Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

Innleggav admin » man 06.05.2013 23:23

Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leiesAdobe, selskapet bak populære programmer som Photoshop, Illustrator og InDesign, har i dag presentert neste utgave av sin Creative Suite-pakke og overraskelsen var nok stor blant mange når det ble kjent at det ikke blir noen ny Creative Suite.

Creative Suite 6 er nemlig den siste versjonen av Adobes-programvare som du kan eie. Fra og med neset versjon blir Creative Suite gjort om til Creative Cloud og kun tilgjengelig for månedsleie.

At Adobe før eller senere ville gå denne veien overrasker kanskje ikke mange etter at de introduserte Creative Cloud, men at de allerede i år ville droppe Creative Suite og kun tilby leie av sin programvare var nok raskere enn de fleste hadde forestilt seg.

Allerede i juni vil Adobe introdusere Creative Cloud og hvis du ikke har kjøpt Creative Suite tidligere vil du kunne leie en komplett Creative Cloud-pakke med Photoshop, InDesign, Illustrator, Dreamweaver osv. for $49.99 per måned - omtrent NOK 285/mnd med dagens kurs.

Hvis du derimot har kjøpt Creative Suite 3 eller nyere vil du slippe unna med $29.99 per måned (NOK 169,-) det første året. Det mest interessante er allikevel at Adobe vil tilby enkelt programmer i pakken til $19.99 (NOK 110,-) i måneden og er du dermed bare interessert i Photoshop kan du slippe unna med NOK 1200,- i året og samtidig alltid ha oppdatert programvare.

Adobe har lenge vært relativt dyr programvare og samtidig også en av de mest piratkopierte programvarepakkene som finnes. Adobes nye Creative Cloud gjør det nå vanskelig for piratene. Samtidig blir det billigere for de betalende brukere å alltid ha siste versjon av Photoshop og resten av Creaitve Cloud tilgjengelig på Macen, men for noen trengs det kanskje en endring i tankegang for å venne seg til ideen om å leie programvare og ikke eie. Sannsynligvis er det for den profesjonelle brukeren mer fordelaktig å leie, mens hobbybrukeren har vanskeligere for å svelge en månedlig kostnad fremfor en engangs kostnad.

Adobe vil fortsette å selge Creative Suite 6 i en begrenset periode, men programvaren vil ikke oppdateres med nye funksjoner. Sikkerhet- og feilfikser for Creative Suite vil fortsatt slippes ifølge Adobe. Du kan lese mer om den nye pakken hos Adobe.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

No more Adobe

Innleggav Sirbull » man 06.05.2013 23:57

For små selvstendig næringsdrivende som meg, som har grafisk arbeid og videoredigering som side-jobb, blir 50$ i mnd. helt uaktuelt. Nå må jeg enten holde meg til eldre Adobe-produkter eller finne meg noe nytt...

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Kan anbefale Sketch for

Innleggav Jedi Tooka Barf » tir 07.05.2013 0:26

Kan anbefale Sketch for vektor og Pixelmator for bitmap/vektor. Brukt dem i et par år og er fornøyd. Mindre muligheter men man blir mere kreativ.
Sist endret av Jedi Tooka Barf den tir 07.05.2013 0:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Støtter Jedi Tooka Barf

Innleggav Paperboy » tir 07.05.2013 7:23

Støtter Jedi Tooka Barf her. Pixemator er en utmeket Photoshop-utfordrer.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Pixelmator er nesten en

Innleggav spiffers » tir 07.05.2013 7:40

Pixelmator er nesten en utfordrer, sålenge man ikke jobber med papir. Programmet støtter nemlig ikke CMYK. Ellers er automatisering og batch prosessering av bilder litt krøkkete, og Pixelmator støtter ikke Photoshop plugins. Men hvis du ikke har en haug med plugins du vil bruke, og du bare skal jobbe for web, så er Pixelmator ganske så bra.

Jedi nevnte Sketch. Det suger. Rett og slett. Prøv heller iDraw.
iDraw minner mest om Illustrator 10. Er like enkelt å bruke, og har nydelig håndtering av roterte tekster, tekst på path osv. Sketch er bygget på DrawKit (open source) , som sliter virkelig når det kommer til teksthåndtering. Hvis du f.eks. roterer en tekst 45° og så etterpå skal rette på teksten, hopper teksten tilbake til vannrett stilling mens man er i "edit" modus, for så å hoppe tilbake til 45° når man er ferdig. Kanskje kan det kalles flisespikking, men i ti år har Adobe klart å hådtere ordentlig editering av tekst, da burde jammen alle apper på AppStore også klare det. iDraw klarer det med glans. Og det til mye lavere pris enn Sketch.
medlem i 183 måneder
 

Re: No more Adobe

Innleggav Wavelength » tir 07.05.2013 8:04

Sirbull skrev:For små selvstendig næringsdrivende som meg, som har grafisk arbeid og videoredigering som side-jobb, blir 50$ i mnd. helt uaktuelt. Nå må jeg enten holde meg til eldre Adobe-produkter eller finne meg noe nytt...


Hvorfor blir det uaktuelt?

For små bedrifter og hobbybrukere er jo dette genialt. En får alle Adobe sine programmer til 3600,- i året. Det er langt billigere enn å betale 13 000 for CS6 Design Standard (PS, ID, AI, Acrobat). En kan faktisk ha Creative Cloud i tre og et halvt år før totalsummen blir lik. Innen den tid vil en også ha fått med seg både en og to oppgraderinger i prisen.
For en som driver selvstendig er det jo også mye bedre å fordele kostnadene over en periode kontra store enkeltutgifter.

De eneste som vil klage på denne løsningen er de som laster ned piratkopierte versjoner.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Til SirBull

Innleggav Theman » tir 07.05.2013 8:31

Hvorfor blir det aktuelt. Driver selv som selvstendig næringsdrivende (FileMaker utvikling).

Det er jo helt naturlig at man må kjøpe de programverktøyene man bruker for å utføre de jobbene man skal gjøre. Alle andre yrkesgrupper kjøper de verktøyene de må bruke for å gjøre arbeidet sitt. Hvorfor mener du at du ikke skal gjøre det.

Ser bare fordeler med dette da du kan spre kostnadene jevnt utover pr. mnd. Du får jo utgiftsført slike kostnader allikavel...

Støtter Wavelength som sier at de eneste som klager på dette er piratene...
medlem i 180 måneder
 

Hva med dem som jobber med

Innleggav spiffers » tir 07.05.2013 9:00

Hva med dem som jobber med gradert materiale? Er nok av folk som jobber ovenfor våpenindustri og forsvaret som har maskiner som ikke skal på internett. For dem blir det umulig å bruke CC, da CC krever at man logger på en gang pr mnd, uansett om man har betalt for et år av gangen. Disse brukerne er da forvist til siste CS utgave, og der stopper videre utvikling for dem.
Ellers har piratene allerede laget crack som gir mulighet for å ha tilgang til CC helt gratis. Igjen er det enklere for pirater enn for lovlydige personer.
medlem i 183 måneder
 

Prisene blir nok ikke slik

Innleggav GEOmac » tir 07.05.2013 9:45

Prisene blir nok ikke slik dere skriver..

https://creative.adobe.com/plans?plan=i ... re_code=no

Kan dere se prisene

200NOK/mnd for en enkeltapp og 487,50/mnd for hele suiten.
Altfor dyrt for privat bruk..
medlem i 234 måneder
 

Like sikkert som at solen

Innleggav Applewood » tir 07.05.2013 9:56

Like sikkert som at solen skinner, er det at frekkhetens nådegave blomstrer på nettet som muggsopp i et bedervet eple.

Selv om enkelte later til å applaudere Adobe´s nye klær, burde disse vel kunne te seg såpass dannet at de evner å respektere andres synspunkter og ikke avfeie dem som er uenige med deres knefall som urederlige skurker. Mennesket er flokkskapninger som gjerne adapterer seg til miljøet de lever i. Og mange vil nok følge bjelleklangen fra Adobe og bli "programvareleilendinger", andre, deriblant undertegnede, lar seg ikke uten videre lede over i denslags, jeg leier ikke programvare, like lite som jeg har timeshare leilighet i "Costa del et-eller-annet", leier husvære, bil, tv eller "nytelsespiker".

Sist gang jeg så noen som hadde en ulovlig CS-lisens installert på en maskin, ble jeg forbannet, - mye fordi jeg vet inderlig vel hvor mye jeg selv har betalt for tilsvarende, men legal utgave. Når Adobe nå går over til sin nye salgs -og foretningsstrategi, konstaterer jeg, om enn noe oppgitt, at beløpene jeg har lagt i være såpass lovlydig som er meg verdig, ikke uten videre belønnes fra Adobes hold. Det de tilbyr videre, med hensyn til oppgradering, er noe ganske annet enn utsiktene videre i det de solgte meg.
Sist endret av Applewood den tir 07.05.2013 9:57, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva med dem som jobber med

Innleggav rattata12 » tir 07.05.2013 10:31

Spørsmålet er hvor mye mer Adobe taper ved å prøve å fjerne piratversjonene. Det er ene og alene kun pga. pirat at Photoshop er den "standarden" det er i dag. Tror du så mange payer opp 5-6k for Photoshop alene? Neppe, privatpersonene tar en tur innom bukta, og firmane der hvor de er ansatt kjøper inn Photoshop fordi mange føler de berhersker dette...

Adobe er mest tjent på å ha en pirat-versjon for private, og selge til selskaper med de prisene de har hatt til nå...
medlem i 174 måneder
 

Nei takk

Innleggav Mika71 » tir 07.05.2013 10:47

Blir andre alternativer etter dette. Å leie kommer ikke på tale, jeg liker å kjøpe mine programmer, samtidig å vite dette er mitt og at det er betalt, ikke må tenke hver mnd at jeg må betale for programmer. 110kr eller 200kr er kanskje i mnd ikke mye, men små summer blir stor også.

Brukerens avatar
medlem i 159 måneder
 

Re: Like sikkert som at solen

Innleggav BAM1982 » tir 07.05.2013 11:30

Applewood skrev:Like sikkert som at solen skinner, er det at frekkhetens nådegave blomstrer på nettet som muggsopp i et bedervet eple.

Selv om enkelte later til å applaudere Adobe´s nye klær, burde disse vel kunne te seg såpass dannet at de evner å respektere andres synspunkter og ikke avfeie dem som er uenige med deres knefall som urederlige skurker. Mennesket er flokkskapninger som gjerne adapterer seg til miljøet de lever i. Og mange vil nok følge bjelleklangen fra Adobe og bli "programvareleilendinger", andre, deriblant undertegnede, lar seg ikke uten videre lede over i denslags, jeg leier ikke programvare, like lite som jeg har timeshare leilighet i "Costa del et-eller-annet", leier husvære, bil, tv eller "nytelsespiker".


Like dannet som deg da kanskje? Det er jo ingenting som innbyr til en saklig diskusjon som nedlatende kommentarer, pretensiøse hersketeknikker og 1800talls retorikk.

Personlig liker jeg Creative Cloud-konseptet, både privat og som næringsdrivende, men det er jo mitt synspunkt, og jeg er jo i knefall, er en flokkskapning(?) og jeg følger bjelleklangen fra Adobe. Så hva vet vel jeg...
medlem i 203 måneder
 

Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

Innleggav Superhai » tir 07.05.2013 11:33

GEOmac skrev:200NOK/mnd for en enkeltapp og 487,50/mnd for hele suiten.
Altfor dyrt for privat bruk..

Ikke minst så er de prisene når du binder deg for minimum ett år, ellers er det hhv 300,- og 737,- per mnd. Siden dette fortsatt er programvare som lastes ned til den enkeltes maskin, så ser jeg heller ikke hvordan dette gjør det vanskeligere for piratene (annet enn å holde tritt med oppdateringer).

Og hva gjør man hvis a) Adobe legger ned eller går konkurs, b) eller at enkeltprogrammer ikke skal eksistere lenger c) ellers bestemmer seg for at programvaren skal markant endres (les hva Apple gjorde i Final Cut Pro X) d) eller Adobe får problemer med stabiliteten av valideringsservere? Som storbruker/bedrift vil du i værste fall ende opp med noe som er ubrukelig fram til du får dine ansatte lært opp på nytt i alternativer eller noen tar over eller tvinger fram endringer hos Adobe.

Mange liker nok CC, men det gjør det garantert dyrere for de aller fleste og man blir helt avhengig av Adobe.
medlem i 132 måneder
 

Applewood - Dette blir

Innleggav Theman » tir 07.05.2013 14:51

Applewood - Dette blir fjernt!
Det jeg reagerer på er at når man bruker disse programmene proffesjonelt og har yrket sitt ved å utføre konsulenttjenester basert på disse verktøyene - så blir det for dumt å si at man ikke har råd til det... eller må legge ned/finne noe annet å gjøre.

Jeg har ikke dannet meg noen mening om CC cloud er bra eller ikke, ei heller måten det implementeres på.

Det eneste jeg mener er bruker man programvare proffesjonelt så må man betale den prisen det koster (evt. finne billigere alternativer.)
medlem i 180 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]