Hvordan finer dvd

Diskusjon rundt Mac OS

Hvordan finer dvd

Innleggav Gjest » man 17.11.2003 20:45

Hjelp !
Iconer forsvant fra skrivebord , den starter opp med os x som vanlig- kun blå skjerm .Må jeg instalere på nytt og hvordan finer mac en utvendig firewire dvd når den skal start instalasjon cd for og kjøre inn på nytt ?
Har prøvd allt fra c til r .
 

Innleggav sniffer » tir 18.11.2003 0:50

Om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig:
Velg Finder i Dock. På meny linjen trykk: "Finder" -> "Valg..".
Sjekk om du har krysset av i rubrikken om hvorvidt du ønsker at CD plater skal vises på skrivebordet.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 18.11.2003 22:22

Jeg er ny i mac , jeg kommer ikke inn på skrivebord .kun blå skjerm
etter oppstart med os x opplesing , selv om jeg bruker siker modus kommer jeg ikke lenger . de eneste som virker er mus og hvis jeg stoper før summing av hd for jeg icon med gå i dvale slutte osv . takk for svar
og hva mener du med finder i dock , litt mer hjelp sniffer
 

Innleggav sniffer » ons 19.11.2003 3:52

Sett inn OS X installasjons disken. Start maskinen mens du holder "c" tasten inne. Velg disk verktøy oppe på menyen. Sjekk/reparer feil på hard disken.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » ons 19.11.2003 18:58

De går ikke , men takk for hjelpen .
 

Innleggav admin » tor 20.11.2003 1:49

Hva går ikke?

Du må ha CDen i den interne CD stasjonen, ikke i en ekstern som du pratet om over.

Restart med C nede. Det går alltid så fremt du har orignale cder og det ikke er noe i veien med CD driven eller annen hardware

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Gjest » tor 20.11.2003 20:11

den er defekt , derfor har jeg en exstern firewire .Har kjøpt en fra usa kommer som er et nytt kit/rep til min orginale , prøver da .Takk for hjelpen .
 

Innleggav Gjest » fre 21.11.2003 22:09

Har nå fått den nye dvd , og da jeg hålder inn c tasten inne så går den til den lokale disk men står der og går ikke vidre selv om dvd står og pulserer med lys i flere min til 1 t ingen ting hender . er de på grunn av os x er lakt inn via n-kabel . går de ikke ann og formatere h-disk og beggyne på nytt som w-98 ? hva skal jeg fine på ?
 

Innleggav sniffer » lør 22.11.2003 12:17

Ikke alle eksterne cd rom stasjoner (FW formoder jeg du har?) kan bootes ifra. Det er måter å innstallere OS X uten cd rom stasjon, men det er ikke alltid enkelt. Må si jeg er usikker på på hva du mener her, men jeg antar du sier at maskinen din har blitt installert over nettverk tidligere. I så fall kan det hende du har flere Mac'er til rådighet. Den enkleste måten da, er å bruke FW target mode. Koble to Mac'er sammen med en FW (firewire) kabel. Start opp maskinen du plages med, mens du holder nede "T" tasten. Da vil hardisken til den mac'en du plages med fungere som en helt vanlig FW disk. Og derifra vil det være fullt mulig å gjøre hva man vil (som eksempel reinstallere OS'et). Visst maskinen har fått installert OS X over nettverk, så høres det ut som at maskinen står i et nettverk med en OS X Server maskin. I så fall bør du kontakte din nettverks administrator da han/hun bør vite hvordan man innstallerer over nettverket/vedlikeholde.
Men det er en annen måte å gjøre ting på visst du bare vil reparer eventuelle korrupte filer på har disken. Det kan hende at det er alt som skal til for at maskinen din skal begynne å virke igjen. Start maskinen mens du holder inne Apple + S. OS X starter da i "Single user mode". Skriv inn "fsck", trykk enter. Det kan hende at du må skrive inn fsck flere ganger for å være sikret at alle feilene på hardisken har blitt rettet. I fall du får melding om at det ikke er mulig å bruke fsck, så bruker du kommandoen "fsck -f" i stedet. -f betyr at du tvinger fsck til å kjøre. Visst hardisken har noe som heter "Journaling" aktivert, så vil fsck nekte å kjøre med mindre du bruker fsck -f.
Når alle feil er rettet, skriv "reboot" for å starte maskinen på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 22.11.2003 12:29

Hmm.. En ting til. Resetting av "Pram" kan hjelpe på mye rare feil.
Du plages med å boote ifra den eksterne cd-rom stasjonen. Forsøk å holde inne "Eple tasten + alt + r + p" under oppstart. Hold inne disse tastene helt til du har hørt oppstart kimet 2 ganger (den andre gangen er lavere enn den første). Slipp tastene. Sett inn OS X innstallasjons cd plate. Restart maskinen mens du holder "c" knappen inne.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron