Apple blokkerer Java i Safari

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Valotunk » tir 15.01.2013 20:05

Helt nødvendig og helt riktig tiltak av Apple.

Noen MÅ legge press på Oracle for at noe skal skje med den berømte sveitserosten.

Java burde som jeg har vært inne på tidligere vært avlivet og begravet. Det finnes ingen fornuftig grunn pr 2013 å benytte Java til noen verdens ting. Alt Java gjør kan erstattes med nyere og bedre alternativer.

At eksempelvis banker er trege med å komme seg bort fra utdaterte systemer og teknologier er ingen overraskelse. Slik er det alltid, og det må ofte alvorlige hendelser og kjedelige episoder til før de tar poenget.

At kritikken kommer mot Apple, og diskusjonen ender opp i en Windows vs OS X krangel er håpløst og nærmest latterlig.

Hvorfor ikke heller rette et kraftig kritisk rævspark mot Oracle og de som benytter produktet deres?

At du har sjekket dine datamaskiner uten å finne noen infeksjon er vel og bra. Det samme gjelder nok de aller fleste. Det forandrer derimot ikke det faktum at Java er en stor potensiell trussel med åpne dører som bare står og venter på å bli benyttet av de med ikke fullt så hyggelige hensikter.

Java slik det eksisterer pr. idag MÅ bort så snart som mulig.

http://www.macworld.com.au/news/its-time-to-rewrite-java-from-scratch-security-expert-says-84332/

http://www.reuters.com/article/2013/01/14/java-oracle-security-idUSL2N0AJ0R920130114

http://immunityproducts.blogspot.ca/2013/01/confirmed-java-only-fixed-one-of-two.html

http://www.kb.cert.org/vuls/id/625617
medlem i 198 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav petrus764 » tir 15.01.2013 21:01

Valotunk skrev:Det finnes ingen fornuftig grunn pr 2013 å benytte Java til noen verdens ting. Alt Java gjør kan erstattes med nyere og bedre alternativer.


Det blir for dumt, java-baserte applets i nettleseren representerer en brøkdel av hva java brukes til. Alt fra programmer til android, til bluray-spilleren din, til avansert maskineri i industrien (prosessmaskineri, bilproduksjon, telekommunikasjon).

Greit nok at BankID kan erstattes av andre løsninger som ikke er java-basert, men jeg vet ikke om jeg er enig i at alternativene er noe bedre. Det at man kan kjøre bankid i en app gir en god del ekstra sikkerhet rundt den prosessen kontra bare det å kode en ren html/php-løsning. Flash, silverlight, air eller activex er ikke akkurat noe bedre.

Det største nederlaget som har skjedd med java er at Sun ikke rakk å gjøre det opensource før Oracle kjøpte de opp, da hadde vi nok hatt et langt friskere syn på java i dag. Merk også at oracles javavm ikke representerer java som programmeringsspråk, man kan fint bruke java uten å være innom oracle. Android har som kjent sin egen dalvik VM for å kjøre java-kode.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav HenrikWL » ons 16.01.2013 14:47

Maccrell skrev:Et helt unødvendig tiltak av Apple å hindre java i Safari. Tenkte de på alle de som dermed ikke kom inn i nettbanken ? Og alle burde forstå at en java oppdatering ville komme raskt.
Panikk og krisemaksimering.
Ikke bare fra Apple men media og enkelte "eksperter" her inne.
Nå har jeg hatt en grundig sjekk av de 3 pc maskinene her i huset og ingen er infiserte, selv om samtlige kjørte med java helt som før.
I nettbanken var vi med java og ikke har kontoene blitt tappet.
Nå skal jeg sjekke maccene, men der er det bare en som har java.
Det er forbundet med en liten risiko å være på nettet med eller uten java både på Mac og Pc.
Det beste en kan gjøre selv er å bruke hue, og å sørge for at du har siste oppdaterte programvare. På Pc MÅ du ha antivirusprogram. Om du skal ha det på Mac blir en evig diskusjon.
Og da er det bare å sitte og vente på neste hull og neste krisemaksimering.


Dette er helt på viddene, du aner ikke hva du snakker om.

Med denne sårbarheten kunne en hvilken som helst side installere og kjøre et hvilket som helst program på din PC (eller Mac), uten at antivirusprogrammet hadde merket noe. Dersom du besøkte infisertside.com ville du vært ille ute, samme hvor oppdatert Norton du hadde. Noen kunne til og med ha hacket verdenssnillesteside.com og dermed sneket inn ondsinnet kode på maskinen din.

Å blokkere for Java var det eneste riktige.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » ons 16.01.2013 16:23

Sårbarheten med Java var der før den ble oppdaget og det finnes helt sikkert sikkerhetshull fortsatt både i Java og andre steder. OS er oppdateres stadig for også å gi bedre sikkerhet. Det finnes flere programmer som de fleste av oss bruker som også har hull. For å tette alle hull er det bare en ting å gjøre nemlig å ikke gå på nett.
En kan altså fjerne Java og fortsatt finnes det hull andre steder.
Dersom det blir installert programmer som ikke skal være der er det mulig å se det om en gidder å sjekke det manuelt.
Java brukes til mye mer enn nettbank og det er ikke bare å fjerne Java. Dessuten finnes det ingen alternativer til Java og hvem vet om alternativet ville vært bedre.
En kan drømme om at Java skal forsvinne Henrik, men Java er nødvendig til spill og mye mer enn bare nettbanken. Greit nok om nettbankene gjør oss uavhengig av Java, men forsatt trengs Java til andre ting.
medlem i 143 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav HenrikWL » tor 17.01.2013 13:53

Jeg jobber som Java-utvikler så jeg vet godt at Java til nettbank kun er en bitte liten del av hva Java brukes til. Men så har jeg da også her kun snakket om Java i nettleseren som jeg fortsatt mener er fullstendig unødvendig og bør bevege seg ut sidedøren slik Flash gjør. Denne sårbarheten er da også begrenset til måten Java brukes på i nettleseren, og det er nettopp derfor jeg mener det er så viktig at folk beskyttes, nettopp ved å deaktivere Java. Greit nok at feilen har eksistert lenge, men det er først nå den ble kjent og fikk oppmerksomhet - og når flere hjerner vet om en sårbarhet så er sjansen større for at noen av disse hjernene utnytter den.

Hvis bestemor mister alle bildene av barnebarna fordi hun ikke følger med på sikkerhetsbulletins og dermed ikke selv skrudde av Java, besøkte en nettside som inneholdt et ondsinnet program og dermed fikk ødelagt maskinen hennes, så har hun ikke "bare seg selv å takke". Hva er greia med nerder og total mangel på sosiale antenner, egentlig?

For bestemor er Apple en lifesaver, som skrudde av denne potensielt skadelige funksjonen før den kunne gjøre skade. Det er det som betyr noe; så får heller nerder som deg og meg, som har litt mer kunnskap, gjøre oss umaken ved å skru det på igjen etter å ha bedømt risikoen - ikke sette oss ned og syte over at hele verden ikke er like nerd som vi er.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav petrus764 » tor 17.01.2013 14:31

Nei, for bestemor blir det et helvete som ikke får til å betale regningene sine.

Chrome har en langt mer fornuftig tilnærming, den spør spesifikt hver gang java lastes inn på en ukjent side om du faktisk vil kjøre programtillegget. Chrome sier også i fra hvis programtillegget er utdatert og advarer mot å kjøre det. Dermed får man selv enklere kontroll over bruk av java, kanskje ikke like relevant for apple-brukere som ikke har java 7 i chrome, men likevel et langt bedre alternativ. Er ingen ting i veien for å implementere det samme i Safari i stedet for å deaktivere java uten å informere burkerne.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav HenrikWL » tor 17.01.2013 14:46

Bestemor betaler regningene sine med brevgiro. I banken. Alternativt kontofon hvis hun er over gjennomsnittet moderne.

Dersom hun først er såpass oppegående at hun klarer å bruke nettbanken så skal jeg være enig i at det kan være forvirrende hvis dette plutselig ikke fungerer, men da er hun samtidig såpass oppegående at hun ikke blir satt helt ut. Jeg tror dog ikke dette gjelder særlig mange.

Å spørre hele tiden, hver gang noe skal lastes eller brukes, er hinsides bortkastet. Folk blir til slutt lei av å lese, og bare klikker seg gjennom. Spesielt for folk som ikke er datakyndige er dette drepen - de vil bare inn på nettsiden det ble linket til og sjekke om de vant lotteriet sitt; de har ikke noe forhold til dette "Java" og om de vil laste det inn eller ikke. Da er det så uendelig mye greiere at noen som har peiling har sagt at "nei, det vil du antakelig ikke" og gjort slik at de slipper å måtte ta stilling til disse tingene og allikevel være trygge.

Igjen, så kan de som vet hva de driver med velge å overstyre.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » tor 17.01.2013 17:12

Dersom du jobber som Java utvikler så hvorfor har du laget hull i Java ? Da kan man si at du er en av mange Java utviklere som har gjort en heller slett jobb ?
Apple har hindret Java bruk i Safari, og har dermed gjort at flere tusen Mac brukere ikke har kommet inn i nettbanken.
Dersom noen mener at dette er helt greit, så de om det, men om jeg var en av de tusen som ikke kom inn i nettbanken fordi jeg kun hadde Mac, ja da hadde jeg blitt forbannet.
Å vise til at Apple måtte stenge ute Java fordi Java var et sikkerhetshull holder ikke.
En skulle tro at det satt en million kjeltringer klar til å kaste seg over nettopp din Mac, som selvfølgelig inneholdt statshemmeligheter eller nakenbildene av kona.
Har vi noen oversikt over hvor mange kjeltringer som i det hele tatt fant dette sikkerhetshullet i Java og dermed angrep en Mac eller Pc ?
Selv med dette hullet i java og selv om du blir angrepet pga hullet mens du logger deg inn i nettbanken, så får ingen andre enn du selv tilgang til pengene dine. Skal de få til det må de ha ditt personlige passord, samt ID brikken og passordet til denne.
Hør nå her, det er snakk om et hull i Java og ikke et hull i veggen på huset ditt.
Bankene selv sier at vi er trygge og om nå hullet i Java hadde ført til at kontoen din ble tappe så hadde banken dekket tapet.
Igjen helt feil av Apple å stenge Java i Safari og dermed hindre at flere tusen Mac brukere ikke kom inn i nettbanken.
Har du noe som du ikke vil dele med andre på datamaskinen, er det bestedu kan gjøre å oppbevare dette på en ekstern harddisk som du ikke har tilkoblet når du er på nettet.
medlem i 143 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav nosey » tor 17.01.2013 17:18

Må jeg gjenta det for deg, det som mange andre her har prøvd å sagt x-antall ganger nå?! De fleste er innom andre nettsider enn bare nettbank, og for de som IKKE tenker på eller klarer å slå av Java selv i Safari, vil dette da være en stor risiko...! Skjønner du, det er ikke bare nettbank det er snakk om her.

HenrikWL: jeg er fullstendig enig med deg. nå er ikke jeg en slik nerd som du nevner, (ikke ennå hvertfall, spørs om jeg ikke blir det etter hvert :) ), nå har jeg jo ikke bruk for det nå, og kunne naturligvis ventet med å spørre til neste "krise" med Java, som helt sikkert kommer. men kan jo være greit å vite hva jeg kan gjøre for å få aktivert java hvis Apple skulle blokkere det i Safari, istedenfor at jeg begynner å spørre om det da.
hva gjør jeg for å komme rundt den sperringen, i Safari? er det lett gjennomførbart? har du en enkel forklaring på det? :)

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » tor 17.01.2013 23:28

Du kan umulig ha lest alt jeg har skrevet nosey eller så har du ikke forstått noe som helst.
medlem i 143 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav nosey » tor 17.01.2013 23:39

Jo, jeg har lest alt du har skrevet. Orker ikke å lese gjennom innleggene dine én gang til, men i det siste innlegget ditt her er det i alle fall KUN nettbank du snakker om, at folk med Mac ikke komemr inn i nettbank etc. og at det derfor var feil av Apple å blokkere Java i Safari, så her er det nok du som ikke skjønner noenting...


Maccrell skrev:Dersom du jobber som Java utvikler så hvorfor har du laget hull i Java ? Da kan man si at du er en av mange Java utviklere som har gjort en heller slett jobb ?
Apple har hindret Java bruk i Safari, og har dermed gjort at flere tusen Mac brukere ikke har kommet inn i nettbanken.
Dersom noen mener at dette er helt greit, så de om det, men om jeg var en av de tusen som ikke kom inn i nettbanken fordi jeg kun hadde Mac, ja da hadde jeg blitt forbannet.
Å vise til at Apple måtte stenge ute Java fordi Java var et sikkerhetshull holder ikke.
En skulle tro at det satt en million kjeltringer klar til å kaste seg over nettopp din Mac, som selvfølgelig inneholdt statshemmeligheter eller nakenbildene av kona.
Har vi noen oversikt over hvor mange kjeltringer som i det hele tatt fant dette sikkerhetshullet i Java og dermed angrep en Mac eller Pc ?
Selv med dette hullet i java og selv om du blir angrepet pga hullet mens du logger deg inn i nettbanken, så får ingen andre enn du selv tilgang til pengene dine. Skal de få til det må de ha ditt personlige passord, samt ID brikken og passordet til denne.
Hør nå her, det er snakk om et hull i Java og ikke et hull i veggen på huset ditt.
Bankene selv sier at vi er trygge og om nå hullet i Java hadde ført til at kontoen din ble tappe så hadde banken dekket tapet.
Igjen helt feil av Apple å stenge Java i Safari og dermed hindre at flere tusen Mac brukere ikke kom inn i nettbanken.
Har du noe som du ikke vil dele med andre på datamaskinen, er det bestedu kan gjøre å oppbevare dette på en ekstern harddisk som du ikke har tilkoblet når du er på nettet.

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Maccrell » søn 20.01.2013 15:13

Det siste innlegget gjaldt nettbanken ja. Selvfølgelig er jeg klar over at Java hadde et sikkerhetshull og helt sikkert fortsatt har hull. Og selvfølgelig gjelder dette mer enn nettbanken. Dessuten finnes det flere hull i div. programmer og nettlesere. En kan aldri være 100% sikker på nettet uansett.
Den eller de som vil inn på maskinen kommer inn om de har de riktige programmene og vet å bruke de.
Derfor igjen, ikke oppbevar ting på datamaskinen som du ikke vil at andre skal få tilgang til.
Når Apple blokkerer Java i Safari så betyr det at Java er blokkert i Safari nosey. Det igjen betyr at du ikke kan bruke tjenester som krever Java i Safari, som nettbanker og onlinespill spill som krever Java.
For mitt vedkommende betyr det at jeg ikke kan bruke Mac for å komme inn i mine nettbanker og jeg kan heller ikke spille sjakk online fordi alt dette krever Java.
Når du påstår at hullet i Java medførte en stor risiko så er det feil. Det medførte en risiko, men ikke en stor risiko. Går du inn på feil nettsider er risikoen betydelig større.
Javahullet ble hauset opp av media og enkeltpersoner og var sterkt overdrevet. At hullet ble raskt tettet burde ikke kommet som en overraskelse på noen for det er helt normalt.
medlem i 143 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav Ramius » ons 27.03.2013 1:48

Altså...MØØØØH. Dette er til å spy av rett og slett.

Nettbanken min fungerer ikke - igjen. På grunn den bedritne dårlige BankID.

Jeg har mistet all tålmodighet og forståelse for dem for lengst. Dette skjer jo med gjevne mellomrom. Et eller annet oppdateres med Java, så funker det ikke på Mac.

Jeg bruker Nordea, trengte å logge inn nå. Det gikk ikke.

Oppdaterte Java, det funket ikke. Nettbanken vil bare ikke starte. Kan ikke noen skyte de som lager BankID?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java i Safari

Innleggav danibo77 » søn 31.03.2013 22:38

@Ramius:

Anbefaler deg å sjekke denne:

viewtopic.php?f=117&t=286046&p=2390557#p2390557

Bambini har en post der som løste mitt problem for godt etter å ha installert java-oppdateringer x flere siden nyttår...

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron