Apple dropper Aperture

Apple dropper Aperture

Innleggav admin » fre 27.06.2014 22:28

Apple dropper Aperture og iPhotoI dag fortalte Apple nettstedet The Loop at selskapet ikke lenger ville utvikle sin profesjonelle programvare Aperture. Aperture ble introdusert som et profesjonelt alternativ til Apples iPhoto. Apertures bibliotek skal, på lik linje med iPhoto, kunne konverteres til den nye fotoapplikasjonen som Apple såvidt viste fram under årets WWDC.

Den nye fotoapplikasjonen skal lanseres for OS X Yosemite 10.10 i tidlig 2015. Apple understreket at de ikke stopper utviklingen av noen av sine andre Pro-applikasjoner, kun Aperture.

Adobe på sin side er, ikke overraskende, fornøyde med at Apple legger ned Aperture. Selskapet har lovet full satsning på deres Aperture-konkurrent Lightroom. Lightroom har de seneste årene gått langt forbi Aperture i funksjonalitet og mange trofaste Aperture-brukere har allerede konvertert til Adobes programvare.

Nylig lanserte også Adobe Lightroom for iPhone og iPad.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav svar » fre 27.06.2014 22:31

Apperture har vell blitt litt overkjørt av Lightroom vil jeg tro :(
Byttet selv fra Apperture til LR.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Det var veldig synd. Jeg

Innleggav jerry.c.bush » fre 27.06.2014 23:13

Det var veldig synd. Jeg liker absolutt arbeidsflyten og organiseringsstruktuern i Aperture i hht Lightroom. Brukte demo og kjøpte Lightroom og har forsøkt bli venn med det, men sliter veldig så langt. Men nå må jeg vel krype til korset og tvangsflytte meg til Lightroom likevel etterhvert. Veldig synd.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Meneh... Nå har jeg brukt

Innleggav lazor » fre 27.06.2014 23:25

Meneh... Nå har jeg brukt både mye tid og penger på dette. Er ganske så avhengi av dette programmet. Faaakk! Kan jeg innportere hele bilde bibloteket mitt til dette såkalte ligthroom? Jeg har ca 20k bilder sortert over 4-5 år. Vil det si at jeg må sortere alle bildene mine på nytt?!
medlem i 181 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav el-nico » fre 27.06.2014 23:41

NEI!
Nei nei nei!
Dette likte jeg dårlig!!!

Jeg har testet LR (som kanskje er det nærmeste alternativet til Aperture), og synes det er et meget godt program, men jeg er ikke helt med på Adobes greie.
Tester Capture One og OnOne ...

Er veldig glad i iCloud/iTunes med Aperture til min iPad/iPhone og ATV.
Er veldig spent på hva de gir meg med Photos, men jeg tviler sterkt på at det blir noe so helst ala Aperture. Aperture har jeg jo. Det blir jo ikke borte.
Må være mulig å beholde det som et redigeringsprogram, for så å evt flytte bilder over til Photos .. ?
medlem i 177 måneder
 

Re: Meneh... Nå har jeg brukt

Innleggav jerry.c.bush » fre 27.06.2014 23:59

lazor skrev:Meneh... Nå har jeg brukt både mye tid og penger på dette. Er ganske så avhengi av dette programmet. Faaakk! Kan jeg innportere hele bilde bibloteket mitt til dette såkalte ligthroom? Jeg har ca 20k bilder sortert over 4-5 år. Vil det si at jeg må sortere alle bildene mine på nytt?!


Å flytte/importere biblioteket/databasen du har i Aperture til Lightroom er ikke noen enkel affere dessverre.

Men som el-nico skriver så forsvinner jo ikke programmet så at du kan jo fortsette å bruke det, i alle fall inntil videre. Jeg regner også med at det nye programmet Photos nok garantert kommer til å kunne åpne/importere iPhoto/Aperture bibliotek/databaser.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav svar » lør 28.06.2014 0:22

Det er ikke spesielt vrient å flytte over fra AT til LR, men det er ikke noen automagisk affere nei. Man kan nå også abbonere på LR og PS-CC for 100kr/mnd, så konkuransjen er jo ganske tydelig, men rart Apple bare gir det opp.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Kjenner det bobler inni meg

Innleggav lazor » lør 28.06.2014 0:30

Kjenner det bobler inni meg nå faktisk! Jeg kan ikke holde på ett program som ikke er med i utviklingen, før eller senere er jeg vel nødt til og bytte. Men hva er best? Før, eller senere? Det kommer til og ta meg mye slit og arbeid for og lære meg ett nytt program. Aperture kan jeg ut og inn!
medlem i 181 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav jerry.c.bush » lør 28.06.2014 1:38

@svar: Hvordan gjør man det? Jeg har absolutt ikke funnet en metode som gjør dette enkelt i alle fall. Og da mener jeg at jeg skal ha med ALT av modifikasjoner på bilder, råbilder, prosjekter osv... det er mye og når det er snakk om 150 000+ bilder (maaange år med digital fotografering samt scannede bilder fra negativer og papirbilder) så tror jeg det ikke er helt rett frem og i alle fall ikke noe man gjør på kort tid. Jeg skulle gjerne gjort det og hatt en liten oppskrift på det. og i tillegg lært meg Lightroom, men ser på det som en noe tøff oppgave.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav LCD » lør 28.06.2014 2:31

"Apple understreket at de ikke stopper utviklingen av noen av sine andre Pro-applikasjoner, kun Aperture. "
Men all støyen rundt Pro markedet og Apple de siste årene tror jeg ikke det er mange som tror så mye på den utalelsen der
medlem i 147 måneder
 

http://www.macrumors.com/2014

Innleggav andreas 30gb » lør 28.06.2014 12:45

Sist endret av andreas 30gb den lør 28.06.2014 12:50, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav svar » lør 28.06.2014 17:36

erry.c.bush: Det tar tid det er sant, og som jeg sa, det er ingen automatisk måte å gjøre det på.
Det jeg endte opp med var å først eksportere ut av Apperture bibiloteket alle raw bilder som orginale raw, uredigerte. Disse eksporterte jeg ut til mapper basert på år og hendelse og la i en egen mappe som helt øverst hetere RAW.

Så Strukturen der er da RAW--->År--->Hendelse

Så eksporterte jeg ut alle redigerte bilder som TIFF og la de i en egen, men lignende struktur:
Redigert------>År--->Hendelse

Alt dette ble da importert til LR, men med valg om å IKKE kopiere bilder inn i LR bibiloteket, men la de bli liggende der de er.

Det ser da slik ut i Lib-module:
Bilde

Når jeg legger inn nye bilder blir disse lagt inn i samme struktur, ingen bilder ligger i selve LR bibiloteket, og de blir tagget med år, kamera og hendelse ++ ved import.

Aperture spesifike ting som hendelser ol får man ikke med seg, der er systemene forskjellige.

Ja det tar tid, men jo mer man drøyer med det jo lengere tar det.

Men, som det sies, Aperture slutter jo ikke å fungere med det første heller.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav trydl » lør 28.06.2014 21:47

Det kan jo også være så enkelt som at Apertures egenskaper blir inkorporert i Photo.
Jeg har forøvrig bare dårlige erfaringer med Aperture - det eneste det har gjort for meg er å ødelegge biblioteket slik at jeg måtte legge inn alle bildene på nytt fra en backup. Aperture har vel heller ikke blitt oppdatert siden 2011, så det kommer vel ikke som en stor overraskelse?
medlem i 249 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav jerry.c.bush » lør 28.06.2014 23:32

Ser at jeg gruer meg til å begynne en ganske stor jobb med eksportering, importering og "mappestruktur" igjen... og tagging. Eneste jeg kan se på som tagging er at jeg har navngitt hendelser og prosjekter.
Jeg har ikke tagget et eneste bilde siden jeg begynte med Aperture.
Men men... får se hva som skjer med tanke på den nye appen fra Apple eller om noen andre kommer til å komme med program som gjør mye likt som Aperture gjør i dag. Sånn som har skjedd med enkelte andre programmer tidligere.
Tiden vil vise...

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple dropper Aperture

Innleggav zetson » søn 29.06.2014 0:23

Så bra da. I høst brukte jeg en uke på å sortere og overføre hele LR-biblioteket mitt til Aperture (40.000 bilder)
medlem i 167 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]