Siri søker nordmenn - igjen

Siri søker nordmenn - igjen

Innleggav admin » tir 24.06.2014 10:34

Siri søker nordmennSiri har, som kjent, ikke kunnet forstå norsk og for oss nordmenn som bruker Siri har engelsk blitt det åpenbare alternativet. For to år siden rapporterte vi om de første stillingsutlysningene etter norsktalende personer til utviklingen av Siri.

Nå søker Apple igjen etter nordmenn og denne gangen er det norsktalende ingeniører som søkes til å videreutvikle Siri.

Siri startet med engelsk, men har sakte men sikkert blitt utvidet til å støtte fler og flere språk. Ettersom norsk ikke akkurat er et verdensspråk, prioriteres vi nok ikke øverst på lista over språk Apple ønsker å støtte, men vi ser i hvert fall ut til å være på lista.

Det dukket nemlig denne uka opp en ny stillingsutlysning hos Apple hvor det søkes etter norsktalende ingeniører som kan være med å utvikle Siri videre. Dette er andre gang Apple søker etter nordmenn til videreutvikling av Siri og første gang de søker spesifikt etter ingeniører - dvs. utviklere.

Det er ikke bare nordmenn de søker, de er også ute etter folk som kan tyrkisk, dansk, arabisk, svensk, nederlandsk, russisk og thai. Det positive er at det åpenbart jobbes med å støtte norsk før eller senere, men det negative må vel være at dette neppe blir en del av iOS 8 og Yosemite ved lansering.

I dag snakker Siri engelsk, spansk, kinesisk, fransk, tysk, japansk, italiensk og koreansk. De store språkene er med andre ord dekket og det er på tide å bevege seg nedover mot de mindre språkene som norsk, dansk og svensk.

Via MacRumors

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

..altså ikke norsk Siri i

Innleggav Brutal » tir 24.06.2014 17:14

..altså ikke norsk Siri i iOS8 heller?

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Siri søker nordmenn - igjen

Innleggav RolfA » tir 24.06.2014 22:25

Jeg ønsker meg norsk stavekontroll i Mac OS X før norsktalende Siri. Mangelen av dette irriterer meg og særlig hver gang jeg skriver norsk i et program med automatisk stavekontroll hvor det blir mange røde streker. Det ville vært fint om Autocorrect var skrudd av som standard når systemspråket ikke er representert i listen over automatisk stavekontroll. At svenskene og danskene har fått automatisk stavekontroll for sine språk gjør ikke saken bedre...

Jeg vet jeg kan installere tilleggsprogramvare for å få norsk stavekontroll, men dette burde vært på plass fra maskinen ble levert.

Tror forresten at Siri-ingeniørene får litt å bryne seg på dersom den skal hensynta flertallet norske dialekter.
medlem i 226 måneder
 

Re: Siri søker nordmenn - igjen

Innleggav vlekanger » tir 24.06.2014 22:34

I siste beta av OS X Yosemite finnes det norsk diktering, men fremdeles ingen norsk stavekontroll. Håper det er på plass i den endelige versjonen, alt annet blir jo bare helt latterlig. Den forstår hva du sier, men ikke hva du skriver :)
I tillegg er det jo norsk stavekontroll i iOS, så det burde ikke være så vanskelig å få det inn i OS X.
medlem i 202 måneder
 

@viekanger, veldig

Innleggav RolfA » tir 24.06.2014 22:52

@viekanger, veldig interessant og ulogisk. Jeg går ut fra at det hele dreier seg om at Apple ønsker å spare noen kroner på å ikke betale for en ordliste. Det burde jo som du skriver ikke være noe teknisk problem siden norsk ordliste jo er inkludert iOS.

Hadde det vært en ide å kjørt en liten kampanje mot Apple for å få dette på plass?

Hva med en poll over hva folk ønsker seg mest, norsk Siri eller norsk stavekontroll i Mac OS X?
Sist endret av RolfA den tir 24.06.2014 23:11, endret 7 ganger.
medlem i 226 måneder
 

@RolfA: Norsk stavekontroll

Innleggav Androath » ons 25.06.2014 19:28

@RolfA: Norsk stavekontroll har jeg på Mavericks. Lastet ned en fil etter 2 minutter meg googling. Siri for alle penga. Ofte jeg går i rundt i Oslo og helst ønsker å slippe å dra frem iPhone ute av lomma når jeg har headsettet på.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Siri søker nordmenn - igjen

Innleggav Ove » ons 25.06.2014 19:48

Hvorfra lastet du ned den filen med norsk stavekontroll?
medlem i 230 måneder
 

Du finner det blant annet

Innleggav AndreasP » fre 27.06.2014 22:55


Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere