Scrivener - et skriveprogram for de som skriver

Scrivener - et skriveprogram for de som skriver

Innleggav mmMac » fre 05.04.2013 10:32



Tekst: Stefan Andreas Sture

Det finnes et enormt utvalg av digitale skriveverktøy. De aller fleste nøyer seg med det som er preinstallert på maskinen, eventuelt skaffer man seg Microsoft Word eller et gratisalternativ. Ofte kan det være nok og holde i de fleste sammenhenger. Men skriver man ofte og mye, vil man kanskje begynne å se seg om etter noe annet. Problemet med de MS Word og lignende, er at det er ordbehandlingsverktøy. De er laget for å fikse formatering og layout, det er altså snakk om program som egner seg for bruk etter at teksten er skrevet.

Ønsker man seg et program som er laget for å skrive, selve tekstproduksjonen, så er nok flaggskipet Scrivener fra Literature and latte. Dette programmet er utviklet av en forfatter og lærer, som ønsket seg et skriveprogram som passet til måten han selv skrev. Først og fremst er Scrivener laget for å skrive romaner, men det har ikke hindret horder av skrivende fra å finne andre bruksområder.



Det brukes av journalister, studenter, advokater og til filmmanus, bare for å nevne noe. Scrivener er ikke spesielt godt egnet formatering eller desktop publishing. I Scrivener produserer man tekst uten å tenke på hvordan det ferdige resultatet skal se ut – det er noe man tar seg av siden, med program bedre egnet til det.

I Scrivener begynner man der det passer og strukturer teksten underveis eller etterpå, så ofte man vil. Det er et rikt program som vokser med brukeren, men det man fort vil merke er at programmet egner seg til lange tekster. Dessuten at det hjelper deg å holde oversikt og kontroll på referansemateriell og research.



Men selv om Scrivener er et komplekst program med ufattelig mange muligheter, så er det bare å hoppe ut i det og skrive i vei. Så kan man lære seg alle finessene etterhvert som man trenger dem.

Jeg anbefaler alle som skriver å laste ned en 30 dagers demo – og da snakker vi tredve dager med bruk. Bruker du Scrivener to dager i uka, blir det femten uker. Begynn med å se en introduksjonsvideo og du er i gang. Du vil ikke angre.
Sist endret av mmMac den fre 05.04.2013 18:11, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Scrivener er et fantastisk

Innleggav MCSE » fre 05.04.2013 11:22

Scrivener er et fantastisk skriveprogram for alle som trenger god oversikt i det de skriver. Vi har brute Scrivener i ca 1år og var nybegynnere på dette (hadde brukt Word/Pages).
Den store forskjellen på Scrivener og feks. Pages er graden av oversikt. Noe småting er det for ikke-engelske brukere men bugfixer kommer hele tia.

Som sagt et enestående verktøy med et stort community.

Resurser:
http://www.literatureandlatte.com/forum/index.php
-
For-Dummies:
http://www.amazon.com/Scrivener-Dummies ... 1118312473
-
Facebook:
https://www.facebook.com/pages/Scrivener/126134826351
medlem i 166 måneder
 

Re: Scrivener - et skriveprogram for de som skriver

Innleggav T.B.Hansen » fre 05.04.2013 11:40

«Oversikt» for noen er «mangel på fleksibilitet» for andre...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Ja!Dette er et program jeg

Innleggav el-nico » fre 05.04.2013 12:26

Ja!
Dette er et program jeg aldri har angret på å kjøpe. Det var et lett valg etter å ha hatt det i prøvetiden. Bare det å ha en prøvetid som går på bruk ... og ikke fra dato lastet ned; ikke noe press eller mas på den kreative prosessen ;)
I all hovedsak bruker jeg Pages, men når jeg skal produsere foredrag m.m, og trenger oversikt og mulighet for å dele opp på en enkel og særdeles oversiktelig måte, er det Scrivener jeg bruker.
For studenter og kreative mennesker, som kaster flere baller opp i luften, i håp om å få de ned i samme kurv, må dette programmet få en sekser på terningen.

Jeg brukte litt tid, og bannet noe, da jeg lærte meg Scrivener å kjenne, og så for å gjøre det "mitt" - men etter ett par kvelder var alt riktig. Det satt.
Et veldig godt program, rett og slett.


Once you go mac ....
Sist endret av el-nico den fre 05.04.2013 12:27, endret 1 gang
medlem i 178 måneder
 

Enig!

Innleggav begriper » fre 05.04.2013 12:53

Jeg bruker Scrivener til dikt og sangtekster. Helt vilt bra til mitt bruk.
medlem i 215 måneder
 

Jeg bruker det til å

Innleggav arnemarco » fre 05.04.2013 14:54

Jeg bruker det til å forberede artikler, foredrag og forelesninger og er meget fornøyd med det. Ofte er det greit bare å kompilere direkte til PDF, resultatet blir helt bra for foredrag og forelesninger. Det beste er den enkle måten å kunne flytte på deler og bygge opp innholdet etterhvert. Dessuten er det en helt grei måte å sette inn fotnoter på.
medlem i 158 måneder
 

Re: Scrivener - et skriveprogram for de som skriver

Innleggav el-nico » tir 09.04.2013 16:38

Noen som har rukket å teste Ulysses III opp mot Scrivener ennå?

Tilbudet på Ulysses III i App Store (tror det går ut i dag) er jo godt, de lover mye snacks i fremtiden. Ulyssess III ser jo lekkert ut.
Men jeg merker meg at den skrivende hopen der ute i verden er rimelig delt i to i diskusjonen Ulysses III vs. Scrivener.
medlem i 178 måneder
 

Re: Scrivener - et skriveprogram for de som skriver

Innleggav el-nico » ons 10.04.2013 20:14

(her skulle jeg bare ha en "edit" på forrige innlegg ;)

Jeg lastet ned Ulysses III selv, samt Daedalus til iPhone/iPad for å teste det 100%
medlem i 178 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]