Apples nye iMac i salg på fredag

Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav admin » tir 27.11.2012 17:42

Apples nye iMac i salg på fredagApple kunngjorde i dag i en pressemelding at den nye iMac-modellen blir tilgjengelig på fredag 30. november. Dessverre gjelder dette kun 21.5"-modellen og de som ønsker seg en tynn iMac 27" må vente til desember.

Ved lanseringen av den nye iMacen annonserte Apple at 21.5" ville leveres i november og 27" i desember og dette bekreftet Apple i dag at fortsatt stemmer. En rekke rykter om forsinkelser har nemlig florert.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

endelig!

Innleggav Mac Lovin » tir 27.11.2012 21:30

endelig!

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Fikk for bare litt over ei

Innleggav bekiil » tir 27.11.2012 21:36

Fikk for bare litt over ei uke siden kjøpe en nesten ubrukt late 2009 27" 2.8ghz i7 iMac for 6000kr. Tror den nye 27" skal være bra spesiell om jeg blir å savne noe. :)
At jeg fikk en iPad 2 64gb 3G for 1500kr ekstra med på kjøpet gjorde jo ikke handelen dårligere, :D

og nei, det er ikke tyvegods heller! :)
Selgeren er en kamerat som skal oppgradere til 27" desember 2012 iMac.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

@bekill: tjah... det jeg

Innleggav TorsteinO » tir 27.11.2012 22:14

@bekill: tjah... det jeg ville ha savna var f.ex. USB3. Med det kan man plutselig få en ekstern disk med hastighet som mange interne. Ja, man kan naturligvis kjøpe en TB-disk i stedet, men disse koster foreløpig skjorta. Også selvsagt fusion drive-greia, selv om du såvidt jeg har skjønt kan få det til på maskiner som ikke kom med det også, så er nyere imacer alt annet enn morsomme å mekke på selv hvis man er relativt vant med å gjøre sånt, og garantien kan du jo bare si adjøss til.

Så alt i alt - jupp, du har helt sikkert gjort et godt kjøp, men mens forrige modell var uaktuell for meg, kan denne faktisk være aktuell.

edit: ok, din er jo enda et par år eldre ser jeg plutselig, da har du jo ikke thunderbolt heller. Jeg har egentlig sittet på gjerdet og venta og venta på en ny mac pro, men med TB+USB3 er de nye imacene såpass utvidbare at det kan se ut til at de kan funke for meg. Jeg gjør mye tunge ting i photoshop, og da er det en kjempefordel med flere interne disker, og nå er det jo egentlig både to interne og mulighet for veldig raske eksterne, så da ...
Sist endret av TorsteinO den tir 27.11.2012 22:18, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

USB3 blir jeg ikke å savne

Innleggav bekiil » ons 28.11.2012 2:30

USB3 blir jeg ikke å savne enda. Thunderboltutstyr er for dyrt. FW800disker er ganske greit priset. Finnes det hub’s for FW800 forresten?

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

FW kan kobles i serie (daisy

Innleggav svano » ons 28.11.2012 3:00

FW kan kobles i serie (daisy chain) så lenge utstyret som kobles til har to fw-porter. Så du kan f.eks. ha et par FW-disker koblet til maskinen din og så koble annet FW-utstyr på den siste disken i rekken/serien. Har aldri vært borti fw-hub, men har heller aldri følt behovet for det.
Sist endret av svano den ons 28.11.2012 3:02, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Ok, takker svano. Forstår

Innleggav bekiil » ons 28.11.2012 3:14

Ok, takker svano. Forstår jeg deg rett så kan jeg kople en til disk på den ledige fw800 porten på denne?: http://eshop.macsales.com/shop/firewire ... _FW400_USB

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav svano » ons 28.11.2012 3:32

Det skal gå. Det står også oppgitt som en "key feature" for quad-modellen ser jeg, men alt utstyr som følger fw-standarden skal ha denne muligheten.

Jeg ser den disken skal kunne ta strøm fra fw også (Supports bus powering via any interface*), men det er grenser for hvor mye utstyr som kan trekke strøm fra fw-grensesnittet på Macen så jeg ville kjørt med diskens egne strømforsyning om jeg koblet flere disker til.
Sist endret av svano den ons 28.11.2012 3:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

mm, ok. Tror jeg skal kjøpe

Innleggav bekiil » ons 28.11.2012 4:48

mm, ok. Tror jeg skal kjøpe en til, men da 3.5" modellen for å sette inn 2tb disk inni.
evt noe fra seagate eller wd.
Sist endret av bekiil den ons 28.11.2012 4:48, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Yep, FW800 er på mange

Innleggav TorsteinO » ons 28.11.2012 8:53

Yep, FW800 er på mange måter bra det, men det er fremdeles mye tregere enn en intern disk, mens USB3 (5gbps) er tett oppunder SATA3 (6gbps) og TB (10gbps). Så det koker egentlig bare ned til hva man skal bruke den til :) Hvis det bare er for å lagre filmer og bilder osv osv, da duger FW800 fint (jeg har en LaCie ... hmmm... d2 quadra? noe sånt - med FW800 nå), men ikke til å jobbe mot, da blir det for tregt.

Jeg har vurdert sterkt å kjøpe en brukt Mac Pro i stedet, siden jeg der kunne ha montert flere interne disker, men nå tror jeg faktisk jeg skal klare meg med en iMac med en usb3-disk eller to inntil TB-disker blir litt billigere :) (det er jo faktisk allerede et par TB-disker som heller ikke er så gæærnt prisa)
Sist endret av TorsteinO den ons 28.11.2012 8:55, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav bekiil » ons 28.11.2012 9:36

Har egentlig ikke noen planer om videoredigering, selv om jeg har fått forespørsler om det. Så FW800 holder til Fotografi og LR/PS komboen.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Yep, FW800 er på mange

Innleggav Hubro » ons 28.11.2012 11:16

TorsteinO skrev:... Så det koker egentlig bare ned til hva man skal bruke den til :) Hvis det bare er for å lagre filmer og bilder osv osv, da duger FW800 fint ... men ikke til å jobbe mot, da blir det for tregt.

Dette er vel en drøy påstand? Det er først nå Apple har noe annet enn USB 2, FW400/800 og ganske så nylig Thunderbolt, og da mener du at det ikke har vært egnet å jobbet mot disker på FW800 grensesnittet. Vel, det er ikke min erfaring. Er selv meget godt fornøyd med FW800 – også til filmredigering (FCPX)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Enig med Hubro. Ganske

Innleggav Meii » ons 28.11.2012 17:13

Enig med Hubro. Ganske tullete påstand. Jeg har opptil flere ganger jobbet med 5K RED Raw filer via FW800 disker. Null problem.
medlem i 201 måneder
 

Hvor få kjøpt med fusiondrive på fredag

Innleggav kivestre » ons 28.11.2012 19:14

Hvor er det mulig å få kjøpt 21,5" iMac med Fusion drive på fredag? Jeg har hørt med en lokal leverandør i Stavanger, og de regner med å bare få inn standard oppsett, med andre ord ingen iMac med oppgradert harddisk. Andre som har tanker/erfaringer fra tidligere lanseringer?
medlem i 201 måneder
 

Artikkelen bør rettes litt

Innleggav asbjotve » ons 28.11.2012 19:36

"Apple kunngjorde i dag i en pressemelding at den nye iMac-modellen blir tilgjengelig på fredag 30. november. Dessverre gjelder dette kun 21.5"-modellen og de som ønsker seg en tynn iMac 27" må vente til desember."

Det kan misforstås, begge blir tilgjenlig for kjøp sånn jeg leser pressemeldingen. Shipping (forsending) derimot, gjelder bare 21,5" mens 27" ikke vil shippes før desember.
medlem i 180 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron