TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Er det toll mye frakt eller

Innleggav T.B.Hansen » lør 01.02.2014 16:59

Er det toll mye frakt eller andre avgifter som gjør at det likevel lønner seg å bestille i Norge?

Det er ikke toll på datautstyr (og på svært lite annet). Men alle kjøp fra utlandet over 200 kroner, belastes med norsk moms. Fraktselskapet tar et gebyr for å ordne dette; alt fra en drøy hundrelapp og oppover. Dette gebyret ser du ikke nødvendigvis i nettbutikken...

Momsen beregnes av varepris + fraktpris. Noen utenlandske nettbutikker benytter dyre private budfirmaer; andre benytter vanlig post. For relativt rimelige varer hender det derfor ofte at frakt + moms + gebyr utgjør mye mer enn vareprisen.

I og med at den norske forbrukerkjøpsloven gir svært gode reklamasjonsrettigheter, mens utenlandsskjøp typisk har en kort garantitid, der man selv må betale frakt begge veier i tilfelle reparasjon eller ny vare, er det sjelden det egentlig er billigere å kjøpe fra utlandet. Selv regner jeg utenlandskjøp som bortkastet om varen koster mer enn halv norsk pris...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 25.02.2014 10:07

Som jeg skrev i artikkelen har hittil største kapasitet på microSD-kort vært 64 GB, og dermed litt for lite til å være interessant for meg i forhold til å utvide kapasiteten på min MacBook Air.

Nå har imidlertid akkurat SanDisk annonsert det første 128 GB microSD-kortet:
http://arstechnica.com/gadgets/2014/02/ ... u-can-buy/

Dermed kan man også få 128 GB ekstra lagringsplass i MacBooken via the Nifty Minidrive, som referert til i artikkelen. Som jeg nevnte ville jeg foretrukket dennes formfaktor. Nå er det annonserte microSD-kortet ganske dyrt i utgangspunktet, og ei heller er det blant de raskeste på markedet, men det viser at 128 GB er på vei ut i microSD-segmentet.

Forøvrig takk for hyggelige tilbakemeldinger på arikkelen!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Innleggav njadve » tir 25.02.2014 15:47

Tør dere å satse på microSD som lagring da? Jeg har selv opplevd at flere av mine SD-kort i kameraer ha gått dukken, og da har jeg som regel hatt SanDisk sine dyreste Extreme-kort. Jeg tror ikke jeg hadde turt å gå for en slik løsning. Klart, man kan ha TimeMachine-backuper osv., men jeg synes likevel det blir en for svak løsning...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Passer ikke til MacBook Pro Retina 13-tommer, sent 2013!

Innleggav JanErikM » ons 19.03.2014 11:08

Kjøpte et slikt StorEdge 128 kort til min MacBook Pro Retina 13" (late 2013) etter å ha lest denne artikkelen. Bortsett fra at stikker 7-8 mm ut, fungerer det fint. Søkte litt rundt, og fant info på StorEdge sine sider om at akkurat denne modellen har fått en annen type, grunnere SD-kort leser :-/
medlem i 138 måneder
 

Re: TEST: StorEdge 128 GB SD minnekort for MacBook Air/Pro

Innleggav gurwen » ons 19.03.2014 11:14

Jeg fikk mitt kort i går (128 gb), og har satt det inn i en mid 2012 mba. Syns det fungerer kjempebra så langt. Jeg har flyttet iphotobiblioteket over til den, og syns ikke at det går tregere enn før. Har ikke jobbet mye med redigering enda da... Er iallefall kjempefornøyd, og har ledig plass på disken igjen :-) (enn så lenge...)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron