Apple lanserer billigere iMac

Apple lanserer billigere iMac

Innleggav admin » ons 18.06.2014 16:28

Apple lanserer billigere iMac

Apple lanserte i dag en ny 21,5-tommers iMac med en lavere startpris NOK 9290,- og er dermed Apples billigste iMac. Designmessig er den nye «billige» iMacen lik, men den har kun en tokjerners Intel Core i5-prosessor på 1,4 GHz og integrert Intel HD 5000-grafikk. Utover dette er den utstyrt med 8 GB minne og harddisk på 500 GB.

I tillegg har iMacen selvsagt også den nye 802.11ac Wi-Fi-teknologien, samt to Thunderbolt-porter og fire USB 3.0-porter som gjør den lett å utvide. Den kan også konfigureres med en 1TB disk, 1TB hybrid disk eller 256GB SSD. iLife og iWork leveres også gratis med denne iMacen som alle andre Macer.

Den nye 21,5-tommers iMacen er tilgjengelig i dag via Apple Online Store og utvalgte autoriserte Apple-forhandlere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Denne må da virkelig være

Innleggav svano » ons 18.06.2014 17:16

Denne må da virkelig være et dårlig kjøp? 1700,- opp i pris så får en firekjernes i5-prosessor på 2.7GHz og dobbelt så stor HD. Skjermkortene må jeg innrømme at jeg ikke vet helt hvordan står mot hverandre.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Nå er jeg ingen guru, og

Innleggav leptophlebia » ons 18.06.2014 17:20

Nå er jeg ingen guru, og vet ikke for mye om bruksverdi kontra spesifikasjoner, men HD 5000, tokjerners i5 på 1.4 er vel ikke hva jeg håpet på...
medlem i 142 måneder
 

Re: Apple lanserer billigere iMac

Innleggav Dorkfish » ons 18.06.2014 17:22

Denne hadde kostet 2.000 kr m det hadde stått Asus eller Acer på den.

Denne er helt uaktuell.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Etter hva "Svano" sier,

Innleggav leptophlebia » ons 18.06.2014 17:25

Etter hva "Svano" sier, (samt at jeg måtte sjekke) så er jeg ikke i tvil om at jeg heller spanderer 1700,- ekstra..
medlem i 142 måneder
 

Re: Apple lanserer billigere iMac

Innleggav jerry.c.bush » ons 18.06.2014 18:09

Dorkfish skrev:Denne hadde kostet 2.000 kr m det hadde stått Asus eller Acer på den.

Denne er helt uaktuell.


Hmmmm... denne: http://www.prisjakt.no/product.php?e=2297180 er litt billigere, men den har bare HDMI utgang, ingen Thunderbolt, men den har DVD leser og brenner innebygget, maks 8GB RAM osv... uansett ganske nær den nye "billige" iMacen i specs. Den koster fra kr 7 673,- når jeg bruker prisjakt.no for å sjekke... så 2000,- var vel litt drøyt kanskje... Uansett er annenhåndsverdien mye høyere på Macen enn på Asusen når man ser på tidligere erfaring ang salg av "Windowsmaskiner". Og, JA, selvfølgelig selger man brukte maskiner. Stasjonære "Windowsmaskiner" er så og si umulig å selge. Så de 7000,- kan man bare se bort fra etter at man har kjøpt maskinen.

Denne har samme størrelse skjerm, og er priset til 8223,- inkl frakt fra Multicom...
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1523447
Den er også ganske så lik, men har ingen andre utganger enn USB 2 og 3, altså ikke mulig å koble til ekstern skjerm om man kommer på at man vil det.

Altså en del små forskjeller på begge overnevnte maskiner i forhold til Macen... =-O

Selv ville jeg uansett ikke kjøpt den nye "billige" Macen bare for å ha sagt det. :-P

Var dagens bip bip bip.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Jeg synes det er spennende

Innleggav djhalleu » ons 18.06.2014 21:44

Jeg synes det er spennende at vi endelig får en billigere iMac. Apple har jo manglet en mellomkategori. Prisen burde nok vært 1000 kroner billigere, og vi ser at mva-regler i Norge og slikt gjør modellen nesten irrelevant når man skal pris-sette denne modellen.

Eg føler også den bryter litt med Steve Jobs sin håndfaste strategi. Hvorfor ble ikke denne kalt iMac Lite eller iMac Air eller noe slikt. Det er jo et litt annet produkt.

Målgruppen er nok bare storkjøpere, og det er ikke sikkert denne vil slå an i Norge. Men når prisen går litt ned, så kan den være fin for eldre mennesker og noen som trenger en mac nummer to.
Sist endret av djhalleu den ons 18.06.2014 21:45, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Apple lanserer billigere iMac

Innleggav antidot » ons 18.06.2014 22:01

Har for ca 10 dager kjøpt en 21,5" iMac - i5 - 2.9 GHz - på Elkjøp.
(http://store.apple.com/no/buy-mac/imac? ... tep=config)
Elkjøp har som kjent 30 dagers returrett også på PCer/Mac.

Har egentlig lyst på en "toppspekket" 21,5" iMac med SSD. Den vil i så fall koste omkring kr 20´ - og det er jo litt...

Men er usikker på å bestille den fra Apple Store da jeg ønsker den oppdaterte versjonen med bl.a. raskere prosessor. Noen vet hva en bør gjøre? Kjøpe nå eller vente?
medlem i 145 måneder
 

Re: Jeg synes det er spennende

Innleggav svano » tor 19.06.2014 10:01

Målgruppen er nok bare storkjøpere, og det er ikke sikkert denne vil slå an i Norge.

Har du nok rett i. Ser fra andre kilder at denne er rettet mot utdanningsinstitusjoner, noe Apple også har gjort før ("gode kjøp" for storkjøpere.. dvs kjøper skal ikke bruke maskinen selv, relativt uinteressant for forbruker).
Sist endret av svano den tor 19.06.2014 10:41, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Apple lanserer billigere iMac

Innleggav Arild Holtet » lør 21.06.2014 16:06

Dagens svar på eMac?
medlem i 208 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]