Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav admin » man 02.06.2014 22:18

Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Apple introduserte i dag OS X 10.10 Yosemite, en ny versjon av OS X. Yosemite har et helt nytt grensesnitt og integrerer den iOS enda tettere med Macen uten å begrense Mac-brukeren. En av de nye hovedfunksjonene i Yosemite er noe Apple kaller «kontinuitet» som gjør arbeidsflyten på tvers av Mac- og iOS-enheter mye, mye enklere enn tidligere. iCloud får også en sentral posisjon i Yosemite og med nye iCloud Drive gir Apple Drobox skikkelig konkurranse. Yosemite blir tilgjengelig til høsten som en gratis oppdatering til Mavericks.

Den største synlige nyheten i OS X 10.10 Yosemite er at grensesnittet er designet på nytt og har fått et friskere og moderne utseende. Apple sier selv at kontrollene nå er klarere, smartere og enklere å forstå, og innholdet ditt skal være i fokus uten å gå på kompromiss med funksjonaliteten. I praksis betyr dette at Apple har gjort mye av det samme som i iOS 7 og flatet ut grensesnittet og gir mer plass til innhold enn navigasjon, menyer og vinduer. Videre så innfører Apple en rekke gjennomsiktige elementer som viser ekstra innhold i appvinduet, slik at du ser hva som er bakenfor, og får oversikt over skrivebordet.

Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

I Yosemite får varslingssenteret, eller Notification Center som det heter på engelsk, en velfortjent oppdatering. Varslingsenteret introduserer en ny dagvisning som gir deg den samme oversikten som du får på iOS 7. Det vil si at du får widgeter for Kalender, Været, Aksjer, Påminnelser, Verdensklokke og sosiale nettverk. I tillegg kan du også laste ned ekstra widgeter fra Mac App Store for å tilpasse I dagvisningen slik du vil ha den. Her er det bare fantasien som stopper utviklere, men man kan forestille seg en widget for NSB som viser togtidene eller en widget som viser hvor pakken fra Posten er.

Spotlight har også fått en stor oppdatering og er nå plassert lett tilgjengelig på direkte på skrivebordet og har nye resultatkategorier med forslag fra Wikipedia, Kart, Bing, App Store, iTunes Store, iBooks Store, viktige nettsteder, nyheter og visningstider for filmer (usikkert om dette fungerer i Norge).

Dropbox får en konkurrent


iCloud driveI Yosemite får Dropbox en seriøs utfordrer. Apple introduserer nemlig iCloud Drive som er en utvidelse av dagens iCloud med Dropbox-lignende funksjoner. iCloud Drive er innebygd rett i Finder og kan lagre alle filtyper i iCloud. iCloud Drive fungerer på samme måte som andre mapper på Macen. Du kan dra dokumenter dit, organisere dem med mapper og etiketter og søke etter dem med Spotlight. Med iCloud Drive har du tilgang til alle filene i iCloud på Mac, iPhone, iPad eller til og med en Windows-PC. Apple uttalte ikke om filene ville være tilgjengelig via iCloud.com, men man kan anta at det vil være naturlig. Prisene på kjøp av lagring hos Apple virker også svært konkurranse dyktige og du skal kunne kjøpe 20GB for $0.99 i måneden og hele 200GB for kun $3.99 i måneden. Sammenlignet med Dropbox er dette billig.

Ny Safari


SafariSafari har også blitt ny i Yosemite og har blant annet fått en ny favoritter-visning som gir deg rask tilgang til favorittnettstedene dine og ny fanevisning viser miniatyrbilder av alle åpne nettsider i ett vindu. Safari gir deg også bedre kontroll over personvernet ditt, med egne vinduer for privat nettlesing og innebygd støtte for DuckDuckGo, en søkemotor som ulikt Google ikke sporer brukerne. Når du søker etter populære eller vanlige uttrykk, vises nye Spotlight-forslag sammen med forslagene fra søkemotoren din. Safari støtter de nyeste nettstandardene, herunder WebGL, SPDY og HTML5 Premium Video Extensions. I følge Apple er Safari sin nye Nitro JavaScript-motor mer enn seks ganger raskere enn Firefox og mer enn fem ganger raskere enn Chrome ved kjøring av JavaScript på vanlige nettsteder.

Samhandling mellom iOS og OS X


Mange Mac-brukere har vært redd for at Apple skal slå sammen iOS og OS X og dermed låse ned systemet, men Apple har heller sørget for vesentlig forbedret samhandling mellom de to systemene. I Yosemite introduserer Apple det de kaller for «kontinutet» som sørger for at Macen og dine iOS-enehter spiller på lag. Når iPhonen eller iPaden ligger i nærheten av Macen, kan du starte en aktivitet på én enhet og sende den videre til en annen via Handoff. Skriver du en e-post på telefonen kan du enkelt fortsette på samme e-post på Macen og omvendt. Airdrop er også støttet mellom Mac og iOS - endelig!

Instant Hotspot gjør det like enkelt å bruke tilgangspunkter på iPhone som å koble til et Wi-Fi-nettverk. SMS- og MMS-meldingene som du før bare kunne se på iPhone, vises nå i Meldinger på alle enhetene. Du kan til og med sende SMS- eller MMS-meldinger direkte fra Macen og foreta eller motta iPhone-anrop med Macen som høyttalertelefon. Mac og iOS snakker med andre ord sammen og du kan utføre handlinger som tidligere var begrenset til en av dem på begge enheter. Alt dette ser ut til å fungere over Bluetooth.

Apple kom ikke med en konrekt lanseringsdato for OS X 10.10 Yosemite, men uttalte som tidligere at systemet kommer til høsten. Dette betyr mest sannsynlig september/oktober hvis Apple holder samme tidsskjema som tidligere. Oppdateringen blir helt gratis og tilgjengelig gjennom Mac App Store.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav geircito » man 02.06.2014 22:42

Installert på min MacBook Pro 17" (Developer Preview).

Nydelig grensesnitt :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav osla » man 02.06.2014 22:47

Hvor hentet du fila fra @geircito ?

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav svar » man 02.06.2014 22:50

Mener han har utvikler konto, så derfra tenker jeg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Jeg er sinnsykt fornøyd med

Innleggav joaedv » man 02.06.2014 23:00

Jeg er sinnsykt fornøyd med Mac os x yosmite! har det selv og synes den fungerer sykt bra med min iPhone 5s med ios 8 :)
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav geircito » man 02.06.2014 23:08

svar skrev:Mener han har utvikler konto, så derfra tenker jeg.

Stemmer det ja :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Herre, den docken er nydelig!

Innleggav vidina » man 02.06.2014 23:52

Herre, den docken er nydelig!

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

MÅ de virkelig ødelegge

Innleggav Andyy » tir 03.06.2014 0:04

MÅ de virkelig ødelegge docken...?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

jeg mener jeg har utvikler

Innleggav robin1993 » tir 03.06.2014 0:26

jeg mener jeg har utvikler konto men ingen oppdatering :(
har gjort dette : http://goo.gl/EJ4FcC
er dette ikke rektig ?
medlem i 145 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav vidina » tir 03.06.2014 0:45

Jeg har óg registrert meg for Beta, men ikke fått noe enda. Regner ikke med å få noe med det helt første heller.

Derimot har en kollega av meg dev-konto, og har allerede lastet ned og installert.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav geircito » tir 03.06.2014 0:54

Beta-testingen ble ikke aktivert før senere ble det sagt i keynote'n.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

til geircito

Innleggav robin1993 » tir 03.06.2014 1:22

hei geircito mener du like før ofentligheten får det ?
medlem i 145 måneder
 

Re: Apple introduserer OS X 10.10 Yosemite

Innleggav geircito » tir 03.06.2014 1:25

Mye før... :-)

I sommer ble det sagt, mens OS X 10.10 slippes for alle i høst (sannsynligvis sept/okt).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

ok takk får bare sitte å

Innleggav robin1993 » tir 03.06.2014 1:27

ok takk får bare sitte å vente :( :( hater å vente
medlem i 145 måneder
 

Litt for flatt etter min

Innleggav spiffers » tir 03.06.2014 3:07

Litt for flatt etter min smak, men så sa jeg det samme da iOS7 kom. Nå ville jeg aldri gått tilbake.
Men de kunne beholdt bittelitt gradering, og hatt en liten shine i trafikklyset. Nå er det paddeflatt.
Ellers så er Yosemite ganske ustabilt. Mangler en del ikoner i docken, alle 32 GB RAM er spist opp, og Mail krasjer støtt. Har hatt to harde systemkrasj til nå. Får prøve en clean install imorgen, kanskje det hjelper :)
medlem i 183 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron