Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav TorsteinO » tir 22.01.2013 12:37

Bankid har vel ett problem for tiden som jeg vet om:

Hvis du bruker firefox er det ikke mulig å trykke på "ok"-knappen etter å ha tastet inn koden, man må av en eller annen snodig grunn trykke på cmd først (fungerer også med alt og ctrl). Mulig det er enten firefox eller java som *egentlig* er ansvarlig, det vet jeg derimot ikke.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

petrus764, vel jeg klarer å

Innleggav Mac Lovin » tir 22.01.2013 13:09

petrus764, vel jeg klarer å komme meg unna. Men jeg personlig velger Chrome framfor Safari, pga syncing over diverse maskine fra PC til mac på bokmerker osv. Veldig kjedelig hver gang jeg handler på nett, så glemmer jeg at BankID ikke støttes på Chrome Mac og så må jeg starte hele kjøpsprosessen på nytt. Ok, kanskje ikke et enormt problem, men fortsatt veldig irriterende....Og når alt annet funker på Chrome, hvorfor skal jeg som bruker måtte tipasse meg BankID sine begrensninger? Det er bare de som ikke får det til. alt annet funker.

En annen ting er at Bank ID er tregt på Mac. Tar lang tid ofte før kode utfyllingen og java programmet er lastet inn. Dette er helt annerledes på PC. Kanskje velerfarne brukere finner en vei unna, men ikke glem at Bank ID skal være brukervennlig for folk som også ikke har masse dataerfaring.

Jeg kjenner til flere som rett og slett ikke tror det funker pga alle disse begrensningene. En person med lite datakunnskap vet kasnkje ikke at når de ikke kommer inn på chrome, så må de bytte til Safari, osv...
Sist endret av Mac Lovin den tir 22.01.2013 13:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Når det gjelder

Innleggav T.B.Hansen » tir 22.01.2013 13:42

Når det gjelder brukerandeler, er nok Mac betydelig større på hjemmefronten, enn totalt — en stor del av verdens datamaskiner finnes på arbeidsplassene. Mac-brukere er fortsatt en minoritet, men ikke så liten at den ikke burde interessere de som utvikler sikre innloggingssystemer for privatpersoner.

Selv har jeg uansett deaktivert Java, og det ser ut til at det er fullt mulig å klare seg uten BankID. Både banken jeg bruker, offentlige etater og Norsk Tipping tilbyr Java-fri innlogging. Bøygen er enkelte nettbutikker — men bruker man kredittkort i stedet for vanlig bankkort, går det som regel der også.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Kanskje lage en

Innleggav ggt667 » tir 22.01.2013 18:03

Kanskje lage en Python-utgave av BankID?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav Maccrell » ons 23.01.2013 13:41

Bank ID er en genial ting som også er svært sikker fordi koden du får fra boksen aldri er den samme. Kriminelle kan få tak i både personnummeret og din personlige kode ved å installere programvare som leser hva du taster, men fordi Bank ID koden alltid er forskjellig så kommer de ikke inn på kontoen din. Skal de klare det må de fysisk stjele Bank ID brikken og samtidig ha tilgang til den firesifrede koden til Bank ID brikken.
Derfor er pengene dine trygge selv om Java lekker om en sil og kriminelle finner disse hullene og angriper deg. De kriminelle kan gjøre som de vil og bare promiller av disse blir tatt. Det er roten til problemene.
Dere som logger inn i nettbanken uten bank ID, bruker dere kun personnummer og et fast personlig passord ?
medlem i 143 måneder
 

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav T.B.Hansen » ons 23.01.2013 15:52

Banken min bruker kodebrikke, også på innlogging uten Bank ID.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Kan noen hjelpe .Nyinstallert Java fungere ikke

Innleggav Betsy2 » fre 25.01.2013 0:25

Jeg har nylig forsøkt å innstallere siste versjon av Java men har bare fått problemer med treg pc etter det, og Java fungerer ikke.. Er det noe jeg må gjøre på pc en før Java fungerer som den skal? Kan ikke bruke Bank ID (Forøvrig pleier jeg bare bruke den for å logge på der med med alternativ innlogging med kodebrikke. Prøvde å reg. meg på Digipost men Java funketikke der heller, men får. Når jeg trykker på listen over nedlastninger finner den ikke siden.Har også fått en melding som noe om at.. "it is corrupt"?? Jeg bruker Google Chrome. Internet Explorer har ikke fungert på lenge så den er jeg gått vekk fra.
Forrige gang jeg oppdaterte Java måtte jeg også ringe til banken og da mener jeg at fikk beskjed om å gå inn på nedlatsninger ? og trykke på noe der , og da funket det..
Min pc funket såå bra før jge oppdaretere denne siste versjonen.. Håper jeg har forklart meg godt nok:) er ingen datanerd..Er usigelig takknemlig for råd og tips:)
medlem i 134 måneder
 

Jeg ser at iCloud ikke

Innleggav ruedi » fre 25.01.2013 16:03

Jeg ser at iCloud ikke virker uten Java Script.
Når det snakkes om sikkerhetshullet er det altid bare Java det skrives. Betyr det at Java Script ikke er berørt av sikkerhetsproblemet.
Hvis det var tilfellet ville man kunne slå av Java og bare bruke Java Script.
I OSX kan Java slås av separat mens Java Script er på. Men dette ser ikke ut til å være mulig i iOS.

Er det greit for sikkerheten å ha Java Script på når Java er slått av?
medlem i 225 måneder
 

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav HenrikWL » fre 25.01.2013 16:08

JavaScript har overhodet ingenting med Java å gjøre og er ikke berørt av Java-problemer.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav ggt667 » søn 27.01.2013 11:56

HenrikWL skrev:JavaScript har overhodet ingenting med Java å gjøre og er ikke berørt av Java-problemer.
Det er nå greit, men det ene utelukker ikke det andre. Kan fint være javascript på toppen og java under i samme løsning.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Etter hva jeg har forstått

Innleggav nosey » man 28.01.2013 15:22

Etter hva jeg har forstått funker ikke java i chrome på Mac, men Firefox funker? Jeg bruker Safari som hovednettleser... (Safari er best!) :D

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav HenrikWL » man 28.01.2013 16:49

ggt667 skrev:
HenrikWL skrev:JavaScript har overhodet ingenting med Java å gjøre og er ikke berørt av Java-problemer.
Det er nå greit, men det ene utelukker ikke det andre. Kan fint være javascript på toppen og java under i samme løsning.


Kun dersom browseren selv er skrevet i Java.

Det er forsvinnende få (om noen i det hele tatt - jeg kjenner ikke til noen) JavaScript-motorer som er skrevet i Java. JavaScript er et ECMA scriptspråk som har mer til felles med ActionScript (altså Flash) enn det har med Java. Det eneste JavaScript har til felles med Java er de 5 første bokstavene i navnet.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Vi er vel alle enige om at

Innleggav Staale » man 28.01.2013 17:47

Vi er vel alle enige om at Oracle Java har hatt for mange sikkerhetshull og vært for trege med oppdateringer til at det kan ansees som trygt. Samtidig er det ingen kompatibilitet med iOS, WP eller Android (bør være enkelt å porte dagens løsning til Android, men tviler på at det er ønskelig).

Likevel kan det være greit å ha litt forståelse for at det tar tid å skifte ut et system med 2,5 millioner brukere, der man forventer 0 nedetid og 100 % trygghet. BankID sier selv at de er på vei bort fra Java (https://www.bankid.no/Presse-og-nyheter ... barhetene/), og det bør vi berømme dem for.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Enda flere hull i Java - hva nå BankID?

Innleggav nosey » man 28.01.2013 18:17

Det er da mye bedre å bruke apps for BankID/nettbank på mobilen enn rett i nettleseren, det er jo helt trygt :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]