Ingen VESA-mount på ny iMac

Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav admin » fre 21.12.2012 18:04

Ingen VESA-mount på ny iMacDet har lenge vært populært å feste iMacer til veggen med Apples egen VESA-feste for iMac, men det er det nå slutt på - i hvert fall midlertidig.

De nye tynne iMacene fra Apple støttes nemlig ikke av Apples VESA-feste og det finnes dermed ikke noen enkel måte å henge dagens iMac opp på veggen.

Å henge iMacen på veggen har lenge vært veldig populært, spesielt i butikker, messer og skoler. Den nye, tynne iMacen som Apple lanserte i november støttes dessverre ikke av dagens offisielle Apple VESA-feste i Apple Store.

Apple har ikke uttalt seg om de planlegger å utvikle et nytt VESA-feste for den nye iMacen, men foreløpig finnes det altså ikke. Det finnes heller ikke noen tredjepartsfester, men med tanke på iMacens popularitet kommer nok dette etterhvert.

VESA

Dagens offisielle Apple VESA-feste fungerer med følgende iMacer:


  • 24-tommers iMac (aluminium og glass)

  • 27-tommers iMac (fra sent 2009, midten av 2010 og tidlig 2011)

  • 24-tommers LED Cinema Display-skjerm

  • 27-tommers LED Cinema Display-skjerm

  • 27-tommers Apple Thunderbolt Display-skjerm



Via MacRumors

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Og det vil aldri heller

Innleggav hendelsesløysa » fre 21.12.2012 19:06

Og det vil aldri heller komme noe VESA feste til ny iMac. Er teoretisk og praktisk umulig å montere dette på.
medlem i 211 måneder
 

Vesa feste for iMac 21,5"

Innleggav spiffers » fre 21.12.2012 19:40

Vesa feste for iMac 21,5" siste modell her: http://www.imacmount.com
medlem i 183 måneder
 

spiffers: så lenge det ikke

Innleggav hendelsesløysa » fre 21.12.2012 20:15

spiffers: så lenge det ikke innebærer å faktisk FJERNE foten er dette nokså nytteløst? Å ha en løs binderhylle hengende under skjermen?

Foten må av, og her har Apple ofret litt funksjonalitet for design NOK EN GANG!
Sist endret av hendelsesløysa den lør 22.12.2012 9:04, endret 1 gang
medlem i 211 måneder
 

Re: Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav Valotunk » lør 22.12.2012 2:11

@hendelsesløysa

du mente vel kanskje det motsatte?

At Apple har ofret funksjonalitet til fordel for design..?
medlem i 199 måneder
 

Er det vesa hull bak da?

Innleggav YellowSnow » man 24.12.2012 1:38

Er det vesa hull bak da? Vesa er en standard dim på festepunkter, så om det er skruehull finnes det utallige veggfester..

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

GulSnø: Nei, nei og nei!

Innleggav hendelsesløysa » man 24.12.2012 13:33

GulSnø: Nei, nei og nei!
medlem i 211 måneder
 

Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav TorsteinO » man 24.12.2012 14:19

Bør jo egentlig ikke være noe stort problem å ordne et feste her, skal vedde på at det dukker opp tredjepartsløsninger ganske kjapt.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav refraction » man 24.12.2012 14:38

Tja Laura Metz @ Apple har gått ut offisielt med at det IKKE er støtte for Vesa fester på nye iMac 2012. Så da får man evt vurdere DIY løsninger for de som har behovet:P
medlem i 137 måneder
 

Slapp av - Apple kommer helt

Innleggav Burrell » tir 25.12.2012 18:43

Slapp av - Apple kommer helt sikkert ut med en ny VESA-mount til de nye iMacene. Som de selv sier : "The new iMac (21.5-inch and 27-inch, Late 2012) is not VESA mount compatible at this time." Det høres for meg ut som en ny er på gang.

@hendelsesløysa: hvorfor skulle ikke Apple kunne lage en ny mount til den nye iMacen? Du skriver utrolig mye rart...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav hendelsesløysa » tir 25.12.2012 19:03

Hold seriøsiteten oppe ("skriver mye rart").

Apple kommer ikke med vesa feste, og "at this time" er ikke annet enn en formulering fra presseansvarlig for å holde gemytten nede.

Nei, nei, nei. Det er ikke fysisk MULIG å levere et Vesa feste til de nye imacs. Som nevnt flere ganger nå: Apple har ofret dette for design. Den er oval bak, ikke mulig å feste noe mot dette, ingen skruefeste, ingen måte å fjerne foten på.

Slutt og tull! Ingen vesa feste utenom DIYS
medlem i 211 måneder
 

Re: Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav Hopalong » tir 25.12.2012 19:54

Ja, jeg synes det er rart mye av det du skriver.

Har du noengang installert en Vesa mount på en iMac? Det har du ikke, for da hadde du skjønt at det er enkelt for Apple å redesigne den forrige modellen.

Med andre ord, fullt fysisk mulig, og du er 100% på jordet som vanlig.

http://manuals.info.apple.com/en/iMac_2 ... lGuide.pdf
medlem i 202 måneder
 

Re: Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav hendelsesløysa » tir 25.12.2012 23:17

Hoppballong: Jeg er for god til at jeg må gå til person angrep.

Jeg vet tross alt hva jeg snakker om. Trenger da så visst ikke linke til en bruksanvisning til et ukurant feste? He he .. Lo godt her nå.

Sakens kjerne er at svært få av oss bruker Vesa fester, Apple har likegodt droppet hele festet og la det gå i det stille og håper at noen lar det gå i det stille med tanker om at det kanskje kommer.

Apple HAR tatt bort muligheten til å fjerne foten. Foten må bort for å få opp et feste. Ingen, absolutt INGEN, mulighet til å fjerne foten. Tro meg, jeg har prøvd. Samtidig som jeg VET (svært få vet faktisk dette) at de heller aldri vil redesigne imacen til å støtte dette.

Hoppballong, du tar feil, he he, dessverre.
medlem i 211 måneder
 

Re: Ingen VESA-mount på ny iMac

Innleggav spiffers » ons 26.12.2012 2:36

Som jeg skrev tidligere, så har iMacMount et VESA feste til nyeste iMac 21,5". At foten ikke er fjernet, er for noen en ulempe, mens andre kan glede seg over at man kan bruke den til å feste en iPhone dock.
http://www.kickstarter.com/projects/ocd ... k?ref=live
medlem i 183 måneder
 

Selvfølgelig kan foten

Innleggav noilivap » tor 27.12.2012 3:22

Selvfølgelig kan foten fjernes men det innebærer at all innmaten i iMacen fjernes for å komme fram til skruene som holder foten på plass, altså ikke mulig uten å bryte garanti.

At det er praktisk umulig for de fleste betyr ikke at det er umulig.

Baksiden:
http://guide-images.ifixit.net/igi/MwjR ... KPMUQ.huge
Sist endret av noilivap den tor 27.12.2012 3:42, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]