Hva skjer på årets WWDC?

Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav admin » ons 05.06.2013 21:38

Hva skjer på årets WWDC?På mandag braker det løs igjen og Apples Tim Cook åpner årets største happening i Mac og iOS-verden. World Wide Developer Conference er stedet hvor Apple vil fortelle oss og utviklere om fremtiden til iOS og OS X og er vi heldig kommer det kanskje noen produktoppdateringer i samme slengen.

Vi har gått gjennom de siste ryktene og sett på hva som «kanskje» vises fram på mandag. Som vanlig er ingenting sikkert.

OS X 10.9


Et par ting er sikkert med årets WWDC fordi Apples sjef Tim Cook allerede har annonsert at de vil vise fram både iOS 7 og OS X 10.9 under årets konferanse. Utover dette er det derimot forbløffende lite som vites om OS X 10.9.

De mest omtalte ryktene er at Apple planlegger å introdusere støtte for både Siri og Maps direkte i OS X. Disse skal altså integreres på en eller annen måte inn i systemet og være tilgjengelig for alle programmer. Tidligere har det blitt kjent at Apple blant annet søker etter nordmenn til Siri og man kan vel da kanskje forvente at Siri snakker norsk på Macen?

Videre så har ryktene også pekt på en forbedret Finder med muligheten for tabs og en større oppdatering til Safari. Av mindre funksjoner nevnes mulighten for å ha flere programmer i fullskjerm samtidig.

OS X 10.9 er med andre ord et ganske uskrevet blad foreløpig og lite vites. Det antas at OS X 10.9 vil fortsette integrasjonen mellom iOS og OS X det å gjøre kart og Siri tilgjengelig på begge plattformer er et åpenbart skritt den veien. Pro-brukere får også en forbedret Finder som mange har ønsket i lang tid.

Disse ryktene virker troverdig, men det største spørsmålet er kanskje hva slags kattedyr den får navnet etter?

iOS 7


iOS 7?Mye tyder på at årets største oppdatering kanskje blir iOS 7. Det er nå mer enn 6 år siden første versjon av iOS - eller iPhone OS som det da het - ble lansert og deler av den litt «over the top» glossy grensesnittet i iOS føles litt utdatert. Ettersom Jonathan Ive har tatt over ansvaret for designet av grensesnittet i iOS også er det store forventninger til nettopp dette.

Mange rykter har pekt på at Apple vil bevege seg litt mer mot et «flatt» grensesnitt, dvs. et grensesnitt uten alle de «glossy»-effektene, skygger og andre effekter. Skjermbildet til høyre skal ifølge ryktene vise en tidlig versjon av et flatere design, men denne må vel kanskje tas med en stor klype salt.

Mer interessant er det å se på Apples egen WWDC-applikasjon og se hvordan den har utviklet seg over tid. Årets WWDC-applikasjon har et mye mer rent design uten de mange «effektene» som er benyttet tidligere.

WWDC

Bilde fra @yuize. Klikk for å se større.

Apple vil garantert ikke introdusere et helt nytt konsept for grensesnitt og det bli fortsatt de vante ikonene og hjemmeskjermer vi skal forholde oss til. Utseendet kan derimot endres til noe som kanskje passer Apples ellers så minimalistiske og stilrene design på maskinvare.

Hva gjelder nye funksjoner i iOS 7 er lite kjent utover at Tim Cook i sitt D11 intervju nevnte at vi nok etterhvert ville se Apple åpne iOS opp for flere tredjepartstjenester. Om dette gjelder allerede i iOS 7 vites ikke, men det ryktes i hvert fall at Vimeo og Flickr får plass i iOS 7 sin tjenesteintegrasjon. Kommunikasjon mellom applikasjoner er også noe mange tror vil bli kraftig forbedret i iOS 7.

Det er alt for mye røyk uten at det kan være ild hva gjelder et redesign av iOS 7. Alt tyder på at Apple jobber med noe og deres nye WWDC-applikasjon viser klare tegn til et fargerikt, men flatere design. Invitasjonen til WWDC og appikonet på WWDC-applikasjonen passer rett inn i dette ryktet.

iRadio


Mange rykter peker også på at Apple vil introdusere iRadio, en ny Pandora-lignende streamingløsning for musikk. iRadio skal, ifølge ryktene, ikke være en direkte Spotify-konkurrent, men heller en hybrid mellom Pandora, Spotify og iTunes Store.

Apple skal dog ha opplevd store problemer med å få lisenser til musikken for en slik løsning og dette kan sette en lansering under WWDC i fare. En tjeneste som iRadio kan virke trolig å lansere under WWDC hvis dette kan knyttes opp mot utviklere og iCloud på en eller annen måte.

Hvis ikke, så er dette et produkt som vil passe bedre for lansering under musikk og iPhone-arrangementer nærmere høsten.

iWatch


Apples mye omtalte «klokke» er nok ikke noe vi vil få se på WWDC. WWDC har sjeldent blitt brukt til å lansere helt nye produktkategorier og hvis Apple faktisk jobber på et slikt prosjekt, så er dette noe de vil dedikere et eget event til - f.eks. til høsten.

Det er svært lite trolig at Apple vil introdusere en ny kategori med maskinvare under WWDC.


Oppdatert maskinvare


Ny maskinvare?
En oppdatering av Apples MacBook-serie virker særdeles trolig under årets WWDC. Det er over et år siden forrige store oppdatering og Intel har nettopp sluppet sine helt nye Haswell-prosessorer. Det ligger nesten i kortene at Apple vil oppdatere prosessorene på hele MacBook-serien, men utover raskere prosessorer, ny Wifi-standard og kanskje noen bedre FaceTime-kameraer er det ikke forventet ytterligere endringer i MacBook-serien.

Mac Pro deirmot er et ganske så interessant produkt. Tim Cook har lovet oppdateringer til Mac Pro i 2013 og flere steder begynner lageret å gå tom. I Europa er ikke produktet lov å selge og hvis Apple har tenkt å oppdatere den gamle kjempen er det nesten nå eller aldri.

Mac Pro er moden for en stor oppgradering og her kan det hende at Apple har noe helt nytt oppe i ermet. Alternativet er en fortsettelse i dagens design, men med helt nye prosessorer og innmat. Pro-maskinen er ifølge Apple ikke død, men når den ikke har blitt ordentlig oppdatert på to år er det vanskelig å tro på det. En oppdatering eller helt ny Mac Pro MÅ nesten komme under årets WWDC.

Hva har du troen på?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Spennende, gleder meg.

Innleggav MoMartin » ons 05.06.2013 21:52

Spennende, gleder meg. Håper de nye operativsystemene kan lastes ned om ikke alt for lenge. Når er det realitisk å tro at iOS 7 og OS X er klare for nedlasting for alle?
medlem i 161 måneder
 

God sak, admin. Godt

Innleggav exenpipp » ons 05.06.2013 22:10

God sak, admin. Godt oppsummert og enig i dine antagelser. Ser fram til WWDC.
medlem i 202 måneder
 

Det med at det vil åpnes

Innleggav nosey » tor 06.06.2013 0:46

Det med at det vil åpnes opp for flere tredjepartstjenester i iOS liker jeg ikke.
Gleder meg ellers veldig mye jeg også! :)

Disse Haswell-prosessorene, er de på markedet allerede? Uansett så finnes det kanskje info om ytelsen? Hvordan er de sammenlignet med dagens Intel Core-prosessorer? Jeg har en MBP Mid 2012 med Intel Core i5; Hvordan vil Haswell være i forhold til den? Snakker vi forskjell på nivå med HDD kontra SSD, kanskje ikke fullt så mye da, men vil det være merkbart ved vanlig bruk, eller kun stort sett ved tyngre oppgaver?
Sist endret av nosey den tor 06.06.2013 0:48, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Noen som vet noe om når ios

Innleggav terjee89 » fre 07.06.2013 12:58

Noen som vet noe om når ios 7 blir tilgjengelig da?
medlem i 146 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav nosey » fre 07.06.2013 13:25

Det er det vel bare Apple som vet. Bruker de ikke å slippe ny versjon av iOS samtidig med lansering av ny iPhone da, eller er det mer naturlig at de slipper ny versjon av iOS under WWDC?

Forresten, angående rykter som gikk for en stund tilbake; var det ikke snakk om at Apple kanskje skulle begynne å framskynde lansering av ny iPhone til sommeren, istedenfor til høsten sånn som de har pleid å gjøre? Isåfall, er det realistisk å håpe på ny iPhone allerede i slutten av juni nå, eller starten av juli? Skjønner at ingen her har fasiten, men jeg har nok ikke fått med meg like mye som mange andre her.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav Dorkfish » fre 07.06.2013 15:29

Nå blir vel alle MacBook Pro med snurredisk borte kanskje? Jeg skaffet meg den siste modelle før det var for sent fordi jeg rett og slett helst vil kunne bytte harddisk om jeg ønsker det. Den muligheten blir sannsynligvis borte nå.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Men er vel lite slm tyder

Innleggav terjee89 » fre 07.06.2013 20:48

Men er vel lite slm tyder på at apple kommer med en ny tlf nå under wwdc.. Vi for bare vente i spenning til mandag:) jeg gleder meg
medlem i 146 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav nosey » fre 07.06.2013 21:10

Har sendt deg PM Dorkfish :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav Arild Holtet » søn 09.06.2013 4:23

Jeg er spent på, hva som skjer i morgen. Kommer det en ny Mac Pro? Hva med forbedringer på MacBook Pro og iMac. Kanskje får vi se en ny prosessor. Jeg har brukt iMac i alle år, helt til jeg skulle bytte i desember 2007. Men glossy skjerm klarte ikke øynene mine. Kikket på den siste iMac, og synes den var mye bedre i så måte. Men det ble litt overkill for meg, da jeg ikke klarte refleksene i iMac. En Mac Pro med en matt 30", det ble hva jeg kjøpte i desember 2007. Den skal nok brukes i lang tid, men vi har to bosteder og vil ha to stasjonære maskiner. Kanskje blir det en iMac i slutten av 2014. En strømkabel resten trådløst, den ulltimate desktop for en som liker orden.

Ser frem til i morgen.
medlem i 209 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav njadve » søn 09.06.2013 15:39

Dorkfish skrev:Nå blir vel alle MacBook Pro med snurredisk borte kanskje? Jeg skaffet meg den siste modelle før det var for sent fordi jeg rett og slett helst vil kunne bytte harddisk om jeg ønsker det. Den muligheten blir sannsynligvis borte nå.


Jeg vurderte å gjøre det samme selv for å få matt skjerm. Jeg velger imidlertid å vente, hvis det kommer en oppgradering er det ikke sikkert den rulles ut umiddelbart, og at jeg dermed kan bestille rett etter. Dessuten hadde det vært greit å få oppgraderte prosessorer dersom de gamle MBPene ikke fases ut enda...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav monken » søn 09.06.2013 18:34

Nå som det er et godt døgn til keynoten starter og det ikke har kommet noe info om det blir live streaming. Blir det PingLive da?
medlem i 178 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav nosey » søn 09.06.2013 19:15

Jeg lurer på det samme som monken. Hvis det ikke blir live streaming, som jeg virkelig håper det blir, det er helt klart det beste, så er Ping helt topp! :D

@njadve:
Du kan spare 3.000 på standard MBP 13". Hos Elkjøp er den nå på tilbud til 6.995,- ;)
Sist endret av nosey den søn 09.06.2013 19:17, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav njadve » søn 09.06.2013 19:20

Ja, jeg er klar over det. Jeg har allerede en 13", men har egentlig behov for 15"...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hva skjer på årets WWDC?

Innleggav nosey » søn 09.06.2013 20:06

Daså ;)

EDIT:
Er det forventet at også iPad vil få de nye Haswell-prosessorene? Eller kun Macs?
Sist endret av nosey den søn 09.06.2013 20:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]