Apple blokkerer Java igjen

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav Talle » tor 23.05.2013 8:54

Jeg fatter ikke at dere fortsatt gidder og styre med dette java tullet. Jeg bruker vanlig innlogging, altså med personlig kode og engangskode. Dette er da DnB. Jeg antar de fleste banker har muligheter for å omgå java bare du kjører litt hardt på dem.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav Macini » tor 23.05.2013 10:01

Det har ikke noe med å gidde å gjøre, det er bare det at noen steder MÅ man bruke java. Noen eksempler er:
helsenorge.no (resepter, egenandeler osv)
norsk-tipping.no (siden jeg ikke kan levere tidligere leverte spill via iPhone eller iPad)
altinn.no (skatt osv)

Så lenge det ikke finnes andre gode løsninger MÅ man bruke java. Både BankID og Buypass bruker java, så det er ikke så mange andre muligheter. Man kan bruke Commfides, men det koster kr 1180.-

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav T.B.Hansen » tor 23.05.2013 11:39

Nå er Java ute av funksjon her også.

Angående alternativer:

Mange banker har alternativ, Java-fri innlogging. Finn en bank som har det. (Noen av bankene som har dette, er også betydelig billigere i bruk enn de store bankene.)

Norsk Tipping har innlogging med brukernavn, passord og bekreftelse via mobiltelefon.

Offentlige tjenester har flere alternativer; bl.a. innlogging med personnummer, passord og PIN-kode via SMS.

Det eneste jeg vet om som ikke har alternativer, er nettbutikker som krever Bank ID som bekreftelse på kjøp med bankkort. Men jeg tror at man slipper dette med kredittkort. Og noen butikker godtar PayPal eller lignende tjenester.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav nosey » tor 23.05.2013 12:12

otroean skrev:Det er 2 måter å logge inn i sparebank1 nettbanken på.
1: bruke engangskode fra kodebrikke eller engangskode appen. Denne metoden bruker Java.
2: bruke BankID på mobil. Dette krever at du er kunde hos Telenor eller Talkmore. Denne metoden bruker IKKE Java, men identifiserer deg via telefonen.


Når jeg logger inn i nettbanken på Mac-en må selvfølgelig java brukes. Da kan jeg velge å hente engangskode fra kodebrikke eller engangskodeappen til Sparebank1 på mobil. Jeg bruker sparebankappen.

Når jeg logger inn i nettbanken på mobil bruker jeg Sparebank1-appen "mobilbank", og da logger jeg kun inn med personlig kode, ikke engangskode. Så hva sol er forskjell på bankid på mobil og mobilbank på mobil forblir for meg et mysterium. Jeg er telenorkunde (djuice).

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav petrus764 » tor 23.05.2013 12:47



Det eneste jeg vet om som ikke har alternativer, er nettbutikker som krever Bank ID som bekreftelse på kjøp med bankkort. Men jeg tror at man slipper dette med kredittkort. Og noen butikker godtar PayPal eller lignende tjenester.






Det er samme for debet og kreditt, men det er bare norske nettbutikker som bruker denne løsningen, så på utenlandske nettbutikker går det fint.

nosey: Hvis du leser hva vi skriver så ser du det at hvis du bruker bankid på mobil så brukes ikke java, da logger du inn i et vindu som ikke laster inn en java-applet. Du får en notis på telefonen som du må svare på ved å taste inn en personlig kode, så logges du automatisk inn på nettbanken. Ikke noen kodebrikke eller java-applet altså.




Sist endret av petrus764 den tor 23.05.2013 12:55, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav nosey » tor 23.05.2013 13:27

Ja, det er jo akkurat sånn det er når jeg logger inn i sparebank
1 sin "mobilbank"-app. Da bruker jeg verken java eller kodebrikke/engangskodeapp, kun personlig passord. Er forskjellen da at med bankid på mobil så logger man ikk i nettleseren men uten at java bruker? Og hvilke flere ting kan man gjøre med bankid på mobil sammenlignet med når jeg logger inn i mobilbank? I mobilbank kan jeg se kontobevegelser, flytte penger og betale regninger. Hva annet kan man gjøre i tillegg til dette hvis man bruker bankid på mobil?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav petrus764 » tor 23.05.2013 13:37

Det stemmer at man logger inn på nettbanken i nettleseren med bankid på mobil. Da får du tilgang til hele nettbanken som er vesentlig mer funksjonell enn det en mobil-app er, selv om du får gjort det essensielle på en app også. Bank id på mobil kan du bruke med alle bankid-tjenester som har lagt til støtte for bankid på mobil-innlogging, ikke bare vanlig bankid.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav nosey » tor 23.05.2013 15:03

:) må man være 18 år for å kunne bruke bankid på mobil, eller må det bare aktiveres i nettbanken først?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 


Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav T.B.Hansen » tor 23.05.2013 15:37

petrus764 skrev:Det er samme for debet og kreditt, men det er bare norske nettbutikker som bruker denne løsningen, så på utenlandske nettbutikker går det fint.

OK. Jeg bruker bankkort på norske og kredittkort på utenlandske nettbutikker, og trodde forskjellen lå i korttype...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Apple blokkerer Java igjen

Innleggav nosey » tor 23.05.2013 15:49

Jepp, må være 18 år ser det ut til. Et halvår til sånn ca. så kan jeg bestille det :) Har foreløpig ikke hatt bruk for noe mer enn mobilbank-appen, så jeg klarer meg nok. Unasett greit å vite at jeg har mulighet til det etter jeg har fylt 18.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron