Enkel passordhåndtering med PassLocker

Enkel passordhåndtering med PassLocker

Innleggav admin » man 18.02.2013 22:02

Enkel passordhåndtering med PasslockerÅ holde styr på sine passord på et stadig voksende antall nettsider er krevende hvis du ikke benytter samme passord på alle nettsider. Å bruke samme passord er bort i mot det dummeste du kan gjøre og det er på det sterkeste anbefalt å ha unike og sikre passord på sine viktige netttjenester.

Verktøy som 1Password og LastPass kan hjelpe deg, men disse kan også være litt «overkill» for den jevne bruker. Alternativet PassLocker prøver å gjøre ting litt mindre avansert.

1Password er en av de programmene jeg bruker mest på min Mac, iPhone og iPad. Programmet har et stort antall funksjoner og lagrer alt fra innloggingsinformasjon og e-postkontoer til kredittkort og jaktkort. 1Password er enkelt og greit en digital kyrpter lommebok hvor du kan legge alt du trenger inn i. For manger er det litt vel mye funksjoner.

PassLocker kan da være et godt alternativ. Programmet består, som 1Password, av et Mac-program og en iPhone-app. I stedet for å tilby lagring av all mulig informasjon som skal være sikkert, fokuserer PassLocker utelukkende på kontoinformasjon til nettsteder som f.eks. Mac1.no, Facebook, Amazon eller andre steder du logger inn.

PassLocker har ikke nettleserplugins slik som 1Password, men befinner seg konstant i din menybar. Der kan du enkelt kopiere ut passord og lime inn på nettsidene du trenger å benytte dem på. PassLocker har en funksjon som logger deg inn «automatisk» via menyen på store velkjente nettsteder som Facebook, eBay, Amazon, Gmail, PayPal, YouTube og mange fler og da fungerer PassLocker på samme måte som 1Password gjør med nettleserplugin. Du logges inn med et klikk.

Enkel passordhåndtering med PassLocker

Programmet ligger i menybaren og alle dine passord er dermed lett tilgjengelig i alle programmer. De er kryptert med AES 256-bit kryptering, samme som 1Password benytter og dette synkroniseres sømløst og kryptert over iCloud. Synkroniseringen er selvsagt gull hvis du har flere Macer eller en iPhone med deg på farten. Alle endringer oppdateres nemlig til iCloud - i kryptert form.

Enkel passordhåndtering med PassLocker

PassLocker er nemlig tilgjengelig som en «hjelpeapplikasjon» på iPhone også. PassLocker for iPhone har de samme funksjonene som på Macen og her kan du enkelt hente ut alle dine kontoopplysninger hvis du skulle trenge dem på en internettkafe eller bare direkte på iPhonen.

iPhone-applikasjonen har ikke en innebygd nettleser slik som 1Password, men nå er jo noe av PassLocker sitt fokus å gjøre ting litt mindre avansert og enklere i bruk. Det er selvsagt spørs om kopiering og liming av passord oppfattes som enklere av de som skal bruke applikasjonene, men du dynges i hvert fall ikke ned av funksjoner som du ikke bruker.





PassLocker kan være et godt alternativ til både min favoritt 1Password og også LastPass. 1Password har akkurat kommet ut i versjon 4 på iOS og versjon 4 til Mac er ventet i løpet av kort tid. Denne skal, som PassLocker, også tilby iCloud-synkronisering mellom iPhone og Mac.

PassLocker har en introduksjonspris på NOK 35,- i Mac App Store og iPhone-applikasjonen koster ="https://itunes.apple.com/no/app/passlocker-password-manager/id538815784?ls=1&mt=8">NOK 14,- i App Store. Du kan også lese mer om programmet på InnovationBox.com.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Jeg har alltid lurt på om

Innleggav Voodoosurf » man 18.02.2013 22:57

Jeg har alltid lurt på om jeg trenger noe slikt program men vi har jo nøkkelringen så er det litt overkill.
I tillegg har jeg
Concealer http://www.belightsoft.com/products/con ... erview.php

Men som jeg ikke bruker noe særlig.
er det et program alla 1password og passlocker.
Hva er forskjellen mellom disse programmene.
Er det bare tull å kjøpe et for meg da jeg allerede har Concealer ?

Noen som har et godt svar på dette dilemma.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Den innebygde passordsyncen

Innleggav palelnan » tir 19.02.2013 3:46

Den innebygde passordsyncen i Opera er godt nok for meg, selv om den ikke er helt finslepen.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Enkel passordhåndtering med PassLocker

Innleggav hanordg » tir 19.02.2013 5:02

Hei jeg har ikke forstått greia med 1password og icloud synking.

På mine iPhoner og iPad forstår jeg at man kan synke mot icloud, men ikke på macene mine.
De siste trådene jeg har funnet er fra juni 2012 og da hadde de hvistnok ikke fått dette til. Er det noen som kjenner til hva status er nå. Har ikke lyst på dropboks løsningen.
medlem i 197 måneder
 

Re: Enkel passordhåndtering med PassLocker

Innleggav mortenm » tir 19.02.2013 8:07

@hanordg - iCloudsync kommer i v4. Foreløpig er den kun lansert for iOS og ikke OSX, derfor må man - inntil v4 også er lansert for OSX - bruke dropbox til å synce iPhone, iPad og mac.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Enkel passordhåndtering med PassLocker

Innleggav hanordg » tir 19.02.2013 14:26

MortenM.

Takker for svaret.
Jeg er negativt overasket over at de ikke har greid å ordne dette enda. Alerede i 2011 begynte produsenten å reklamere på icloud synking.
Mulig man må ty til en konkurent. Noen som har noen tips?
medlem i 197 måneder
 

Hva er det som gjør at du

Innleggav pushit » tor 21.02.2013 20:01

Hva er det som gjør at du ikke ønsker å bruke Dropbox?

Dropbox har etter hva jeg forstår bedre sikkerhet en Apple. Førstnevnte har mulighet for tolagsløsning (passord+SMS-kode, eller passord+"autentikator"); mens sistnevnte kun tilbyr ett lag (passord). Dropbox ivaretar dermed sikkerheten bedre enn Apple selv. Hvilket jo utgjør et paradoks. Hvorvidt tolagsløsningen kan benyttes sammen med tredjepartsprogramvare (1Password etc), vet jeg imidlertid ikke.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Sjekk "Wallet".

Innleggav macsam » tor 21.02.2013 23:09

Sjekk "Wallet".

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Enkel passordhåndtering med PassLocker

Innleggav hanordg » fre 22.02.2013 1:51

Ikke noe annen grunn en at jeg ønsker icloud til å synkronisere mellom mine appleprodukter. Det er jo det produktet apple har utviklet.

Dropboks er helt sikkert ett greit alternativ, men jeg ønsker å benytte det jeg allerede har.

Synkroniserer Wallet med Icloud? Så bare Dropbox nevntpå Deres hjemmeside.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron