Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav admin » ons 27.02.2013 12:12

Blue Peter er et barneprogram på BBC som har eksistert siden 1958 og det er kanskje ikke det mest åpenbare stedet for Apples designer Jonathan Ive å opptre. Han har allikevel tatt seg tid til å delta i programmet fra innsiden av Apples designlab og i videoen under ser man mange av verktøyene Apple benytter i designprosessen.



Hvis du syntes denne videoen var av interesse, så kan denne videoen hvor Jonathan Ive snakker om utviklingen av MacBook og andre produkter. I denne videoen viser han også litt av innsiden av Apples designlab og hvordan Apple tenker.


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav nosey » ons 27.02.2013 19:41

Stilig, veldig interessant! Sånt liker jeg, skulle ønske vi fikk mer av det og at vi fikk komme enda nærmere inn på hvordan de jobber etc. :)

Enig med at det var rart det var på et sånt barneprogram...

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Morsomt, men tror ikke det

Innleggav danibo77 » tor 28.02.2013 11:48

Morsomt, men tror ikke det er det aller helligste ;)

De er ikke akkurat vant med å invitere folk inn i designstudioet, men det at det gjøres i et barneprogram, som Ive også likte som barn, gjør nok prosessen enklere. Det har blitt noe mer transparens nå etter at Cook tok over.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav nosey » tor 28.02.2013 15:17

Du har nok rett i det danibo77; det hadde jo vært en drøm å få sett det aller helligste da! Men da må det vel toppkarakterer på skolen og mer til... For å komme dit :( dessverre

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav svano » tor 28.02.2013 18:20

En må bare smile når en ser hvor engasjert Jonathan Ive blir av å snakke om detaljer rundt produkter og produksjonteknikker i det klippet fra "Objectified", for så å påpeke sin egen besettelse. Det er jo et slikt engasjement og øye for detaljer som gir design av høy kvalitet.
Sist endret av svano den tor 28.02.2013 18:22, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav nosey » tor 28.02.2013 23:56

@svano: så sant, så sant! :)



objectified? det nederste klippet?



må forøvrig si at jeg aner ikke selv hvor glad jeg og nok MANGE andre er for at vi har Jonathan Ive! hvordan ville Mac-ene ha sett ut ellers montro? :o vil ikke tenke på det engang. kanskje hadde en Mac blitt sett mer på som en vanlig pc. ikke for å gå innpå dette temaet nå, men en Mac er jo en privat datamaskin på "lik" linje med andre pc-er, men det er jo noe for seg selv, først og fremst pga. et OS som ikke er samenlignbart med noe annet. Design, byggmaterialer, byggkvalitet, og egentlig ALT! :)

forresten, har Ive vært designer siden starten? eller har det vært en annen tidligere? vet jo at Jobs og Woz sikkert designet Apple1 og de første maskinene selv, men hvis vi tenker litt senere da; når vi kom til Macintosh f.eks., hvem designet den, var det Ive, eller kom han inn senere? :D
Sist endret av nosey den fre 01.03.2013 0:18, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav svano » fre 01.03.2013 0:45

Det nederste klippet er fra en film som heter "Objectified" ja. Den handler om produkter og (industriell) design.

Apple brukte eksterne designere fram til de opprettet egen intern designavdeling tidlig på 90-tallet, da Jonathan Ive også begynte å jobbe for dem. På 80-tallet var bl.a. Frog Design viktig i å definere hvordan en Mac så ut, et designkontor som Steve Jobs også brukte da han startet opp NeXT.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav nosey » fre 01.03.2013 0:58

det jeg tenkte :)

interessant! når jeg en gang får tid blir det vel å lese det som er å lese om Apple, det er så utrolig interessant! :D i en annen tråd på forumet her nå har jeg spurt en del om utdanning innenfor IT. design er jo kjempespennende, og ikke minst utrolig kult, sånn som Apple designer produktene sine hvertfall! men jeg er ikke veldig kreativ og tror kanskje ikke at det er noe for meg. det vet jeg jo selvsagt ikke før jeg har prøvd, men det er vel ikke hvem som helst som har potensiale som f.eks. Jonathan Ive...! man skal nok lete lenge for å finne sånne som ham.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Viktig å starte tidlig - iSheeps

Innleggav satheesh.net » lør 18.05.2013 20:00

Folk får tro hva de vil, men dette er klart et strategisk trekk fra Apple om å eksponere Apple-navnet fra tidlig alder av. Hvem er lettere å påvirke enn barn?

http://www.satheesh.net
medlem i 152 måneder
 

Re: Jonathan Ive viser Apples designlab - på britisk barneprogra

Innleggav bohdi » lør 18.05.2013 22:21

Hahaha, for det får ikkje Microsoft hjelp til i skulen :-D

Frå 1.klasse er det PC for full musikk! Har Mac og Linux i heimen, med OpenOffice mv, og dette er i grell kontrast til kva den oppvoksande generasjon får inn i blodet på skulebenken.

Må ha Office må vite.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]