Apple blokkerer Java i Safari

Kan noen si meg hvordan jeg

Innleggav Traktor » lør 12.01.2013 17:40

Kan noen si meg hvordan jeg får aktivert Java igjen? Greit at det er et sikkerhetshul, men det må da være mulig å få aktivert det om man vill? Har prøvd, men det funker ikke! Må inn i nettbanken for å sette over penger fra sparekonto til brukskonto.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav nosey » lør 12.01.2013 17:51

@Traktor: har du ikke iPhone? eller det spiller vel ingen rolle, men du har vel smartphone?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Criz » lør 12.01.2013 18:14

Den var litt lei når jeg skulle bestille flybilletter med kredittkort i dag. Heldigvis fant jeg til slutt ut at jeg av en eller annen grunn kunne hake av for å hoppe over hele skrittet med bankID. Puh!

Brukerens avatar
medlem i 161 måneder
 

Har iPhone, men det hjelper

Innleggav Traktor » lør 12.01.2013 18:33

Har iPhone, men det hjelper lite når jeg ikke har Telenor.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav nosey » lør 12.01.2013 18:46

Du trenger da ikke å ha telenor for å bruke nettbank på mobil...?!

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Svenno49 » lør 12.01.2013 19:11

Forsto det slik at det skulle være mulig å bruke Java i en annen nettleser. Opera og Google Chrome vil ikke laste Java, men Firefox vil. Hvor laster ikke Opera og Google Chrome Java?
medlem i 161 måneder
 

Jeg har installert Java v.

Innleggav TorB. » lør 12.01.2013 20:41

Jeg har installert Java v. 7, update 10. Har slått av bruk av Java i alle nettlesere som standard. Det gjør man med ett klikk i kontrollpanelet for Java under skillearket Security. Når jeg skal i nettbanken slår jeg Java på, gjør det jeg skal i nettbanken og slår deretter Java av igjen.
Litt tungt kanskje, men jeg føler meg relativ sikker. :-)
medlem i 175 måneder
 

Irriterende

Innleggav Vidar Pedersen » lør 12.01.2013 21:14

Apple skal komme med info. ellers blande seg langt utenom
Vidar
medlem i 177 måneder
 

Det ser heldigvis ut som DnB

Innleggav ddybing » lør 12.01.2013 21:28

Det ser heldigvis ut som DnB har en alternativ løsning, for jeg har alltid kommet fint inn uten Java :-)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Altså, er det derfor jeg

Innleggav Ramius » lør 12.01.2013 22:07

Altså, er det derfor jeg nå ikke klarer å logge inn på nettbanken til Nordea?
Jeg venter på å taste inn engangskoden, men boksen dukker ikke opp.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » lør 12.01.2013 22:25

Jeg hadde ikke java før sikkerhetshullet ble oppdaget, og jeg har ikke java på Mac nå heller.
Problemet er at mine nettbanker krever java og derfor bruker jeg pc når jeg trenger java.
Grunnen til at jeg fjernet java på Mac er at jeg var så møkka lei av stadige java problemer og hadde et alternativ "PC".
Skal det nå være slik at Apple skal bestemme at nettbankene ikke skal bruke java ? Ja for de har fjernet muligheten for java i Safari. Skal en inn i en nettbank som krever java så sørg for å ha et alternativ til Mac.
Unnskyld men jeg blir så provosert over Apple som skal overstyre alt.
medlem i 143 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Valotunk » lør 12.01.2013 23:39

Maccrell, nå begynner du å skrive sprøyt igjen.

Java er pr. idag (og har vært det lenge) en stor potensiell sikkerhetsrisiko uavhengig av hvilken platform du er på. Det er neppe uten grunn at det advares mot Java fra alle hold for øyeblikket.

At en del banker fremdeles krever Java for innlogging er ikke annet en stor skam.

Det Apple gjør her er helt riktig så lenge Oracle ikke klarer å tette sikkerhetshullet.

Det er forøvrig absolutt ikke noe problem å komme seg inn i nettbanken med Java selv om du sitter på en Mac. Safari er langt ifra den eneste nettleseren vet du...
medlem i 199 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav nosey » søn 13.01.2013 0:32

og jeg vil anta, at du som veldig mange andre i dag, har smarttelefon, og da er det ikke noe problem. there´s an app for that... :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Nå bruker jeg kun Safari

Innleggav Jon » søn 13.01.2013 3:42

Nå bruker jeg kun Safari til Java (chrome til vanlig, som ikke støtter java pga. 32 vs 64 bit), så inntil det kommer en oppdatering av Java, så er jeg "stengt ute" fra bank og netthandling. Får vel vurdere å innstallere Firefox da, for der funker vel java.

Skulle ønske BankID kan gå over til noe annet enn java snart.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

nettbanken blokkert, kome rundt problemet

Innleggav Hansbroch » søn 13.01.2013 5:11

Vi fiksa problemet til Java blir oppdatert man kan gå inn i Xprotect.meta.plitst og "rette opp " Java versjonen der og bare passe på å skrue av å på java i browsern mens man er i nettbanken og når man ikke bruker den.
medlem i 202 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]