Apples nye iMac i salg på fredag

Hm, jeg bestilte en 27" med

Innleggav TorsteinO » tir 04.12.2012 2:48

Hm, jeg bestilte en 27" med 3gb fusion+i7+2gb-skjermkortet, og med en ny ipad i tillegg i samme ordre, og fikk leveringsdato 8-14 januar

Litt irriterende siden jeg etterpå tenkte på at jeg burde ha bestilt de hver for seg så jeg kunne få padda kjappere, og da jeg ringte dem for å spørre om det var mulig å splitte det opp så jeg fikk den kjappere fikk jeg vite at det ikke var mulig fordi de ble sendt fra forskjellige lagre..!?!? Øh, burde ikke det bety at det skulle være enda enklere å splitte dem opp da?!
Sist endret av TorsteinO den tir 04.12.2012 2:48, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Ovit82 » tir 04.12.2012 10:25

Jeg pleier ofte å få MCdonalds til å lage meg americano som er espressokaffe med varmt vann - i 100% prosent av tilfellene koker det over litt i hodet til den stakkars ansatte som må gjøre noe de ikke har blitt fortalt om i instruksjonsboken. Konklusjonen er at du ikke kan be kundebehandlere om å hjelpe til med kreative løsninger ;)

Alternativet ditt er å kansellere ordren for så å bestille på nytt, vil nok ikke forsinke leveransen altfor mye.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Hehe, nei, ser den :) Men -

Innleggav TorsteinO » ons 05.12.2012 3:27

Hehe, nei, ser den :) Men - tror ikke jeg gidder å kansellere osv, gidder rett og slett ikke å stresse så mye med det, har klart meg uten iPad til nå, så da klarer jeg meg vel alltids litt til. Kjøpte dessuten på avbetaling, så da blir det helt sikkert enda mer kluss.

Derimot tenkte jeg faktisk å ringe en gang til for å prøve på det samme, siden jeg da sannsynligvis vil treffe på en annen kundebehandler :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Mac Lovin » ons 05.12.2012 10:32

du har mulighet til å fjerne et produkt fra en ordre, trenger ikke avbestille hele. Så kan du bestille ipaden på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Kirk » ons 05.12.2012 11:05

Ringte til Apple for å høre om det var noen sjanse for at iMac’en kom frem før jul, og fikk snakke med en hyggelig svenske (som vanlig) som mente at det var det ikke.

Blir vel neppe levert noe i romjulen heller, så da er det nok bare belage seg på at maskinen ikke kommer før i 2013. :-(

Får se det positive i at den vil virke et år yngre når jeg en dag skal selge den . . . ;)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Angående diskhastighet. En

Innleggav Bri » fre 07.12.2012 2:01

Angående diskhastighet. En moderne HDD kan levere en datastrøm på inntil 200MB,
altså 1600 Mbit. Det vil si at den lett maxer ut den teoretiske overføringshastigheten på FW800, mens med USB3 og TB må man raide flere disker for å få utnytte potensiell overføringshastighet.
FW800 er ikke for tregt til å jobbe mot i de fleste tilfeller. Har selv kjørt et videoprosjekt med to 100Mbit AVC-intra videostrømmer fra en enkel FW800 disk. Dette funker helt uproblematisk selv på min 5år gamle iMac. Hvor full en disk er har mye mer å si for hastigheten på disken. En HDD lagrer data fra ytterst på platelagrene og innover modt midten. Ytterst på disken er lese og skrive hastigheten mye høyere enn innerst, men det er innerst på disken de nyeste filene, som man bruker mest, ligger lagret. Hastighetsforskjellen kan være helt opp til 3x. Så hvis man er avhengig av høy ytelse på en HDD bør man unngå å fylle den mer enn 50%. Med SSD er disse utfordringene løst.

Når det gjelder de nye iMacene går Apple i en retning jeg ikke liker. Ved å redusere funksjonalitet og oppgraderbarhet for et slankere design, begynner faktisk maskinene å bli uinteressante for min del. Jeg har byttet disk i en rekke iMacer og gjort RAM oppgraderinger på enda fler. Dette vet jeg ikke om jeg vil gjøre med de nye maskinene. Når det gjelder optisk drev, bruker jeg dette en del fremdeles til både ripping av CD (foretrekker lossless fremfor AAC) ripping av DVD-filmer til ungenes iPoder for de lange bilturenes del, samt at jeg produserer lyd og video som gjerne skal på CD og DVD. Nå trenger man en ekstern brenner for å gjøre dette. Apple har også fjernet linjeinngangen som faktisk holdt såpass bra kvalitet at den kunne brukes til en rekke ting. Nå må man kjøpe et Ekstra lydkort for å få jobben gjort. Altså en maskin som er mindre "alt i ett" samtidig som en krevende løsning med skjerm gir både produksjonsproblemer (leveringstid) og økt pris.

Jeg er vant med at Apple ligger i forkant når det gjelder å fase ut "gammel" teknologi, men det gir ofte brukerne ekstra problemer. Som den gang jeg kjøpte den aller første iMac. Alt skulle være så enkelt med den. Floppydisken hadde utspillt sin rolle og Apple lanserte en internett Mac (iMac).
Plugg i strøm, plugg i modemkabel, og du er klar for internett. Det stemte sikkert det. Bortsett fra at det var en bug i driveren for det innebygde modemet. Den gang var alternativet å dra på jobben for å søke litt på Alta Vista for å finne ut om det var noen kjente problemer med oppkobling til nett med de nye iMacene. Etter en stund fant jeg ut hva det var og en ny driver lå klar for nedlasting, men den kunne ikke legges på noen floppydisk siden iMac var verdens første maskin uten dette. Jeg kunne heller ikke bruke noen av de eksterne Syquest eller Jazz- drivene vi hadde på jobb siden disse hadde SCSI- interface mens den nye iMacen var verdens første datamaskin som kun baserte seg på den nye USB-standarden for tilkobling av eksterne enheter. Vel, jeg var så heldig at vi nylig hadde kjøpt inn en SCSI 2xCD-brenner på jobben. Platene kostet litt den gang, men jeg fikk da lastet ned ny modemdriver på noen hundre KB og brent på en CD. Den nye iMacen hadde tross alt CD-rom stasjon den gangen :)
medlem i 222 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Kirk » tor 13.12.2012 0:25

Ganske frustrerende å se folk rundt om i verden få levert iMacen sin allerede, når min ikke er bygget ennå. Ikke har de trukket pengene fra konto heller, så virker som det er et stykke igjen ennå. :-(

Noen fra Norge som har fått maskinen sin klargjort for sending?

Fikk bekreftelse på bestillingen min 30. november kl. 09.22.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Redgarden » tor 13.12.2012 10:05

Jeg fikk min fredag 7. desember, på dagen en uke etter lansering. Synes det var ganske bra :-) Men snakker om den minste modellen altså, du venter sikkert på 27-tommeren?
medlem i 177 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Kirk » tor 13.12.2012 15:47

Jepp. Venter på 27". Gikk endelig over til "Klargjøres for sending" i dag, så kanskje den kommer frem før jul allikevel. :-D

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Hopalong » tor 13.12.2012 19:32

Jeg har også en 3.4ghz i7 27" med 3tb fusion og 2gb skjermkort som i dag ble status "Klargjøres for sending"
medlem i 202 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Hyzer » fre 14.12.2012 14:15

Min status endret seg akkurat til "Sendt" ;-)
Bestilte 30.nov kl 10.30 norsk tid.
Estimert ny levering 21.12
Heia Julenissen!
medlem i 192 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav el-nico » fre 14.12.2012 16:40

GOD JUL, Hyzer :-D
medlem i 178 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Alfred.Woodden » fre 14.12.2012 17:52

@Hyzer, var det en iMac 21.5" BTO?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Burrell » fre 14.12.2012 18:23

Da ble min 27" BTO oppdatert med forventet leveranse 21/12 også :-)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Apples nye iMac i salg på fredag

Innleggav Hopalong » fre 14.12.2012 18:56

Dette går unna... 19.desember er forventet leveranse på min 27" BTO nå :-)
medlem i 202 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron