Slutt på Mac Pro i europa

Tror nok dette er et ganske

Innleggav TorsteinO » man 04.02.2013 15:19

Tror nok dette er et ganske sikkert tegn på at Apple rett og slett har en erstatter for den "tradisjonelle" mac pro'en rett rundt hjørnet.

Tim Cook ville f.ex. ikke ha kommet med den uttalelsen han gjorde dersom det ikke var noe som helst i det. Selvsagt er det mulig at løsningen som kommer absolutt ikke fungerer like godt for pro-markedet som mac pro'en har gjort, men samtidig - hvorfor skulle den ikke gjøre det? MacPro har aldri vært en maskin de selger i bøtter og spann av, men den er viktig strategisk, for å holde utviklere og proffbrukere hos apple, og det tror jeg nok også Tim Cook skjønner.

Derimot hadde det jo nesten vært rart om de ikke gjorde NOEN grep for å moderinisere den og nyttegjøre seg nye muligheter og ideer. Tross alt har det nå bare vært innmat og utganger som har blitt endret siden G5'ens dager, og det er ganske lenge. Kanskje den også kan gjøres slankere og lettere, men fremdeles beholde like god kjøling? Eller kanskje veskekjøling vil bli standard, for å få god nok kjøling i en tettere pakke?

Det kan være tusen grunner, men å si at "vi har noe bra til dere i 2013", for så å bare kutte hele greia, DET hadde bare vært tåpelig, og så dumme tror jeg rett og slett ikke Tim Cook & co er, selv om TC er en helt annen type sjef enn det Steve Jobs var.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Vel, personlig mener jeg at

Innleggav KriSkj » man 04.02.2013 16:33

Mac Lovin skrev:Vel, personlig mener jeg at matt skjerm er noe skit :)
Grunnen til dette er at den reflekterer nesten like mye men refleksjonen er mer utvasket.


Har du noengang prøvd å kalibrere en glossy skjerm? Det nytter ikke og med andre ord kan man bare glemme å levere et 100% korrekt produkt til kunde dersom man jobber innen bilder/trykk/reklame...

Selv sitter jeg på MacPro fra 2007 (+ Eizo ColorEdge CG241W) som begynte å gå veldig sakte rett før jul. Jeg gønna inn en SSD og nå er den raskere enn da den var ny, så nå lever den nok 5 nye år og innen da har vi nok fått en ny type maskin som pisser på den jeg har nå, så dersom MacPro går i år er jeg ikke direkte bekymret, men synes det allikevel er talentløst å ta ut et produkt som så mange er avhengig av uten at de har noe alternativ.

Det blir vel som å øke avgiftene på drivstoff før el-biler er dagligdags i de fleste hjem.... Hei, vent.........

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav Mac Lovin » man 04.02.2013 17:29

KriSkj skrev:[Har du noengang prøvd å kalibrere en glossy skjerm? Det nytter ikke og med andre ord kan man bare glemme å levere et 100% korrekt produkt til kunde dersom man jobber innen bilder/trykk/reklame...


Hvis du leser hva jeg tidligere skrev :) så ser du at jeg jobber daglig med matt skjerm og investerte i spesielle gardiner til 10 000,- bare for å fjerne baklys på min forrige imac. Så ja jeg vet hvor ubehagelig en glossy imac skjerm er å jobbe med for trykksaker. Men som jeg også skriver så er den NYE imac'en noe helt annet. Den er glossy men knapt med refleksjon. Så etter min mening leverer denne et bedre resultat for trykktilpassing enn også en matt skjerm. Dette mener ihvertfall jeg. Jeg jobber også med grafisk arbeid og har levert trykksaker til både reklame,film osv osv. Og jeg har på nåværende tidspunkt med min nye imac ikke noe problem med å få samme bilde på skjerm som på trykk i hele farge spekteret.

Så ikke ta meg på noe jeg faktisk ikke skriver. Og er du uenig i det jeg sier så si det ihvertfall på grunnlag av erfaring med den nye imac'en.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Vel, personlig mener jeg at

Innleggav rattata12 » man 04.02.2013 18:47

KriSkj skrev:
Mac Lovin skrev:Selv sitter jeg på MacPro fra 2007 (+ Eizo ColorEdge CG241W) som begynte å gå veldig sakte rett før jul. Jeg gønna inn en SSD og nå er den raskere enn da den var ny, så nå lever den nok 5 nye år og innen da har vi nok fått en ny type maskin som pisser på den jeg har nå, så dersom MacPro går i år er jeg ikke direkte bekymret, men synes det allikevel er talentløst å ta ut et produkt som så mange er avhengig av uten at de har noe alternativ.

Det blir vel som å øke avgiftene på drivstoff før el-biler er dagligdags i de fleste hjem.... Hei, vent.........


Det er jo nettopp derfor vi ikke ser så mye revolusjonerende på Pro fronten, fordi de fleste som kjøper en Mac Pro har den kanskje i 5-6 år. Blir ikke helt det store volumet da, men at de holder så lenge er vel egentlig bare et must om du speccer den litt opp, da havner man fort opp mot 40 lapper.
medlem i 174 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav KriSkj » man 04.02.2013 19:30

Mac Lovin skrev:
KriSkj skrev:[Har du noengang prøvd å kalibrere en glossy skjerm? Det nytter ikke og med andre ord kan man bare glemme å levere et 100% korrekt produkt til kunde dersom man jobber innen bilder/trykk/reklame...


Hvis du leser hva jeg tidligere skrev :) så ser du at jeg jobber daglig med matt skjerm og investerte i spesielle gardiner til 10 000,- bare for å fjerne baklys på min forrige imac. Så ja jeg vet hvor ubehagelig en glossy imac skjerm er å jobbe med for trykksaker. Men som jeg også skriver så er den NYE imac'en noe helt annet. Den er glossy men knapt med refleksjon. Så etter min mening leverer denne et bedre resultat for trykktilpassing enn også en matt skjerm. Dette mener ihvertfall jeg. Jeg jobber også med grafisk arbeid og har levert trykksaker til både reklame,film osv osv. Og jeg har på nåværende tidspunkt med min nye imac ikke noe problem med å få samme bilde på skjerm som på trykk i hele farge spekteret.

Så ikke ta meg på noe jeg faktisk ikke skriver. Og er du uenig i det jeg sier så si det ihvertfall på grunnlag av erfaring med den nye imac'en.


Skal ta selvkritikk for å ikke ha lest de tidligere innleggene dine ;-)
Men veldig interessant det du sier om at den nye iMacen, men jeg er spesielt interessert i om den klarer å dra ned til 80cd. Det har jo i utgangspunktet ikke noe med refleksjonen å gjøre, men derimot den ekstreme lysstyrken som iMacene er utstyrt med... Hadde vært gøy å høre om noen hadde erfaring med det her!

@rattata12, jo greit, men som jeg sier er det jo ikke så big deal for meg, men derimot mot nye kunder som aldri får kjøpt MacPro f.o.m. om noen måneder...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav rattata12 » man 04.02.2013 19:57

@KriSkj

Nei men tror dette er tegn på en ny mac pro da de selger ut denne versjonen da den er såpass gammel at ingen kjøper den med redusert pris (slik som de gjør på MB'ene). Når det kommer til iMac kunne jeg for min del aldri kjøpt en slik for å ha som hovedmaskin, rett og slett grunnet at man er låst til kun å oppgradere minnet til 32GB.

iMac er en fin alt-i-ett maskin som har fått litt kraft under panseret, men den er ingen workstation maskin i mine øyne, til det blir den for "lukket" for.....
medlem i 174 måneder
 

Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav Mac Lovin » man 04.02.2013 23:08

rattata12 skrev:@KriSkj

iMac er en fin alt-i-ett maskin som har fått litt kraft under panseret, men den er ingen workstation maskin i mine øyne, til det blir den for "lukket" for.....


Dette er jeg helt uenig i. Ettersom du i dag kan bygge den så kraftig samt fylle den med 32gb minne holder dette for de aller fleste.
Det eneste jeg forstår med det du kaller lukket er muligheten til å bygge den ut med pci kort. Men etter at thunderbolt kom så har du faktisk mulighet til å koble hva du vil til macen med en kabel og daisy chaine. Så du kan da f. Eks skaffe deg en pci kort hub om du trenger å bygge den ut.
Så med mindre du kommer med en ting du ikke kan koble til på imac'en som man trenger å åpne maskinen for så er jeg ikke overbevist.

Men smaken er som baken. :)

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav sortebill » tir 05.02.2013 0:22

En kraftig maskin er ikke det samme som en workstation.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav LCD » tir 05.02.2013 2:04

Hei

Riktig "sortebill"

Artig diskusjon dette med noen som ikke forstår at en iMac og en Mac Pro er to vidt forskjellige produkter ment for to vidt forskjellige brukergrupper.

Når man prøver å få koblet til så mange disker som dette ( link nederst ) på en iMac forstår man fort at det krever litt annet utstyr enn et forbrukerprodukt som man må ha minimum mellomteknikkern for å klare sette inn en HD, og som kun har en treg Thunderbolt for diskhandtering som det raskeste interfacet om man ønsker å koble til noe mere.
Mest sansynerlig så hadde vel en iMac kolapsa før alle disken hadde vist seg på desktoppen
Hadde ikke bare vært iMac`n som hadde gått varm i toppen da om man hadde dratt i gang diverse kopiering mellom alle raida og disken sammtidig.
Thunderbolt!
Thunderbolt ja...
Om det kommer en ny Mac Pro og de kutter ut express portene internt og kjører kun på Thunderbolt....da blir det krig
Om Apple da ikke klarer å heve båndbredden og hastigheten adskillige hakk først på Thunderbolt
Sånn som hastigheten er over Thunderbolt er i dag er det for pingler

For de mest intresserte kan dere jo telle antall raid og hvor mange TB med data som er tilkoblet.
Det største av de raid som er tilkoblet er et 15 disk raid
De fleste av raid kjører også raid 6 selv om det er mye TB i tap er sikkerheten litt bedre med 2 disker isteden for 1 disk i Raid 5 som kan feile sammtidig

Bilde
medlem i 148 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav sortebill » tir 05.02.2013 9:49

Jeg tviler på at apple trekker seg ut av workstationmarkedet, dette er snakk om en midlertidig greie som sikkert er over om to tre måneder.

Apple har i alle år apellert til en type kreative brukere i yrker der det å jobbe på en slik type workstation er helt naturlig, om enn noe overkill i forhold til dagens standarder. Avisproduksjon, filmredigering, fotografer, grafiske designere, ja så og si alle kreative yrker har en stor base som VIL ha mac. Ikke bare vil de ha mac, de går gladelig rundt på fritiden og proklamerer dens overlegenhet til sin familie, venner og på forum som dette, tipper at halvparten av alle som roper høyest i denne tråden jobber med en eller annen form for kreativ jobb. Er kanskje ikke den helt store andelen i solgte enheter men kvantum er ikke alt, mac pro gir apple mye gratis reklame, samt at mye av utviklingen til f.eks. ipad og iphones foregår i miljøer der mac pro er det foretrukne verktøyet, å spenne ben på seg selv i dette markedet er apple helt garantert for smarte til å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav Mac Lovin » tir 05.02.2013 9:54

Hehe jeg skjønner at en imac ikke er egnet for å koble til så mange disker. Men i framtiden, når thunderbolt øker hastighet og du kan legge til terrabytes med ssd disker i et rack så ser jeg ikke poenget i dette. Men som sagt noen få har fortsatt spesielle behov men jeg tror majoriteten av Mac pro brukere ikke har behov for slike enorme tilkoblinger og kjøper Mac pro av gammel vane. For veldig mange profesjonelle i dag dekker imac alle behov.

Apple kommer nok til å oppdatere Mac pro en stund til, og det kommer en ny i år. Men det er bare et tidsspørsmål før behovet er såpass lite at mp vil opphøre. Og imac vil følge etter. Men det vil nok ikke skje før det faktisk ikke er et poeng lenger. Jeg er stor fan av stasjonære maskiner så selv synes jeg dette et trist, men jeg tror det vil bli en naturlig overgang. Det har blitt lengre sprik mellom oppdateringene av imac'en og Mac pro'en, naturlig nok. Selv om om Mac pro har nok fått en uvanlig lang oppdaterings syklus denne gangen, noe som er tragisk.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav Arild Holtet » tir 05.02.2013 11:16

Mac Lovin..........Følger deg i dine tanker. Men håper at Apple tar tak i datautviklingen igjen.
medlem i 209 måneder
 

Hey! Ikke noe å bekymere

Innleggav Macuariuz » tir 05.02.2013 22:09

Hey!

Ikke noe å bekymere seg for. Det kommer nye Mac Pro i løpet av året. En ny versjon av Logic Pro er like om hjørnet, og utviklingen av Final Cut X går i riktig retning. OSX 9 blir også snart levert med nye maskiner. Nei, jeg tar dette med knusende ro, og fortsetter å klippe i Final Cut 7, lager musikk i Logic 9 på en Mac Pro fra 2008 til dette kommer. :-)

Ha en fortsatt fin uke. ;-)
medlem i 209 måneder
 

Re: Slutt på Mac Pro i europa

Innleggav sortebill » ons 06.02.2013 13:45

Mac Lovin skrev:Men som sagt noen få har fortsatt spesielle behov men jeg tror majoriteten av Mac pro brukere ikke har behov for slike enorme tilkoblinger og kjøper Mac pro av gammel vane.


Du har tydeligvis liten kunnskap om hvilket marked denne maskinen egentlig er ment for.

Mac pro har flere bruksområder der slike lagringsløsninger er absolutt nødvendig, etter at apple sluttet å levere Xserve har nok også behovet for mac pro også økt. Det er fortsatt en god del bruksområder hvor mac mini og imac ikke er stabilt nok eller kraftig nok. Hvor kravet til lav varmeutvikling og god kjøling er betydelig viktigere enn hjemme hos en freelance designer.

Mac pro er et viktig verktøy for spesielt videoredigering, en imac har ikke mulighetene eller oppgraderingsmulighetene som kreves i et slikt miljø.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

http://appleinsider.com/artic

Innleggav Jedi Tooka Barf » ons 06.02.2013 15:33

Sist endret av Jedi Tooka Barf den ons 06.02.2013 15:34, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron