I dag kan du prøve Yosemite

I dag kan du prøve Yosemite

Innleggav admin » tor 24.07.2014 11:38

I dag kan du prøve Yosemite

Hvis du var en av de en million første som meldte deg på Apples betaprogram for Yosemite så skal du i løpet av dagen i dag få tilgang til den første offentlige betaen av Yosemite.

Ikke siden første versjon av OS X (14 år siden) har Apple gitt ut offentlige betaer av OS X, men i rekken av endringer under Tim Cooks ledelse har Apple nå for første gang på lang tid åpnet opp for en offentlig beta av Yosemite. I løpet av dagen i dag skal 1 million brukere få tilgang til den første offentlige betaen av Yosemite og dette tildeles de som meldte sin interesse på Apples betaprogram for Yosemite.

Betaen skal være lik den siste utviklerutgaven som Apple slapp til utviklere tidligere denne uka og skal være stabil nok til å brukes, men dette er betaprogramvare og all din programvare vil nødvendigvis ikke fungere.

Du får ikke teste det viktigste


Det viktigste i OS X 10.10 Yosemite får du dessverre ikke tilgang til da dette også krever tilgang til iOS 8 som Apple ikke har åpnet en offentlig beta for. Mer spesifikt er dette alle funksjonene som Apple kaller for «Continutity» og som sørger for at din iPhone, iPad og Mac er tett integrert sammen.

Noen av funksjonene som ikke kan testes uten iOS 8 er muligheten til å ringe og sende tekstmeldinger rett fra Macen, AirDrop som fungerer på tvers av iOS, Handoff som er muligheten til å fortsette hva enn du gjør på telefonen videre på Macen og instant hotspot som gjør det mulig å aktivere internettdeling på iPhone eller iPad uten må måtte røre disse enhetene.

Videre er heller ikke iCloud Drive tilgjengelig for betatestere. Alt annet er derimot tilgjengelig og kan testes. Husk at dette er betaprogramvare og du bør ta backup før du installerer og ikke installerere dette på maskiner du ikke kan leve uten.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Vet vi noe om ca tid vi kan

Innleggav youdecide » tor 24.07.2014 16:12

Vet vi noe om ca tid vi kan forvente å få tilgangen?

Takk takk,

Tom

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Jeg vil tippe utover kvelden

Innleggav admin » tor 24.07.2014 16:32

Jeg vil tippe utover kvelden en gang. De har jo såvidt stått opp i Cupertino, men det er jo 14 år siden Apple har gjort dette sist så vanskelig å si :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Laster ned til min

Innleggav krsk0 » tor 24.07.2014 19:38

Laster ned til min sekundærmaskin nå, spennende. Når den ferdige versjonen er klar, vil dette bare være en oppdatering i App Store eller må jeg gjøre en ny installasjon?
medlem i 184 måneder
 

@krsk0 Vil det si betaen er

Innleggav youdecide » tor 24.07.2014 20:00

@krsk0
Vil det si betaen er tilgjengelig i Mac Appstore nå? Har du fått kode fra Apple på mail?

Takk,
Tom

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Fikk ingen mail, bare logget

Innleggav krsk0 » tor 24.07.2014 20:26

Fikk ingen mail, bare logget inn her - https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/ og trykket last ned, så åpnet App Store seg automagisk.

Førsteintrykket er greit, men virker som ting henger litt på min 2013 Macbook Air.
Sist endret av krsk0 den tor 24.07.2014 21:19, endret 3 ganger.
medlem i 184 måneder
 

Re: I dag kan du prøve Yosemite

Innleggav youdecide » tor 24.07.2014 21:04

Takk! :)
Er syyykt trykk på sidene til Apple nå. Sliter litt med å komme frem.
Men kommer seg vel i løpet av kvelden.

Tom

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Etter å ha brukt Yosemite

Innleggav krsk0 » tor 24.07.2014 23:26

Etter å ha brukt Yosemite noen timer vil jeg ikke anbefale noen å installere dette på sin primærmaskin, men det blir fint når det er ferdig.
medlem i 184 måneder
 

Det er relativt upolert.

Innleggav admin » tor 24.07.2014 23:44

Det er relativt upolert. Åpenbart at det er langt fra ferdig og ikke klart for daglig bruk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

jo da

Innleggav TTmania » fre 25.07.2014 0:03

Funker gull her. Noen så ting, men alt i alt så og si klart for utrulling, Kan anbefales å lastes ned, selv på hovedmaskinen!

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Feil

Innleggav Alacho » fre 25.07.2014 0:05

Vel, her er det åpenbart feil. Jeg registrerte meg opp på betaprogrammet i dag, og fikk tilgang right away.
medlem i 116 måneder
 

Re: I dag kan du prøve Yosemite

Innleggav JohnSjøstrand » fre 25.07.2014 0:26

Hepp! Noen som vet om det går an å installere Yosemite på en ekstern disk? Så slipper man å risikere Mavericks bare for å teste...
medlem i 151 måneder
 

Re: Etter å ha brukt Yosemite

Innleggav Valotunk » fre 25.07.2014 2:33

admin skrev:Det er relativt upolert. Åpenbart at det er langt fra ferdig og ikke klart for daglig bruk.


krsk0 skrev:Etter å ha brukt Yosemite noen timer vil jeg ikke anbefale noen å installere dette på sin primærmaskin, men det blir fint når det er ferdig.


TTmania skrev:Funker gull her. Noen så ting, men alt i alt så og si klart for utrulling, Kan anbefales å lastes ned, selv på hovedmaskinen!


Med såpass avvikende erfaringer er det vel relativt klart at man IKKE installerer Yosemite på sin primærmaskin. Det er tross alt en grunn til at det fremdeles er i beta og ikke lansert.

Det samme var greia med Mavericks som jeg testet 3-4 måneder før lansering. Fungerte stort sett greit, men langt fra feilfritt og absolutt ikke noe jeg den gang ville anbefalt.
medlem i 198 måneder
 

Jeg har installert på

Innleggav ornulf » fre 25.07.2014 8:51

Jeg har installert på ekstern harddisk, det funker bra
medlem i 196 måneder
 

Re: I dag kan du prøve Yosemite

Innleggav jerry.c.bush » fre 25.07.2014 8:53

Man kan også lage en ekstra partisjon på intern disken, om man har plass til det. Med ekstern disk så kan man oppleve at det går noe tregere. Men at det går med en ekstern er helt sikkert.f

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Mac1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron