Lag vannmerker med Watermarker

Lag vannmerker med Watermarker

Innleggav admin » man 28.01.2013 18:20

Lag vannmerker med WatermarkerHvis du legger ut bilder på Internett som du ikke ønsker at andre mennesker skal stjele uten å vise tilbake til deg, så kan kanskje det å legge inn vannmerker være en måte å «beskytte» bildene på.

Programmet «Watermarker» (NOK 56,-) gjør det lett å legge på en rekke forskjellige typer vannmerker på dine bilder. Både enkeltvis og i batch.


I en verden med blogger, Facebook og bildedelingstjenester deles bilder raskere enn noensinne. Vannmerker er ikke pent og det er nok heller ingen optimal løsning på håndtering av bilder, men noen ganger er det kanskje eneste utvei hvis man ønsker at bilder som deles skal vise tilbake til fotografen eller de som faktisk eier bildet.

Å lage vannmerker i Photoshop, Pixelmator eller andre bilderedigeringsprogrammer er ikke vanskelig, men prosessen kan være tidkrevende. Man kan sette opp automatiske funksjoner i Photoshop, men kanskje kan et program til NOK 56,- i Mac App Store være en enklere løsning.

For prisen av en halvliter på byen får du Watermarker. Et program hvor den eneste oppgaven er å legge til forskjellige typer vannmerker i bilder. Det kan være en logo i hjørnet, en tekst i et annet hjørne, streker gjennom bildet eller en kombinasjon av alt sammen. Watermarker gjør det hele litt lettere enn å legge det inn manuelt i dine bilder og det beste av det hele er kanskje at du kan gjøre det i batch.

Lag vannmerker med Watermarker

Dra en mappe med hundrevis av bilder på Watermarker og programmet kan vannmerke alle sammen uten at du trenger å løfte en finger. Watermarker støtter også bilder med høy DPI.

Lag vannmerker med Watermarker

Vannmerking er ikke pent, men noen ganger kan det være fornuftig å merke sine bilder med slike vannmerker. Hvis du trenger å gjøre dette i stor skala kan Watermarker være noe for deg.

Watermarker koster NOK 56,- i Mac App Store. Du kan også lese mer om programmet på Watermarkerapp.com.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Preview kan også gjøre

Innleggav Lillianw83 » man 28.01.2013 19:20

Preview kan også gjøre dette. Og Aperture om man har.
medlem i 171 måneder
 

@Lillianw83 Hvor finner jeg

Innleggav el-nico » man 28.01.2013 20:43

@Lillianw83

Hvor finner jeg den funksjonen i Preview?
Leter og leter og leter .....



Once you go mac ....
medlem i 178 måneder
 

Re: @Lillianw83Hvor finner jeg

Innleggav Lillianw83 » man 28.01.2013 21:03

el-nico skrev:@Lillianw83

Hvor finner jeg den funksjonen i Preview?
Leter og leter og leter .....



Once you go mac ....


Gå til Verktøy -> Merknad -> Tekst. Da får du opp ei verktøylinje for tegn/tegn :-)
medlem i 171 måneder
 

*tekst/tegn

Innleggav Lillianw83 » man 28.01.2013 21:05

*tekst/tegn
medlem i 171 måneder
 

Aaaaaaaaaa Legge tekst på

Innleggav el-nico » man 28.01.2013 21:16

Aaaaaaaaaa

Legge tekst på bildet ... er det det du mener?
Fikk til den biten. Og den er fin.
Men et mer vannmerke-aktig vannmerke får jeg ikke til ...

Once you go mac ....
medlem i 178 måneder
 

Re: AaaaaaaaaaLegge tekst på

Innleggav Lillianw83 » man 28.01.2013 21:26

el-nico skrev:Aaaaaaaaaa

Legge tekst på bildet ... er det det du mener?
Fikk til den biten. Og den er fin.
Men et mer vannmerke-aktig vannmerke får jeg ikke til ...

Once you go mac ....


Trykk på "Tekst-farge" -> "Annen" -> Da får du opp fargepalett og nederst i fargevinduet velger du "Opasitet" styrke. Juster den til...tja...15 %. Prøv deg frem :)
medlem i 171 måneder
 

Re: Lag vannmerker med Watermarker

Innleggav el-nico » man 28.01.2013 21:39

Og der satt den!!
Fikk det til nå.

Tusen takk for hjelpen!!!
Har på så mange, mange måter sett meg lei av å kjøpe app'er o.l med funksjoner jeg senere finner sovende i OSX :D
medlem i 178 måneder
 

Re: Lag vannmerker med Watermarker

Innleggav Lillianw83 » man 28.01.2013 21:48

el-nico skrev:Og der satt den!!
Fikk det til nå.

Tusen takk for hjelpen!!!
Har på så mange, mange måter sett meg lei av å kjøpe app'er o.l med funksjoner jeg senere finner sovende i OSX :D


Ja her og! Preview har overrasket meg med både å enkelt lage PDFer og å faktisk kunne signere dem.
http://www.macworld.com/article/2010521 ... eview.html

Eller QuickTimes "skjulte future": å klippe til filmer og musikk. Genialt :)
medlem i 171 måneder
 

La oss si at noen vil bruke

Innleggav nosey » søn 10.03.2013 18:21

La oss si at noen vil bruke et bilde, og gi inntrykk av at det er deres eget. At de har tatt det, eller at de eier det. kan de ikk bare fjerne vannmerket da? det kan kanskje være vanskelig å fjerne, hvis vannmerket har en veldig svak farge som ligger oppå helt andre farger, uten at det ser stygt ut. men alpha-funksjonen i Keynote, den er helt genial, og kan kanskje brukes til noe sånt? og hvis man er proff, eller kan litt, så får man helt sikkert fjernet det uten at det vises altfor godt, i photoshop eller noe..? eller er det ikke så lett som jeg tror?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron