En penn til din iMac

En penn til din iMac

Innleggav admin » fre 04.01.2013 14:18

En penn til din iMac

Steve Jobs uttalte en gang «If you see a stylus, they blew it» når han snakket om konkurrentene til Apples iPhone, men hva med en stylus på en iMac? Et nytt kickstarter-prosjekt utvikler akkurat dette.

iPen 2 er en videreutvikling av iPen 1 til iPad som ble lansert tidligere i år (også på Kickstarter). Nytt i iPen 2 er at den nå også fungerer på Apples iMac eller Thunderbolt Display. Ved å koble på noen ikke alt for pene sensorer på skjermen, kan iPen 2 registrere hva du tegner på skjermen.

iPen 2 er trykksensitiv og vil registere om du trykker pennen hardt eller løst og du kan holde den i flere forskjellige vinkler. Pennen skal dermed også fungere fint uavhengig om du skriver med venstre eller høyre hånd.

En penn til din iMac

iPen 2 er, som sin forgjenger, et Kickstarter-prosjekt. Det betyr at prosjektet ikke er ferdig og trenger et gitt antall kjøpere for å kunne realiseres. For $149 får du iMac-modellen av denne pennen, men du kan også få en modell kun for iPad til $99. Prosjektet må totalt ha inn $360 000 for å lykkes og i skrivende stund har prosjektet fått i rett under $30 000.



Du kan lese mer om iPen 2 på Kickstarter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

nei takk, aldri livet om jeg

Innleggav Mac Lovin » fre 04.01.2013 18:07

nei takk, aldri livet om jeg ville sitti lent over pulten for å skrive på imac skjermen. Er man avhengig av å skrive eller tegne med penn, kjøp heller et wacom brett. ...evt wacom brett med skjerm...de er ihvertfall ergonomisk mer tipasset å skrive/tegne på.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: En penn til din iMac

Innleggav nosey » fre 04.01.2013 18:24

vet ikke om man trenger tillatelse fra Apple for å få lge denne til deres produkter eller ikke. men jeg tror, og håper for guds skyld ikke at de har gjort det. skjønner uansett ikke hvorfor dette blir laget. Steve sa jo klart ifra at disse pennene skulle BORT! mulig en del folk vil kjøpe denne, men håper de ikke får nok folk. i utgangspunktet har ikke dette noe å si for meg, men det er jo ikke særlig pent og ikke så veldig nyttig da det umulig kan være enkelt å tegne ordentlig f.eks, men til enkle oppgaver vil det jo fungere. men som sagt, dette er jeg sterkt imot!

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Tror jeg heller venter på

Innleggav Mac11e » fre 04.01.2013 21:20

Tror jeg heller venter på at Leap Motion blir tilgjengelig.
http://www.youtube.com/watch?v=mQkKyOOyLSs

Krever man 1:1 bevegelse uten forsinkelse til mer avanserte oppgaver, gjør man som Mac Lovin sier og kjøper et dedikert tegnebrett.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Haha, Palm retro?

Innleggav ggt667 » lør 05.01.2013 2:53

Haha, Palm retro?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

MÅ disse festes til iMac'en

Innleggav vidina » lør 05.01.2013 12:26

MÅ disse festes til iMac'en da? Ser jo ut som et par sensorer du strengt tatt kan feste på en musematte/bordplate.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: En penn til din iMac

Innleggav hendelsesløysa » lør 05.01.2013 13:10

Ja, godt folk.
Dette ser meget bra ut!
God helg Arne og dere andre !
medlem i 211 måneder
 

Spørs vel litt på hvor god

Innleggav Jon » søn 06.01.2013 2:51

Spørs vel litt på hvor god stylusen er, men er den på høyde med Wacom Intous, så kan det for bli spennende med en imac embedda i en tegnepult.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Med en 21" embedda i pulten

Innleggav TorsteinO » søn 06.01.2013 14:53

Med en 21" embedda i pulten kan nok dette funke flott det, naturligvis må nok også pulten da tiltes litt som et ordentlig tegnebord, men da kan jeg virkelig ikke se at det skulle være noe problem med arbeidsstilling e.l. Derimot får jeg følelsen av at en 27" kunne blitt vel stort.

Et wacombrett/evt med skjerm i stedet? Hvorfor skal det være noe bedre mener du maclovin?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: En penn til din iMac

Innleggav vidina » søn 06.01.2013 15:21

Wacombrett med skjerm?
Altså en Wacom Cintiq.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: En penn til din iMac

Innleggav Jon » søn 06.01.2013 21:32

Jepp, men prisen er jo en helt annen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Åja, og - @nosey: For det

Innleggav TorsteinO » man 07.01.2013 14:15

Åja, og - @nosey: For det første trenger man naturligvis ikke noen tillatelse fra apple for å lage utstyr som passer til produktene deres, så lenge du ikke vil bruke f.ex. "made for iphone"-merket e.l., siden du da bruker apples varemerke, men så lenge disse ikke bruker noe tilsvarende så trenger man ingen tillatelse.

Videre:

For det første: Om noen vil ha en stylus får da det virkelig være opp til dem samme hva steve jobs sa.

For det andre: Jeg skjønner at du ikke jobber med design. Til mange typer jobber er en stylus totalt uovertruffen, siden den gir bedre nøyaktighet enn en finger, og bedre "følelse" enn en mus.

Til smartphones og tablets hadde SJ et veldig godt poeng, siden det da gjorde at folk slapp å dra med seg/være avhengige av en "penn" for å bruke telefonen/tableten.

Til mye forskjellig designjobbing på data er derimot et tegnebrett helt genialt, og en helt annen greie enn det SJ snakka om. Skal vedde veldig mye på at det er og har vært mange wacombrett og liknende varianter i bruk hos apple, både mens SJ var der, og i etterkant.

Den store svakheten med tegnebrett har pleid å være at man ikke kunne tegne direkte på skjermen, men måtte ha en egen "plate" man tegnet på, mens man så resultatene på skjermen. Med løsninger som denne eller wacom cintiq løser man det, og er er denne nøyaktig nok (dvs minst like god som wacom cintiq) vil det være helt fantastisk.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: En penn til din iMac

Innleggav nosey » man 07.01.2013 15:09

Joda, du har vel rett i det. Jeg ser selvfølgelig at det må være veldig praktisk, når du sier det :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

For meg til å tenke på den

Innleggav K.D.G » ons 09.01.2013 22:32

For meg til å tenke på den Modbooken jeg hadde før : http://www.modbook.com/

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron