Apple blokkerer Java i Safari

Det er jo ikke bare her/nå

Innleggav TorsteinO » søn 13.01.2013 21:46

Det er jo ikke bare her/nå han syter, han syter hele tida.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

freddjoh: "maccrell tror at

Innleggav Pokemon » søn 13.01.2013 21:55

freddjoh: "maccrell tror at dette er et problem som bare gjelder på mac. SOm han skriver i en annen tråd: Gjør som jeg, bruk en pc. Ingen problemer med Java og nettbanken på noen av nettleserne på pc. Han skriver av ren uvitenhet dessverre."

Haha ja både Windows, Mac og Linux (og alle andre operativsystemer) er sårbare og har sine bra sider og negative sider. Tenk hvor trist det ville vært om alle likte det samme.

Det finnes ikke noe "best choice". Man velger det man selv liker best sant? :3 Om man leser artikkelen så er Java for alle de tre hovedplattformene (Windows, Mac og Linux). Og alle er utsatt for samme sikkerhetsproblem om man har Java versjon 7 (nyeste).

Oracle som har ansvaret for Java har igjen vist at dem egentlig ikke bryr seg om sikkerhetsproblemene sine i Java. Dem bare følger sin månedlige "arbeidsplan" og gjør det som passer dem selv best, selv om deres hovedprogram (Java) har store problemer. Derfor egner ikke Java seg for internett, i hvert fall ikke til nettbanker eller andre seriøse nettsider.
Sist endret av Pokemon den søn 13.01.2013 21:57, endret 5 ganger.
medlem i 135 måneder
 

Igjen?????????????? -.- Var

Innleggav LinkEpona » søn 13.01.2013 23:07

Igjen?????????????? -.- Var jo det samme i fjor (2012) også? -.-
Sist endret av LinkEpona den søn 13.01.2013 23:09, endret 1 gang
medlem i 135 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav jerry.c.bush » søn 13.01.2013 23:29

Maccrell skrev:Heldig du jerry som har en nettbank som ikke krever java. Mine tre nettbanker krever java. Den ene banken gir best rente på lån og den andre gir best rente på innskudd. Bankene uten java passer best for Apple. Hurra


Jeg har ikke lån. Da har ikke renten på lån noe å si. Mine penger er investert, ikke satt i bank. Banken er der jeg får inn min månedlige lønn og betaler mine regninger. Jeg bruker DNB og kun DNB. Jeg trenger bare en bank da de gir meg det jeg vil om jeg trenger det. Også når det kommer til renter. Det blir sånn når man over tid viser at man er betalingsvillig og er lojal. Ikke lojal som i dumsnill altså.
Og tilfeldigvis så kan DNB gi meg muligheten til å ikke bruke Java om jeg ønsker det. Men som sagt så har det ikke noen betydning da jeg stort sett bare bruker iPaden og deres iPhone-app på den. Sikrere enn det blir det ikke i dag.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » søn 13.01.2013 23:39

Noen har total missforstått meg her. Det er selvfølgelig en risiko å bruke java på en pc, men nå er det krisemaksimering så det holder, og det er det hver gang det er snakk om hull i java eller andre programmer.
Med Norton kjørende på pcer føler jeg meg rimelig trygg og ved et eventuelt økonomisk tap som følge av nettbankbruk, vil bankene dekke dette. De kan uansett ikke komme og si at jeg ikke har oppdatert programvare og antivirusprogram på pcen. Det er de som ikke har dette i orden som har størst grunn til å være urolige.
Det som gjør meg forbannet med Apple er at de mener at Macbrukere er så dumme at vi ikke klarer å skru av java i nettleseren selv. De burde nøyd seg med å gå ut med informasjon og ikke hindret oss i å bruke Mac i nettbanker som krever java. Så sies det her at en kan jo bruke Firefox. Nei da kommer ikke inn i nettbanken med den nettleseren heller på Mac.
medlem i 143 måneder
 

... og imens har java kommet

Innleggav piddien » søn 13.01.2013 23:54

... og imens har java kommet med versjon 11

så får vi se hvor lenge den er "sikker"
medlem i 149 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav jerry.c.bush » man 14.01.2013 0:03

Og når Apple stenger muligheten for Java på sin plattform så legger de press på Oracle til å få fortgang på sin oppdatering av programvaren. Det er sånn det fungerer. Samme som med Flash. Før Apple la press på Adobe skjedde det ikke så veldig mye der i gården, men etter et har det faktisk skjedd litt. Ikke bare tenker jeg på HTML5 eller WEBM, men også hva som har skjedd med Flash den siste tiden etter at de la på litt press.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Java og Oracle kan like godt

Innleggav SakuraBell » man 14.01.2013 0:05

Java og Oracle kan like godt gi seg med sitt. Oracle har vist flere ganger nå at dem driter langt i kundenes sikkerhet og databruk, og fortsetter å kjøre det eldgamle verdiløse skrapet sitt som noen forsatt kaller en "plattform" og presenterer det som "nytt" på sine konferanser. Jeg har sett tegningen dems nå, dem skal bare tjene mest mulig ved å gjøre minst mulig og le av dem det går galt med. Hvem støtter det?

Dem fortjener egentlig å gå konkurs.
Sist endret av SakuraBell den man 14.01.2013 0:10, endret 9 ganger.
medlem i 135 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav ramviking » man 14.01.2013 0:11

Puuh, endelig inne på nettbanken med bankid. Det virker under microsoft explorer 64bit via parallells.
medlem i 178 måneder
 

Har nettopp installert

Innleggav bekiil » man 14.01.2013 4:46

Har nettopp installert oppdateringen. DNB virker.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

@maccrell: 1: Hvis man har

Innleggav TorsteinO » man 14.01.2013 11:37

@maccrell:

1: Hvis man har litt peil er det ikke noe problem å overstyre avstengningen fra apple.

2: Ja, apple KUNNE bare ha sendt ut en slik advarsel, men veldig mange av de som trenger den advarselen mest ville sannsynligvis enten ikke ha fått den med seg, ELLER ikke ha klart å skru av java.

3: Husk at veldig mange kjøper mac nettopp fordi de helst vil slippe alt av knot med viruser og teknisk mikkmakk som man i større grad har måttet forholde seg til på windows.

Derfor er helt klart den beste løsningen å gjøre som de gjorde, selv om denne selvsagt kan virke dramatisk og er irriterende for de som i utgangspunktet har nok peil/er oppdaterte nok til å ikke trenge en slik "barnevakt".

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

@nosey Du kan godt ha

Innleggav danibo77 » man 14.01.2013 11:39

@nosey
Du kan godt ha innstillingene på Gatekeeper til bare App store hele tiden.

Om du kommer over et program som du ønsker installert som IKKE er på app store, er det bare å høyre-klikke på filen og velge "Åpne"

Du får da opp et valg som tillater installeringen av dette programmet.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav HenrikWL » man 14.01.2013 11:48

Maccrell skrev:Noen har total missforstått meg her. Det er selvfølgelig en risiko å bruke java på en pc, men nå er det krisemaksimering så det holder, og det er det hver gang det er snakk om hull i java eller andre programmer.
Med Norton kjørende på pcer føler jeg meg rimelig trygg og ved et eventuelt økonomisk tap som følge av nettbankbruk, vil bankene dekke dette. De kan uansett ikke komme og si at jeg ikke har oppdatert programvare og antivirusprogram på pcen. Det er de som ikke har dette i orden som har størst grunn til å være urolige.
Det som gjør meg forbannet med Apple er at de mener at Macbrukere er så dumme at vi ikke klarer å skru av java i nettleseren selv. De burde nøyd seg med å gå ut med informasjon og ikke hindret oss i å bruke Mac i nettbanker som krever java. Så sies det her at en kan jo bruke Firefox. Nei da kommer ikke inn i nettbanken med den nettleseren heller på Mac.


Problemet er bare at folk flest ikke leser ipod1.no og itAvisen og disse sidene, så de får aldri slikt med seg. Derfor vil de aldri deaktivere Java.

Og nei, for dette sikkerhetshullet vil det ikke hjelpe med antivirusprogramvare - det er en såkalt 0-day sårbarhet, som gjør at hvem som helst kan kjøre hva som helst på maskinen din. Det er det både PC og Mac er ment å gjøre, så Norton vil ikke hindre dette så lenge programmet som kjøres ikke står på deres liste.

Med tanke på at Windows plattformen fortsatt er den mest brukte, er (var, nå når fiksen er ute) man langt mer sårbar med å kjøre med Java aktivert på Windows enn på Mac. Klart, aktiverer man Java kun for nettbankbruk så er man selvsagt trygg; men igjen: folk flest gjør ikke dette.

Er det ikke da greit å hjelpe folk med å beskytte maskinene sine mot angrep?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav nosey » man 14.01.2013 13:50

@danibo77: det høres fornuftig ut :)

Er helt enig med deg HenrikWL, betryggende tiltak av Apple. selv om jeg er en av de som følger med på dette og fint klarer å skru av og på dette.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » tir 15.01.2013 12:23

Et helt unødvendig tiltak av Apple å hindre java i Safari. Tenkte de på alle de som dermed ikke kom inn i nettbanken ? Og alle burde forstå at en java oppdatering ville komme raskt.
Panikk og krisemaksimering.
Ikke bare fra Apple men media og enkelte "eksperter" her inne.
Nå har jeg hatt en grundig sjekk av de 3 pc maskinene her i huset og ingen er infiserte, selv om samtlige kjørte med java helt som før.
I nettbanken var vi med java og ikke har kontoene blitt tappet.
Nå skal jeg sjekke maccene, men der er det bare en som har java.
Det er forbundet med en liten risiko å være på nettet med eller uten java både på Mac og Pc.
Det beste en kan gjøre selv er å bruke hue, og å sørge for at du har siste oppdaterte programvare. På Pc MÅ du ha antivirusprogram. Om du skal ha det på Mac blir en evig diskusjon.
Og da er det bare å sitte og vente på neste hull og neste krisemaksimering.
medlem i 143 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron