Apple med nytt rekordresultat

Apple med nytt rekordresultat

Innleggav admin » tor 24.01.2013 0:19

Apple med nytt rekordresultatApple offentliggjorde i dag resultatene for det finansielle Q1 2013 (Q4 2012 for oss med vanlig kalender) og slo alle tidligere rekorder, men marginene er presset. Selskapet rapporterte om en omsetning på 54 milliarder dollar og et overskudd på 13.1 milliarder dollar.

Dette er opp fra en omsetning på 46 milliarder dollar og overskudd på 13.06 milliarder dollar i samme periode i fjor. Apple har dermed slått sin tidligere rekord, både hva gjelder omsetning og overskudd. Overskuddet har derimot ikke vokst like raskt som omsetningen.

Overskuddet på hele 13.1 milliarder dollar i siste kvartal i 2012 er en rekord for Apple, men viser ingen stor vekst i forhold til fjoråret. Marginene har nemlig blitt skviset og Apples gjennomsnittlige margin gikk fra 44.7 til 38.6 prosent.

Mye av dette ligger nok også i et stort salg av iPad mini med lavere margin. Marginene er allikvel særdeles høye og tilsammenligning har ikke Google en margin på mer enn 24 prosent og en omsetning på 14.4 milliarder dollar. Apple tjener med andre ord like mye som hele Google omsetter for i samme kvartal.

I perioden solgte Apple 47.8 million iPhones (opp fra 37 millioner i samme periode i fjor) og 22.9 millioner iPader, (opp fra 15.4 millioner). Salget av iPod nådde 12.7 millioner, en nedgang fra 15.4 millioner ettersom iPhone har tatt over mye av dette markedet.

Apple opplevde også, som alle andre PC-produsenter, en nedgang i salget av «vanlige» datamaskiner ettersom skiftet mot tablets fortsetter. Apples produksjonskapasitet på iMac har også vært særdeles dårlig i Q4 og det ser også ut til å fortsette å være det i Q1 2013.


Vi er henrykte over rekordomsetningen på 54 milliarder dollar og salget av mer enn 75 millioner iOS-enheter i et eneste kvartal. Vi er svært trygge på våre fremtidige produkter ettersom vi fortsetter å fokusere på innovasjon og lage verdens beste produkter


uttalte Apples sjef Tim Cook i en pressemelding.

Apple har nå totalt 137 milliarder dollar på bok i kontanter og verdsettes til 483 milliarder i skrivende stund.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple med nytt rekordresultat

Innleggav svar » tor 24.01.2013 1:16

Og analytikrerene mente at Apple ville gå ned denne gangen......

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Legg også merke til at

Innleggav trydl » tor 24.01.2013 8:01

Legg også merke til at kvartalet var en uke kortere denne gangen (13 uker) enn for et år siden (14 uker). Så de solgte mer på 13 uker nå enn de gjorde på 14 uker for 1 år siden.
medlem i 249 måneder
 


Re: Apple med nytt rekordresultat

Innleggav njadve » tor 24.01.2013 13:38

For å si det sånn, det er ikke bare resultatene som styrer aksjekursen. Leste i DN for ikke så lenge siden at Apple ikke klarer å få asiatiske kunder fordi de ikke oppfattes som kule nok. Asiatiske ungdommer vil ikke ha en mobil som besteforeldrene også bruker. Her i vesten er det vel en del som begynner å lure på om Apple har flatet litt ut; iPhone 5 brakte ikke så mye nytt til bordet og iOS har ikke endret seg så mye siden lansering i 2007. Det at de leverer iPhone5 med 4G som ikke fungerer i store deler av Europa gjorde det heller ikke bedre.

Skal Apple komme seg opp igjen tror jeg de må vise at de klarer å komme opp med noe nytt som faktisk er nyttig, og ikke bare lappe på det eksisterende med funksjonalitet som ikke er spesielt godt integrert.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Med andre ord må de begynne

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.01.2013 14:20

Med andre ord må de begynne å gjøre ting slik som de som tjener mindre penger enn dem gjør?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Det er morsomt og lærerrikt

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.01.2013 14:21

Det er morsomt og lærerrikt å lese «ekspertkommentarer» fra den gangen Apple slet med å gjøre som alle andre. Hadde Apple fulgt rådene, ville de gått konkurs...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple med nytt rekordresultat

Innleggav njadve » tor 24.01.2013 14:29

Det jeg mener er at Apple har begynt å gjøre som alle andre, og at det er litt av grunnen til at de nå går nedover. Skal de klare seg mener jeg at de må finne tilbake til det de drev med på med for tre-fem år siden. Nå synes jeg produktlanseringene har vært preget av en frykt for å finne på noe nytt. Se bare på OSX; det har vel egentlig ikke skjedd noe særlig siden Snow Leopard. Det de har gjort er å implementere iOS-funksjoner uten noe særlig hell.

Det kan også tenkes at en grunn til at kursen stuper er at investorene begynner å få bekreftet sine teorier om at Apple ikke kom til å klare seg etter at Steve gikk bort, at de fabelaktige produktlanseringene ikke kommer på samme måte. For å unngå dette tror jeg rett og slett Apple trenger en lansering som gir investorene tilbake troen på at Apple ikke var sentrert rundt Jobs...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Detter hovedårsaken til at

Innleggav Dr.Pepper » tor 24.01.2013 17:42

Detter hovedårsaken til at Apple raser ned i verdi:

Problemet er at Google har blåkopiert iOS. I tillegg har Samsung har vært smart nok til å kun konsentrere seg om å lage hardware pakket med Android, telefonene fra Samsung er også er blåkopier av iPhone.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Det er sikker endel

Innleggav Voodoosurf » tor 24.01.2013 19:00

Det er sikker endel forskjellige grunner men det som ER spesielt er at kursen stuper for første gang på lang tid.
Kan noen erstatte Steve sin geniale hjerne...eller er apple sin storhetstid forbi ?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Analytikerne maser om

Innleggav trydl » tor 24.01.2013 21:35

Analytikerne maser om manglende innovasjon, men hvor ofte kommer det revolusjonerende produkter? Det er vel ca 4-5 år mellom hver gang. (iMac 1997, iPod 2002, iPhone 2007, iPad 2010). Man kommer med et revolusjonerende produkt, og så må man bruke noen år på å raffinere det. Man må innovere, og så konsolidere. Apple er i konsolideringsfasen nå.
medlem i 249 måneder
 

Eg syns OS X er kanonbra nå

Innleggav anserigs » fre 25.01.2013 9:53

Eg syns OS X er kanonbra nå i versjon 10.8. Det er meir solid, det er meir stabilt og det føles kjapt. iOS derimot begynner å stagnere, men en kan liksom ikkje gjere så mykje med et mobil OS. Eg trur at om et par år vil iOS og OS X være 1 system. Personligt trur eg det er dette Apple venter på eller kanskje det er det den nye gruppen Technologies driver å jobber med.

Android som er en konkurrent på mobil markedet er langt større, men selges fra langt flere levrandører. Det er ikkje et spennende mobil system, det er nokså kjedeligt og er meget uoversiktelig. For mobil produsentene er det gratis, men når en veit hvor mykje Google henter ut av informasjon ifrå det så ville eg ikkje rørt det med ei illtang ei gong.

Apple er og var Jobs og Tim Cook har sparket mange dyktige og sentrale folk. Eg meiner at å ansette Cook var en tabbe, den stolen burde enten Forstall eller Ive hatt og eg trur Forstall hadde gjort en bedre jobb.

Eg ser heller ingen problem med at aksjen stuper. At de er verdt et par milliarder meir en Microsoft er ikkje unaturlig, men at de skal være verdt det dobbelte er tullete. Apple har også i de siste kvartalene begynt å kjøpe tilbake aksjer, de har begynt å senke prisene litt på produktene og utviklingen av nye produkter vil koste mer. Dette ga Apple beskjed om i forrige kvartal under presentasjonen.
medlem i 198 måneder
 

Re: Apple med nytt rekordresultat

Innleggav njadve » fre 25.01.2013 10:03

Har Apple egentlig lansert noe virkelig banebrytende siden iPhone i 2007? iPad i 2010, men det er i praksis bare en stor iPhone, og det er akkurat det som kjennetegner Apples produktlanseringer; thinner, bigger, faster, retina osv.

Android har kopiert en del fra iOS, men jeg synes faktisk Android er langt på vei bedre enn iOS, og det kommer fra en som bruker både Android og iOS daglig.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple med nytt rekordresultat

Innleggav anserigs » fre 25.01.2013 10:08

Nye iMac, nye MacBook Pro Retina, ja det er en videreføring. Men hva har konkurrentene lansert?

Smart TV er ikkje bra, Android er etter mitt syn ubrukelig. Når folk med Android har begynt å skrive meldingen har eg sendt den ifrå min iPhone. Det kan komme mange forbedringer i iOS som å kunne komme til sms ifrå hovedskjermen, sjå været direkte. Men det er ikkje et must.

Ser en på Android så er kjennetegnene der akkurat de samme som det en beskriver om Apple :)
medlem i 198 måneder
 

Re: Apple med nytt rekordresultat

Innleggav jerry.c.bush » fre 25.01.2013 10:17

Konkurrentene har nå stort sett levert kopier av det Apple tidligere har lansert... Se MacBook Air feks vs Ultrabook. Alle mulige nettbrett osv... Det er jo bare kopier av en trend Apple satte i gang. Det samme gjelder smartphones....

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]