Scott Forstall forlater Apple

Scott Forstall forlater Apple

Innleggav admin » man 29.10.2012 23:49

Scott Forstall forlater AppleApple sendte i dag ut en pressemelding hvor selskapet kunngjorde at sjefen for iOS, Scott Forstall, forlater Apple fra og med neste år.

Apples sjefsdesigner Jonathan Ive skal ta over ansvaret for Human Interface (det grafiske grensesnittet) og vil dermed ha et totalansvar for design, mens Craig Federighi vil ta over ansvaret for iOS og OS X. Eddy Cue tar over ansvaret for Siri og Maps.

I tillegg til at Scott Forstall slutter, blir også sjefen for Apples butikker kastet ut. Apple ansatte tidligere i år den tidligere Dixon-sjefen John Browett, men hans tid hos Apple ble meget kortvarig.

At Scott Forstall forsvinner ut har for mange ligget litt i kortene etter han tidligere i år solgte 95% av sine Apple-aksjer, men mange har også hevdet at Scott var en potensiell arvtager til Tim Cook i fremtiden. Det spekuleres også i om Apples nye karttjeneste, som Forstall hadde ansvaret for, kan være årsaken til at han nå må forlate Apple. Det vites ikke om Forstall har blitt presset ut eller om han selv har forlatt Apple, men han har lang fartstid og kom inn i Apple sammen med Jobs etter oppkjøpet av NeXT. Når han nå forsvinner ut fra Apple og Apples velkjente designsjef Jonathan Ive tar over deler av roret.

Ive skal ha ansvaret for det grafiske grensesnittet i Apples produkter og vi kan kanskje forvente oss store endringer i både iOS og OS X i tiden som kommer? Scott Forstall har lenge vært pådriveren for såkalt skeuomorfismen i mange av Apples produkter - en trend mange har mislikt. Kanskje er det «back to basics» og minimalistisk funksjonelt Dieter Rams-inspirert design som nå står på trappene for iOS og OSX?

Dette er utvilsomt store endringer i Apples ledelse og spesielt det at Jonathan Ive skal ta del i en kanskje mer helhetlig utvikling av programvaregrensesnitt og maskinvare er utvilsomt spennende.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Kart

Innleggav keiko » man 29.10.2012 23:59

Spørsmålet er jo om det er kartproblemene som nå krever sine offer?
medlem i 250 måneder
 

Beste Apple nyhet på lang

Innleggav RadioRadio » tir 30.10.2012 1:04

Beste Apple nyhet på lang tid!
medlem i 162 måneder
 

Educate me: Hva er

Innleggav foffster » tir 30.10.2012 1:10

Educate me: Hva er "skeuomorfisme"?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Bra! Har lenge vært en kamp

Innleggav Jedi Tooka Barf » tir 30.10.2012 1:11

Bra! Har lenge vært en kamp mellom Forstall og Ive om designen av programmene på både OS X og iOS. Forstall var en forkjemper for hvordan f.eks Kontakt programmet ser ut.
http://no.wikipedia.org/wiki/Skeuomorphisme

Så nå under Ive's ledelse så kommer vi helt sikkert til å få et mer strømlinjet grensesnitt!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Scott Forstall forlater Apple

Innleggav LCD » tir 30.10.2012 1:27

Hei

Skal ikke se bort fra at kartløsningen til Apple kan være en av årsakene til forandringer av sjefer
At det ryker en butikksjef er jeg også helt enig i da han også har missa på kartet
Han brukte sikkert Apple sitt kart da han plotta ut Stockholm som første stedet for Apple sin butikk i Skandinavia
Når Apple satte opp en butikk i Stockholm føre Malmø/Helsingborg/København området må det vel være grunn nok til å få sparken
Mener jeg leste et sted at det er sirka 5 mill mennesker som grenser til Øresund området på Dansk/Svensk side og regnes som Skandinavias mest hotte sted for bedrifter i øyeblikket pga kort avstand til Europa

Nå leser jeg forresten at butikk nummer 2 i skandinavia kommer i Malmø området i 2013 så det mulig de har fått orden på kartet
medlem i 148 måneder
 

Skeuomorfisme

Innleggav bellaris » tir 30.10.2012 8:45

Skeuomorfisme er når sentrale designelementer fra tradisjonell produktdesign brukes uten å beholde sin opprinnelige funksjonelle verdi for å oppnå en rent dekorativ effekt, altså gi inntrykk av at produktet er eldre enn hva den faktisk er.

F.eks mobiltelefoner med gammel analog ringelyd, digitale kamera som spiller av et lydklipp for å etterligne klikkelyden i analoge kameraer. .

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Leser diverse artikler der

Innleggav Dr.Pepper » tir 30.10.2012 9:09

Leser diverse artikler der det bekreftes fra flere hold at Forstall faktsik ble presset ut av Apple. Hva var vitsen med å gi han AAPL aksjer for et par hundre millioner dollar når han var slik bråkebøtte? Hva var det Steve Jobs så i denne gutten tro?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Scott Forstall forlater Apple

Innleggav argelebs » tir 30.10.2012 11:04

Når et selskap som Apple presterer å levere en karttjeneste som de gjorde, må noen ta ansvaret og gå. At det nå ble sjefen er helt korrekt.

Får håpe det blir noen spennende løsninger fremover.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Scott Forstall forlater Apple

Innleggav TheRealChristoffer » tir 30.10.2012 11:09

Hadde han bare skrevet under på unskyldningen og ikke vært så sta så hadde han hatt jobb

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Lykke til, Scott, å finne

Innleggav Paperboy » tir 30.10.2012 11:35

Lykke til, Scott, med å finne fram til nærmeste "job centre" med å bruke Maps på telefonen din.
Sist endret av Paperboy den tir 30.10.2012 11:35, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Takk, bellaris! Jeg kunne

Innleggav foffster » tir 30.10.2012 12:10

Takk, bellaris! Jeg kunne selvsagt ha googlet, men artigere med et svar fra noen.
Og da er jeg i hvert fall en smule glad for at han må gå.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Leser diverse artikler der

Innleggav svar » tir 30.10.2012 12:11

Dr.Pepper skrev:Leser diverse artikler der det bekreftes fra flere hold at Forstall faktsik ble presset ut av Apple. Hva var vitsen med å gi han AAPL aksjer for et par hundre millioner dollar når han var slik bråkebøtte? Hva var det Steve Jobs så i denne gutten tro?



Seg selv vil jeg tro.
Scott var vell den i Apple som lignet mest på SJ i personlighet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Dette synes eg var meget

Innleggav anserigs » tir 30.10.2012 13:01

Dette synes eg var meget trist. Ville foretrukket Forstall framfor Tim Cook som toppsjef for Apple. Dette er nok dessverre begynnelsen på slutten for Apple. Uff.
medlem i 199 måneder
 

Om dette er begynnelsen på

Innleggav TVK » tir 30.10.2012 14:08

Om dette er begynnelsen på slutten, så blir jo Apple´s fall noen andres mulighet, slik Nokia tapte da Apple kom, eller Blackberry ikke har evnet å innoveree slik Apple har. Så lenge innovasjon gir bedre produkter og tjenester, bryr det meg mindre hvilken logo som er på produktene mine....
medlem i 166 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]