks nettbank og andre transaksjoner
medlem i 138 måneder
 

Re: Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav Maczizz » man 22.10.2012 14:35

Safari kjørte i 64bit så det var ikke årsaken. Forstår fint lite for når jeg har lastet ned java for mac på java.com så fikk jeg beskjed om at jeg alt hadde nyeste versjon java.
Fokus bank sier at jeg ikke har java.
Nå forsøkte jeg igjen å laste ned og installere java og denne gangen gikk det. Dessverre kan jeg ikke bruke Chrome som ikke kjører i 64bit og det er surt for jeg liker Chrome mye bedre enn Safari.
medlem i 146 måneder
 

Jeg har akkurat installert

Innleggav morgers » man 22.10.2012 17:29

Jeg har akkurat installert mountain lion på iMac, clean install.. installerte etter det java 7 upd. 9... men får ikke denne til å kjøre i safari.

noen triks? hjelp?

:)
medlem i 198 måneder
 

Har samme problem som

Innleggav mortenvd » tir 23.10.2012 13:58

Har samme problem som morgers.

Har kjørt clean install av mountain lion og lastet ned Java 7upd9.

Problemet er at jeg ikke "kommer inn" i Java preferences under "Systemvalg"...

Har tittet litt på google, men blir ikke så mye smartere - noen smartinger her som kan hjelpe??

M
medlem i 181 måneder
 

slettet

Innleggav ZzoFfa » ons 24.10.2012 8:14

*slettet*
Sist endret av ZzoFfa den ons 24.10.2012 9:06, endret 1 gang
medlem i 138 måneder
 

Java fra Oracle eller Java fra Apple?

Innleggav MacJohn » ons 24.10.2012 12:11

Jeg fulgte fremgangsmåten i artikkelen over og alt fungerer tilsynelatende bra. Men i går fikk jeg en oppdateringsmelding i AppStore: "Det finnes tilgjengelige oppdateringer osv. ... Java for OS X 2012-006 1.0"

I artikkelen sist fredag hadde dere skrevet:
"Siden Apple ikke lengre distribuerer Java, har distribusjonen og utviklingen blitt satt over til de som faktisk utvikler Java - nemlig Oracle. Resultatet er at vi dermed får en vesentlig mer oppdatert og sikker versjon av Java på Macen."

Jeg er litt forvirret. Kanskje dere i mac1 kan kommentere dette? Er det fremdeles en dårlig idé å følge Apples oppdateringer i AppStore?

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav premium2006 » lør 17.11.2012 23:59

premium2006 skrev:får ikke brukt nettbank med dnb i firefox. Dette funker kun i safari. Noen som opplever dette? login boksen kommer opp, men ok knappen er grået ut, slik at jeg ikke kommer videre etter sikkerhetskode..

Tips?

kan jeg rulle tilbake gamle java?

Løsning:

https://www.bankid.no/Presse-og-nyheter ... c-og-Java/

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

premium2006

Innleggav Egon-24 » ons 21.11.2012 0:38

Har tatt ned siste Firefox 17 og fremdeles så kommer jeg IKKE inn på Sparebank1 Hedmark?:-(( Kommer det ny v. av Java som kan brukes??

I Safari fungerer det fint!
medlem i 139 måneder
 

Re: Slik får du Java til å fungere i Mountain Lion

Innleggav Arild2 » ons 21.11.2012 8:36

Jeg kommer ikke inn i Fokus (nå Danske) Bank hverken med Safari eller Firefox. Java starter, men så stopper den med et grått felt uten feltet for å skrive inn personnummer. Jeg har prøvd å fjerne Java og installere på nytt og opprettet en ny bruker for å teste. Jeg kjører siste versjon av OSX og Java. Javatester.org fingerer fint og jeg har ikke problemer på andre nettsteder enn Danske Bank og BanID-testeren på bankid.no. Support hos Danske Bank hadde bare ett forslag til, og det er å reinstallere Mountain Lion. Imidlertid tenkte jeg å høre først om det er noen andre som har funnet en løsning. Jeg har vært på Apples diskusjonsforum og prøvd mange av de forslagene som finnes der (ikke alle virket like fornuftige).
medlem i 142 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]