Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

@Wavelength I min

Innleggav Sirbull » tir 07.05.2013 15:39

@Wavelength
I min nåværende situasjon jobber jeg deltid som grafiker og animatør. Jeg sitter på en CS4-utgave, og har muligens råd/mulighet til å oppdatere hvert 2-3.år. Oppdateringsprisen er ikke i nærheten av hva Adobe nå vil kreve hvert år, i hvert fall ikke om jeg oppgraderer hver 2-3 år. I tillegg bruker jeg ikke hele suiten. Jeg er interessert i Ps, Ae og Ai. De andre blir overflødige for meg.

I min situasjon, med et oppdrag her, og ett oppdrag der, blir summen Adobe ber om alt for stort i forhold til hva jeg kommer til å tjene. Ja, jeg kan leve med CS4 en stund til, men blir vanskelig for meg å fortsette med deltidsjobben på samme måte som tidligere, om dette blir fremtiden. Da må jeg ty til annen programvare.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Mener dere dette er dyrt? Seriøst!?

Innleggav --kenneth-- » tir 07.05.2013 16:24

Hvis du ikke har noe Adobe produkter fra før så koster dette deg 487kr/mnd. for hele greia inkl. programmer(Lightroom og mer) som ikke er med i CS6 Suite Master Collection.
Sist jeg sjekket så kostet hele greie over 20.000kr. i butikk, vet ikke hva master Collection upgrade koster, 1/3?

Det tar 40måneder(3år og 4mnd.) før abonnementet er nådd 20K. Som regel er oppgraderingssyklysen på 18-24mnd. Nå får du oppdatering og nye ting tilført programmene så fort Adobe har lagd og testet dem.

Photoshop(enkel app) koster 200kr/mnd. Photoshop CS6 Extended koster over 10 lapper i butikken.

Det er mulig å planlegge utgiftene hvis du har en liten bedrift. Du vet at du må betale en 500lapp hver måned for software. Du får t.o.m. ført den 500lappen hver måned inn i regnskapet, ikke et beløp på tusenvis hvert andre år. Hvis du ikke klarer å betale dette så selger du deg for billig og du fakturerer sikkert ikke kunden for softwarebruk, noe du bør gjøre.
medlem i 133 måneder
 

Syns i grunnen det er helt

Innleggav Chiang Mai 1963 » tir 07.05.2013 17:38

Syns i grunnen det er helt greit, leier Photoshop allerede.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

Innleggav jerry.c.bush » tir 07.05.2013 18:11

Tror dette er lurt av Adobe. De kommer til å få kunder som de ikke hadde før pga at innstegsprisen virker billigere, noe den også selvsagt er pga at man kan betale så lenge man bruker det. Når man ikke trenger det mer så betaler man ikke. Veldig greit.
Så dette er et lite sjakktrekk av Adobe.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Hva med de som idag har

Innleggav T.B.Hansen » tir 07.05.2013 18:24

Hva med de som idag har skoleutgaver? Leieprisene blir vanvittig mye høyere enn det lærere og studenter betaler idag. Men uten rimelige skoleutgaver, forsvinner en del av rekrutteringsgrunnlaget.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Skoleutgaver

Innleggav --kenneth-- » tir 07.05.2013 18:38

Hvis ikke studenter klarer å betale hele kr.162,50 pr. måned for hele Creative Suite så vet ikke jeg. De bruker sikkert 10 ganger mer på kaffe og skolebrød på den lokale kantina.
medlem i 133 måneder
 

Hva med dem som jobber med

Innleggav gorpium » tir 07.05.2013 18:52

Hva med dem som jobber med gradert materiale? Er nok av folk som jobber ovenfor våpenindustri og forsvaret som har maskiner som ikke skal på internett. For dem blir det umulig å bruke CC (...)

Type enterprise bedrifter vil enn så lenge ikke falle under den nye løsningen, så Forsvaret vil fortsatt kunne benytte de eksisterende løsningene. Jobben min har iallfall ikke fått noe info fra Adobe på at vi må selge Creative Cloud til kundene våre.
medlem i 186 måneder
 

For de som mener Adobe gjør

Innleggav Sirbull » tir 07.05.2013 19:27

For de som mener Adobe gjør en feil ved å innføre "leie" av programvare til 500,- mnd, kan de skrive under her.

http://www.change.org/petitions/adobe-s ... tion-model

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Feil?

Innleggav --kenneth-- » tir 07.05.2013 20:02

Den store feilen er at de ikke inkluderte LR5 i CC og fått slutt på alt av ESD og Boks med DVD.

89kr/mnd. for LR
200kr/mnd. for PS
247kr/mnd. for PS og LR

Priser som jeg som amatør kunne lett ha levd med.
medlem i 133 måneder
 

500 pr mnd er ingenting om

Innleggav ggt667 » tor 09.05.2013 5:34

500 pr mnd er ingenting om man skal sammenligne med en lisens.

Jeg er langt mer skeptisk til å legge åndsverk ut i skyen, det kan koste mangfoldige millioner for enkelte av oss på sikt.

Med AngularJS er det fult mulig å lage noe som kan konkurrere med Acorn eller inkscape, rett i nettleser og den kan holde filene lokalt på _din_ maskin.
Sist endret av ggt667 den fre 10.05.2013 7:35, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Hva med dem som jobber med

Innleggav spiffers » tor 09.05.2013 8:57

gorpium skrev:Type enterprise bedrifter vil enn så lenge ikke falle under den nye løsningen, så Forsvaret vil fortsatt kunne benytte de eksisterende løsningene. Jobben min har iallfall ikke fått noe info fra Adobe på at vi må selge Creative Cloud til kundene våre.

Nå snakker jeg ikke om Forsvaret, men mindre bedrifter som leverer til Forsvaret/våpenindustrien. Jeg driver et selskap med 3 ansatte som leverer tjenester til en norsk våpenleverandør, og hvor kravet er at maskinene involvert i dette arbeidet aldri er på nett. Min bedrift vil aldri komme innunder en "type enterprise bedrift" kategori. Nå har disse maskinene siste utgave av CS pakken, men for vår del stopper nå den videre utviklingen når det gjelder Adobe produkter. Et stort problem for oss er at flere og flere apper blir kun solgt gjennom App Store, og disse appene kan vi heller ikke kjøpe for de maskinene som blir brukt ovenfor kunder innen våpenindustri/Forsvaret.
medlem i 183 måneder
 

Re: Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

Innleggav svano » tor 09.05.2013 10:26

Får håpe de er flinkere til å opprettholde støtte for litt eldre OS-utgaver enn hva Apple har vært i App Store. Oppdatert programvare er vel og bra, men det er kjipt å skulle reinstallere et program og oppdage at den versjonen du kjøpte for ikke lenge siden, og kan laste ned på nytt via skyen, ikke støtter OS-et ditt lenger.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

1 Hvor lenge tror dere

Innleggav Raymond Mortensen » tor 09.05.2013 16:50

1 Hvor lenge tror dere innstegsprisen holder? Tipper den er doblet etter 2-3 år. Delvis fordi
2 ... terminerer du leieavtalen sitter du uten noe Adobe SW-redskap. Helt uten. I motsetning til da du "eide" programvaren og kunne fortsette å bruke den så lenge det var praktisk mulig. Merk at CS6 ikke vil bli oppdatert.
3 Ta dere en tur på Adobes US-nettsider og sjekk hvilke priser dette selskapet opererer med overfor stakkars lutfattige amerikanske og kanadiske kunder. Det halve av norsk prissetting. I gullandet Norge helt uten kundekultur har man tradisjon for ikke å reagere på sånt. Men sjekk hva som skjedde i Australia.
4 Dette er noe av det mest bedritne noe programvareselskap har prøvd seg på overfor lojale kunder. Noen gang. Og det av Adobe, en av de uten sammenlikning beste programvareutviklere i datahistorien. Engang.
medlem i 206 måneder
 

Helt fantastisk!

Innleggav chr9 » fre 10.05.2013 7:45

Har allerede benyttet meg av tilbudet en god stund. Helt fantastisk at man for en så billig penge får tilgang til alle Adobe produktene. Utrolig bra i bedriftsammenheng også.

Til dere som klager på prisen, hadde dere råd til lisensen?
Til dere freelancere som klager på prisen. Come on, 300 kroner? ;-)

Apple på Norsk: https://www.facebook.com/groups/139498462892140/
medlem i 133 måneder
 

Re: Neste Photoshop kan ikke kjøpes - kun leies

Innleggav Stham » fre 10.05.2013 16:57

Jeg kjøpte CS5 på tilbud fra Adobe rundt den tida da CS6 kom, og ga vel ca. 2500 kroner. Mange program jeg ikke bruker, som Bridge, Device Central, Dreamweaver, Fireworks osv., det jeg kjøpte det for var for Illustrator, Photoshop og InDesign.
Det nevnes en hel del alternativer (selv har jeg også Pixelmator og Aperture, men ikke brukt dem), men hva gjør de forskjellige programmene? Tips? Ikke enkelt å finne ut av, egentlig.

- Photoshop-erstatter (for meg) må bl.a. ha god erstatter for Spot healing brush og Clone stamp, Pen tool for dypetsing av bilder, og dermed mulighet selvsagt, til å bruke Make selection/overføre dypetsede bilder til andre dokument, og også jobbe i Layers.
- Illustrator-erstatter, forslag?
- InDesign trengte jeg pga. at QuarkXpress ble uaktuelt, finnes liknende tekst/layoutprogram?

Å leie er helt uaktuelt for meg, f.eks. Photoshop bruker jeg jo bare noen minutter nå og da, bortsett fra om jeg driver med et prosjekt som krever timer hver dag over tid, så jeg satser på tilbud også på CS6, så får jeg bare holde meg der, og ev. senere bruke alternativer.
medlem i 192 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]