Yosemites nye utseende

Yosemites nye utseende

Innleggav admin » tir 10.06.2014 10:54

Hvis du ikke fikk med deg WWDC så fikk du heller ikke med deg videoen av nye Yosemite som Apple presenterte. Nå har Apple lagt ut denne videoen på sin YouTube-kanal og videoen viser noen av de mange endringene i OS X sitt utseende.


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Nei takk

Innleggav The Saint » tir 10.06.2014 16:40

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke liker det. Hater at alle går i det "flate" retningen. Liker litt liv i hverdagen, hvis jeg ville ha hatt flatt så hadde jeg gått med Windows 8.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Yosemites nye utseende

Innleggav nicho » tir 10.06.2014 17:29

Jeg syns det er et friskt pust. Jeg syns det er på tide med en grafisk oppdatering av OS X, det har ikke vært store forskjellene siden Leopard, med unntak av 3D-docken.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Skjønner ikke hvorfor alle

Innleggav nightking » tir 10.06.2014 20:12

Skjønner ikke hvorfor alle skal være så negativ til "flat design". Jeg er megafan av den gamledagse 3d looken, på både mac og ios 6. Men det var absolutt på tide med en oppdatering!

Jeg er kjempefornøyd med ios7 og slik som os x yosemite ser ut tror jeg det blir knall! Å det ligger jo i korta at det kom "etter" med designet.

Jeg mener det nye designet er mer 2010 tallet, og 3d looken hører til på 2000 tallet..
Det er min mening.

Uansett det fine er at hvis man ikke liker så bare la vær å oppdater! :)
Sist endret av nightking den tir 10.06.2014 20:14, endret 1 gang
medlem i 189 måneder
 

Synes dette ser lekkert ut.

Innleggav Snire » tir 10.06.2014 22:16

Synes dette ser lekkert ut. :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Synes dette ser lovende ut

Innleggav Buligwyf » ons 11.06.2014 10:44

Synes dette ser lovende ut :-)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Yosemites nye utseende

Innleggav The Saint » ons 11.06.2014 12:38

@Nightking, er ikke så negativ mot flatt design, men syns det blir litt for mye. Web sider, Windows, iOS, WP8, og nå OS X. Jeg elsker stilrent design, men det blir for mye. Kan godt refreshe designen litt, men syns mye av design elementene som nå blir brukt i Yosemite ser alt for dumt ut. (Tenker spesielt på close/minimize/maximize knappene)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

@The Saint men Yosemite er

Innleggav palelnan » ons 11.06.2014 13:18

@The Saint men Yosemite er jo ikke mye flatt sammenlignet med IOS 7 og Windows 8.

F.eks. er det jo skygger under ikonene i dokken på Yosemite, og de har vinklet "belysning" og bevels i kantene. Samtidig skaper den gjennomgående gjennomsiktigheten en dybdefølelse. Mye bedre enn de enorme vindusskyggene som er i tidligere versjoner.

(Messages-vinduet i videoen har av en eller annen grunn den gamle typen skygge, mens kart- og kalender-appene har ny, begrenset skygge)


Så Yosemite er på ingen måte helt flatt og langt fra det flateste som fins på markedet. Ikoner, knapper og vinduer har bevels, skygger og belysning, bare utført mye mer smakfullt enn før.

Ikonene har 3D-effekter i seg selv også, med både lys og skygge som virkemidler.

Så ikke bare syns jeg dette er et langt skritt i riktig retning når det gjelder graden av "flathet", men TYPOGRAFIEN da! Aldri sett type brukt så smakfullt i noen sammenheng.

Det er, så vidt jeg kan huske, første gang en designendring av OS X virkelig har fått meg til å glede meg til det kommer.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

OSX Yosemite så bra ut da

Innleggav s.b.h » ons 11.06.2014 20:59

OSX Yosemite så bra ut da jeg så presentasjonen men når du kjører den på din egen maskin er det rett og slett berre lekkert. Mavericks blir liksom litt ...passé.
medlem i 184 måneder
 

Er faktisk helt uenig med

Innleggav olefredrik » ons 11.06.2014 22:19

Er faktisk helt uenig med @palelnan hva angår typografien i Yosemite. Helvetica funker veldig bra i titler og som display tekst. Men i mindre tekststørrelser er Helvetica mindre lesbar og på grensen til slitsom for øyet. Personlig ville jeg foretrukket om de holdt seg til Lucida Grande som hovedfont i OSX.

Type designer Tobias Frere-Jones har også noen tanker om hvorfor Helvetica er et uheldig valg som systemfont: http://www.fastcodesign.com/3031432/why ... ur-desktop

Når det er sagt, vil jeg anbefale alle å vente med oppdatering til Yosemite før tidligst neste oppdatering. Min nye Macbook Air med i7 og 8GB ram ble ca 200% tregere med første developer version :-/

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Yosemites nye utseende

Innleggav Orfeus » tor 12.06.2014 10:29

Ganske pent :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

olefredrik, jeg har en MBP

Innleggav s.b.h » tor 12.06.2014 17:37

olefredrik, jeg har en MBP 2011 mod i7, 8GB ram og 512 SSD og synes Yosemite kjører ca like raskt som Maverick :-P

Edit: Er seff litt bugs men ikke verre enn at det stort sett fungerer greit :-)
Sist endret av s.b.h den tor 12.06.2014 17:52, endret 1 gang
medlem i 184 måneder
 

olefredrik: Det burde

Innleggav simkort » man 16.06.2014 21:25

olefredrik: Det burde kanskje vært valgfritt (noe man kunne justere i systemvalg).

Ellers synes jeg dette ser mye bedre ut enn alt tidligere og gleder meg til oppdateringen. Vurderer faktisk og installere BETA nå ettersom jeg har tilgang.
medlem i 213 måneder
 

Jeg elsker det! Har en liten

Innleggav Androath » ons 25.06.2014 19:30

Jeg elsker det! Har en liten følelse på at Yosemite kommer til å trenge mer ytelse med tanke på det visuelle iOS-designet. Dette går fint på den nyeste Macen min, men blir lite populært for noen av mine eldre Macer. Blir spennende å se hvordan det fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Yosemites nye utseende

Innleggav KriSkj » tor 26.06.2014 22:46

@Androath - Jeg har kjørt Yosemite betaen siden lanseringen og opplever en raskere maskin enn hva jeg hadde tiligere, faktisk.
Har kjørt fire OS på denne og Yosemite er definitivt raskest, ennå det er i beta.

MacBook Pro (15-inch, Early 2011)
2 GHz Intel Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]