Lås Macen over Bluetooth med Keycard

Lås Macen over Bluetooth med Keycard

Innleggav admin » man 07.01.2013 17:15

KeycardÅ gå fra Macen din når den er logget inn på Facebook, Twitter og e-post kan utvilsomt være en risikosport i offentlige områder. Det er jo veldig lett for uvedkommende å raskt oppdatere Facebook, sende en e-post eller titte på andre ting på Macen mens du er borte et par minutter.

Med programmet Keycard (NOK 49,-) kan du automatisk låse Macen når din telefon er utenfor Bluetooth-rekkevidde.

Keycard (NOK 49,- i Mac App Store) er et lite menyprogram som kan brukes sammen en mobiltelefon med Bluetooth. Du parrer enkelt og greit Macen med din Bluetooth-telefon og når telefonen forsvinner vekk fra Macens Bluetooth-rekkevidde låses Macen ned og kan kun låses opp med pin-kode eller at telefonen kommer tilbake i Bluetooth-rekkevidden. Din mobiltelefon blir dermed Macens «nøkkel». Keycard kan også settes opp med en iPad eller iPod touch som «nøkkel».

Lås Macen over Bluetooth med Keycard

Du kan også låse Macen rett gjennom menyen og dette erstatter egentlig egne Apples innebygde låsefunksjon i Keychain (Keychain Access > Preferences > Show Keychain Status in Menubar). Hovedfunksjonen er allikvel låsing gjennom Bluetooth.

Ideen er egentlig genial, men dessverre er Bluetooth ikke verdens mest «stabile» teknologi og jeg har opplevd at Macen har blitt låst når jeg har sittet forran Macen med telefonen i hånden. Utover noen «false positives» fungerer programvaren absolutt som lovet, men det er vanskelig å si om dette er noe som vil bli bedre i fremtidige versjoner og man må nesten veie opp nytte vs. ønske om sikkerhet.



Keycard koster NOK 49,- i Mac App Store. Du kan også lese litt mer om programmet på Keycardapp.com.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Nå har ikke akkurat

Innleggav EmmernMe » man 07.01.2013 17:29

Nå har ikke akkurat Bluetooth den mest imponerende rekkevidden. For den prisen der hadde jeg forventa WiFi-låsing og låsing fra andre nettverk enn hjemmenettverket (noe som er lett nok å implementere).
medlem i 184 måneder
 

Litt stiv pris, ja...

Innleggav ddybing » man 07.01.2013 18:18

Litt stiv pris, ja...
Sist endret av ddybing den man 07.01.2013 18:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Eh... I dette tilfellet er

Innleggav GL1 » man 07.01.2013 20:31

Eh... I dette tilfellet er vel Bluetooths begrensede rekkevidde nettopp det som er fint. Når du beveger deg med telefonen vekk fra Macen, låses maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Syns egentlig

Innleggav wacz016 » man 07.01.2013 20:54

Syns egentlig bluetooth-låsing funker litt dårlig. Bluetooth kan ha rekkevidde opp i 10 m eller mer, og da mener jeg du må gå et stykke unna for å låse den. Samtidig syns jeg det ville være litt dumt om jeg gikk innenfor bluetooth-feltet i rommet ved siden av, og låste opp mac-en uten å vite det. Jeg bruker heller et program som lar deg låse med en hurtigtast.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Eller

Innleggav fuzzy76 » tir 08.01.2013 10:22

Eller http://www.meruko.com/bluetooth-screen-lock som koster 7 kr. Den låser IKKE automatisk opp igjen, så da er problemet til wacz016 løst. :) Du kan også stille hvor sterkt signal den må ha, slik at du kan få kortere rekkevidde enn 10 meter hvis du vil det.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Det koster 14,- nå.

Innleggav macsam » tir 08.01.2013 12:57

Det koster 14,- nå.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Et greit alternativ?

Innleggav macsmekker » tor 10.01.2013 15:14

Systemvalg - Skrivebord og skjermsparer - Aktive hjørner - Aktive skjermhjørner - Start skjermsparer.

Den siste velger du å sette på ett av de fire valgfrie steder. Når du knipser pilen du ser på skjermen når du rører på musa eller styreflaten, opp til valgte hjørne, så startes skjermspareren.
Når du eller noen annen deretter prøver å røre på ett eller annet på Mac´en må først koden du har satt på maskinen skrives inn.

De kronene du da sparer på dette kan du bruke på noe gøy, alternativt likevel kjøpe appen du nevner siden den jo virker litt kul. Det gjør saktens også den til Meruko.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]