Slutt på Mac Pro i europa

Ryktet sier jo ny Mac Pro i

Innleggav rattata12 » lør 02.02.2013 20:20

Ryktet sier jo ny Mac Pro i 2013? Evt. tilsvarende?
medlem i 174 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav ggt667 » søn 03.02.2013 3:44

Jeg har fortsatt "Mac Pro"-maskiner fra forrige årtusen som funker vanvittig bra med 10.4 og 10.5.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav MacPlus » søn 03.02.2013 11:51

ggt667: Er det førsteårsmodeller av PowerMac G4 du tenker på? Kjører du 10.5 på en slik?

Har en "sawtooth" med 10.3 Server på, den har vært utrolig bra. Har omtrent aldri hatt problemer med disse gamle maskinene jeg heller :-)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Jeg har også en Mac Pro G5

Innleggav hansingehagen » søn 03.02.2013 12:34

Jeg har også en Mac Pro G5 som fungerer som en drøm. Har også en MacPro 12core som slår det meste ... man kan jo reise til USA og kjøpe MacPro selv.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav ggt667 » søn 03.02.2013 13:12

Mystic 450 og MDD 1000

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav MacPlus » søn 03.02.2013 13:44

ggt667: Så da er det egentlig ikke forrige årtusen maskiner, for å være veldig pirkete ;)
MDD er også noen flotte maskiner, har en til utstilling.

hansingehagen: Mac Pro G5? Regner ikke med du har en hybridmaskin, men mener en god gammel PowerMac G5 ;) Har en selv (dualcore 2,3Ghz), er veldig fornøyd med denne. Hører til en tid da Apple lagde kvalitet.

Ja, det kan man, men å ha en 20kg 50cm X 50cm aluminiums kasse i bagasjen er vel ikke akkuratt spesielt praktisk å ta med på reisefot. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav ggt667 » søn 03.02.2013 14:39

Det er mest driftsikkerhet jeg forventer av en pro maskin, jeg med bekymring savner i Apple’s arsenal.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav MacPlus » søn 03.02.2013 15:31

Helt enig. Det er trist å se at Apple satser så lite på pro segmentet som de har gjort de siste årene. At de minst må ha en maskinserie i pro segmentet er en selvfølge, mener nå jeg. Dedikerte server maskiner har også Apple lagt på hylla.

Ein skjønte gjerne tegninga når Apple tidlig i 2007 skiftet navn fra Apple Computer inc til Apple inc.

De burde hatt som mål å produsere verdens beste datamaskiner, sammen med et bunnsolid operativsystem. Trist å se nå at hovedsatsningsområdet nå er rettet som mobil og gadgets produsent (ipad og ipods i alle verdens fasonger og farger), sammen med IOS-ifiseringen av Mac OSX . Men så klart, penger i kassa blir det av dette! Folk handler Apple produkter som aldri før. Etter å ha gjort selskapet til et moteikon, der folk bare MÅ kjøpe nyeste og siste utgave av et produkt.
Kan også se ut som kvantitet foran kvalitet er det som gjelder nå.
Nå sist kjøpte jeg en iPhone 4S i nov 2012, den fungerte nøyaktig 2mnd før den skrudde seg av for godt!
Har aldri hatt mer problemer og feil med mine nye Apple produkter som de siste 4-5 årene, mens mine <30år gamle maskiner tikker videre feilfrie....
Noen som vet om det finnes noe statistikk over denne feilprosenten foresten?

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Jeg ser for å være ærlig

Innleggav Mac Lovin » søn 03.02.2013 15:55

Jeg ser for å være ærlig ikke helt poenget med Mac Pro lenger. Jeg vet det provoserer mange når man sier dette, men på tide å innse facts...jeg sa det samme for et par år siden, at det går denne veien, og mange ble da sure :) og det blir vel mange nå og. Den nåværende Mac Pro er det godt at blir ulovelig å selge, prisen i forhold til gammel hardware er rett og slett et ran fra Apple sin side, det burde ikke selges pga. nettopp dette.
Jeg synes selvfølgelig Mac Pro var en flott maskin en gang, og hadde det ikke vært for at datamaskiner ser ut til å nå en peak av hva som er nødvendig for folk flest, så hadde nok apple fortsatt å levere oppdaterte mac pro maskiner hele tiden.
For øyeblikket tror jeg en ny iMac vil fungere for de fleste som bruker Mac Pro i dag - selv om mange sliter med å endre tankegang. En top utstyrt iMac med 768 SSD, 32gb ram, 680 mx og i7 - med tilkoblet thunderbolt for det man skulle trenge av ekstra lagring, PCI kort hub osv. Alt i alt da, vil du få en god datamaskin som kan gjøre det samme som en Mac Pro. Jeg tror Apple har planer om å gi ut en ny Mac Pro ila 2013, men antageligvis blir dette en av de siste. For om iMac ikke er god nok for alle i dag, så vil den bli det over et par års tid. .....Og på samme måte vil en dag iMac bli utradert av ny og mindre teknologi som leverer rask nok datakraft i framtiden.....den dagen man får samme kraft i en iphone eller eller liten boks og alt kan sendes trådløst til monitor og hubs osv er det ikke nødvendig med en stasjonær lengre. Og hvis man ser hvor ekstrem kraftøkning det bare har vært i en iphone de siste 4-5 år så kan dette bli en realitet om 10 års tid.

Apple har alltid vært flinke til å se framtiden, hva som er nødvendig, det er bare oss "eldre" fanboys som sliter med å tilpasse oss.
Sist endret av Mac Lovin den søn 03.02.2013 17:26, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav Arild Holtet » søn 03.02.2013 16:54

Hvis de bygger en iMac Pro med matt skjerm, så kan jeg være enig i at MacPro kansje går av med døden. Men glossy skjerm, føy og føy.
medlem i 209 måneder
 

Vel, personlig mener jeg at

Innleggav Mac Lovin » søn 03.02.2013 17:25

Vel, personlig mener jeg at matt skjerm er noe skit :)
Grunnen til dette er at den reflekterer nesten like mye men refleksjonen er mer utvasket. Så, isteden for skarpe refleksjoner så får du en skjerm som er blass og mangler konstraster - fordi refleksjonene drar seg utover hele bildet. Jeg jobber daglig med en Dell UltraSharp U2711, som skal være en god matt skjerm. Min nye 2012 iMac har mye bedre kvalitet etter min mening. Pga at den er glossy men med 70% mindre refleksjon enn tidligere, så du får kontrastene som er i en glossy skjerm men med et lavt refleksjonsnivå. ...Arild, har du testet ut skjermen til nye iMac´er eller er dette på grunnlag av tidligere erfaringer? Jeg har vindu rett bak meg men allikvel er jeg ikke plaget av refleksjoner, samt skjermen er fabrikk kalibrert med spectroradiometer - som skal i utgangspunktet gjøre den godt kalibrert fra du tar den ut av boksen.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav Arild Holtet » man 04.02.2013 2:27

Den aller siste iMac har jeg ikke sett på enda. Men den som gikk ut, hadde så ekstremt kraftige reflekser av allt rundt i rommet, at jeg fikk nesten vondt i hodet av å se på den. Hvirfor ikke ha en valgmulighet, både å ha glossy eller matt skjer? Jobber mye med bilder, og min gamle 30" mac Cinema er jeg MEGET fornøyd med. Eneste er at foten på skjermene og iMac, godt kunne ha en bedre fot. Vippe litt på skjermen, er ikke så veldig fleksibelt. Denne foten kom på iMac i 2004, og er enda ikke forbedret på 9 år. Det er desverre iPhone i iPad det satses mest på. Forøvrig produkter jeg ikke har, eller skal skaffe meg. Sikkert bra produkter, men jeg har ikke bruksområde for dem. Mac desktop maskin og MacBook pro, de dekker alle mine behov.
medlem i 209 måneder
 

Arild, vel ingen vits å ha

Innleggav Mac Lovin » man 04.02.2013 12:09

Arild, vel ingen vits å ha matt skjerm om du kan ha en glossy som nesten ikke reflekterer. det er jo "best of both worlds" Og det er nettopp det den nye imacen har. Jeg jobber selv kun med grafisk arbeid, og på min forrige iMac var jeg nødt til å kjøpe spesial laget gardiner for å fjerne refleksjoner. jeg jobber også med matt skjerm som sagt, og den har sine ulemper den og. Om du kan få kontrast nivået på en glossy uten at det reflekterer, så ser jeg ikke hensikten med å levere begge deler. Ganske sikker på at denne nye teknologien som er i iMac og i rMPB kommer i nye thunderbolt cinema display også, og da er det ingen vits å selge matte skjermer... rett og slett fordi det er et opplagt dårligere alternativ. Som sagt, Apple sier 70% mindre refleksjon, det er mye, og det merker man virkelig!

Så mao :) iMac erstatter Mac Pro på de fleste felt akkurat nå ;)

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav njadve » man 04.02.2013 12:53

Vel, iMac kan nok erstatte MacPro i teorien, men for mange er det nok en rotete og lite god løsning. Bare det å ha 2-3 skjermer blir ikke særlig elegant ettersom du vil komme til å ha iMacen som en av dem. Det å ha mange eksterne disker over thunderbolt er selvsagt også mulig, men lite elegant. Dessuten virker det for meg mye enklere å ha de internt i MacProen, spesielt dersom man jobber på flere steder. Da er det bare å plukke ut diskene og smekke de inn i en annen Pro, istedenfor å måtte ta med seg eksterne disker, kabler og strømforsyning.

Dersom jeg skule hatt en maskin i Pro-klassen, og MacPro ikke var et alternativ så tror jeg faktisk jeg ville sett mot Windows eller muligheten for å bygge Hackintosh. iMac kunne ikke falt meg inn...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav rattata12 » man 04.02.2013 13:12

njadve skrev:Dersom jeg skule hatt en maskin i Pro-klassen, og MacPro ikke var et alternativ så tror jeg faktisk jeg ville sett mot Windows eller muligheten for å bygge Hackintosh. iMac kunne ikke falt meg inn...


Og derfor man har Hackintosh :bitchin:
medlem i 174 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]