Dual 64 bit Power Mac G5 vs. Dual 64 bit AMD Opteron

Diskusjon rundt Apples iMac

Dual 64 bit Power Mac G5 vs. Dual 64 bit AMD Opteron

Innleggav thomasb » søn 28.12.2003 20:25

Her har dere muligheten til å diskutere testen mellom Apple sin Power Mac G5 og AMD sin Opteron.

Rob-ART Morgan sier selv på BareFeats.com, at han har fått en del sinte mail, som angriper og spør om test metoder. Dette har han svart ganske bra på her.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 28.12.2003 20:38

Jeg lurer litt på hvordan Photoshop resultatene ville vært, hvis Photoshop CS hadde vært brukt i testen, i stede for Photoshop 7. Apple sier jo selv:

Introducing the new Adobe Creative Suite. Built for Mac OS X and optimized for the Power Mac G5, it represents the most complete upgrade in Adobe’s history. The Suite includes turbocharged versions of your favorite professional tools at an outstanding value.

http://www.apple.com/macosx/applications/adobe/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

hoi hoi, hvem bryr seg vel om tester?

Innleggav magnus » søn 28.12.2003 22:22

Jeg ville ikke tvilt et sekund på hvordan maskin jeg skulle hatt :P, tester mellom mac og pc er vel ikke så viktige alle vet jo at mac er best :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 28.12.2003 22:29

Heller ingen tvil om hva jeg ville valgt, men jeg synes det likevel er interessant å se sammenligninger :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » man 29.12.2003 3:04

Vet testefyren om det med CS-pakka? Har noen sendt han en mail? Dette er jo veldig relevant info, og den testesida er en av de mest anerkjente jeg vet om...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » man 29.12.2003 9:39

Jeg sendte rob-ART en mail, rett etter jeg postet artikelen om testen og postet topic'et om testen, og spurte han om Adobe Photoshop CS.

------------------------------------------------------------------------------------
Jeg skrev:
I got quite surprised when I looked at the Photoshop test results,
where the AMD Opteron actually won. Is Photoshop CS faster than
Photoshop 7 is on a G5, or is Photoshop 7.0.1 with the G5 plug-in just
as fast as Photoshop CS? If Photoshop CS is faster, would it be
possible for you to do the Photoshop test one more time, using
Photoshop CS?

------------------------------------------------------------------------------------
Han skrev:
Photoshop 7 with the G5 update is 15% faster than Photoshop CS. And, to be fair to the Opteron, I ran Photoshop 7 on both.

--
rob-ART
barefeats.com
"BARE facts on Mac speed FEATS"
------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har lagt merke til, at på hoved siden til Apple sin Power Mac G5, så har de tatt bort "The World's Fastest Personal Computer". Men på Apple sin hardware side, så står det fortsatt:
"Power Mac G5. Introducing the world’s fastest personal computer and the first with a 64-bit processor, starting at just $1799."

Hvis du ser på Apple sin Power Mac G5 Performance side, så ser du at Apple selv, har gjort nye tester, med Adobe Photoshop CS. Jeg synes det høres litt merkelig ut at Photoshop 7.0.1 med G5 plug-in kan være 15% raskere enn Photoshop CS :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » man 29.12.2003 10:14

I følge folk fra dette forumet:
http://www.macbanter.com/forums/index.php?showtopic=29&st=0

"I've been using Photoshop CS for the past several weeks and I haven't noticed any sluggishness - it is faster/more responsive than Photoshop 7."
- Justin Hancock

"I bought CS Suite immediately, and it's anything but sluggish. It's snappy on my G4/550 TiBook, and it screams on the G5.

Very nice upgrade!"
-Macca
----------------------------------------------------------------------------
A quick overview of Photoshop CS
By Scott Kelby, Editor, Photoshop User magazine
http://www.photoshopuser.com/pscs/skoverview.html

"All in all, I think that no matter what you use your Photoshop for; you’ll find that Photoshop CS is a blast. There’s so many improvements, so many tweaks, so many new features, that like me, after a few weeks with it, you’ll find it nearly impossible to go back to Photoshop 7 for anything. It’s that big a move forward."
----------------------------------------------------------------------------

Jeg antar at Photoshop CS er raskere og mer responsive i menyer og slikt, men ikke når det gjelder filtere og andre tunge test oppgaver. Som rob-ART selv sier: "Photoshop 7 with the G5 update is 15% faster than Photoshop CS". Noen som har hørt om noe lignende?

Etter å ha lest en test som xlr8yourmac.com har gjort: http://www.xlr8yourmac.com/G5/8GB_RAM_Tests/G5_8GB_ram_tests.html, så er jeg ganske overbevist selv, om det rob-ART sier, stemmer. Etter hva jeg klarer å se, så er Photoshop 7.0.1 med G5 plug-in, i hvert fall 15% raskere enn Photoshop CS på en Dual 2.0GHz G5 med fullt av ram. "I checked Adobe's website support/downloads page for any PS CS updates and as of Nov. 12th, there are none. As I mentioned previously, Photoshop CS like previous versions can't recognize more than 2GB of installed RAM."

Testen på xlr8yourmac.com var veldig interessant :). Anbefaler dere å lese den.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sls » man 29.12.2003 15:34

Jeg tipset itavisen og hw.no om denne testen for et par dager siden. De har ikke kommentert det. Tester hvor fullspecede PCer slår G5en i Word-scrolling og Premiere har de derimot ingenting imot å skrive...

Lenge å vente, men etter sommerferien blir det kjøp av G5. Får se hva som er på markedet da.
 

Innleggav magnus » man 29.12.2003 15:42

PS. ITavisen.no har nå som hovedartikkel at de har tatt juleferie og vill derfor ha begrenset nyhetsdekke under "nyhetshelgen", hvilket jeg regner med at skal vær nttårshelgen, eller elgen :P. Men ihvertfall så betyr det at de ikke vill gjøre en jævla shit på sidene sine før etter 5 januar. Det kan da igjenn bety at ed ikke gidder å lese mailen sin før den 5 januar. Og ihvertfall ikke legger ut saker før etter den 5 januar.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav magnus » man 29.12.2003 15:48

Men hva faen?, de har jo lagt ut en mase saker allikevel. Det må ha vært julehlgen de har ment, og ikke nyttårshelgen :P, det er ikke alltid like lett å tolke itavisen skriveleifer
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sls » man 29.12.2003 15:52

Er det ikke kommet 7 nyheter på itavisens sider i dag? Og hw.no har kommet med mange nyheter de og.
amac.no er dårlig med nyheter generelt, bra at mac1.no finnes :D
 

Innleggav thomasb » man 29.12.2003 17:18

Jeg sendte rob-ART (han som har gjort BareFeats.com testen) enda en mail.

------------------------------------------------------------------------------------
Jeg skrev:
"Have you looked at the test, xlr8yourmac.com has done?
http://www.xlr8yourmac.com/G5/8GB_RAM_T ... tests.html

I guess you are right about that Photoshop 7.0.1 with G5 plug-in is faster than Photoshop CS, on a G5. :-)"

------------------------------------------------------------------------------------
Han skrev:
"I am right because I tested both myself the week CS shipped on a Dual
G5/2.0.

Mike's testing came later and confirmed my findings."

--
rob-ART
barefeats.com
"BARE facts on Mac speed FEATS"
------------------------------------------------------------------------------------

Nå har sier "Mike's testing..." så snakker han om testen på xlr8yourmac.com :). Jeg begynner virkelig å tro på testene rob-ART Morgan gjør!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav simen » man 29.12.2003 17:32

Rob er en veldig hyggelig kar :D Jeg stoler iallefall på han stort sett. Selv om hans HD mani ikke stemmer helt. Greit nok med 8MB cache og slikt, men det gjør ikke noe med det faktum at interfacet ikke klarer og utnytte den teoretiske hastigheten. Ønsker du rask HD er RAM-disk greia :D

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » ons 31.12.2003 14:29

En ting jeg alltid lurer på i slike tester.. Hvorfor skal de egentlig gjøres retferdige? Med dette mener jeg at hvis en maskin har muligheten for så og så mye bedre utstyr er jo dette en av styrkene til maskinen..(?)
Se for eksempel denne testen der PC'en har et bedre skjermkort. Det ville jo være idiotisk å nedgradere PC'en bare fordi det har et bedre skjermkort og G5en ikke har muligheten for et like godt.
Samme med apples første tester som de baserer utsagnet om verdens raskeste maskin. Hvorfor skulle de kjøre begge maskinene på linux? Jeg vet ikke hvordan det ville gått med det systemet de er beregnet for.
Regner med maskinene er byggd for å utnytte sitt operativsystem og programmene (ihvertfall slike avanserte greier som PS) er igjen tilpasset dette?
Så jeg mener at i slike tester (ihvertfall som en del av dem) burde maskinene fylles med toputsyr (så lenge det er normalt utsyr som mannen i gata også kan få fatt i/har råd til).

Correct me if I'm wrong...

Og disse tankene kommer ikke som følge av hvem som vinner hvilke tester.. Sverger bare til Mac selv. :wink: Men så er det ikke bare rå kraft som gjelder heller da. Ihverfall for ikke for en bruker som meg. Med mindre man driver masse rendering i 3D o.l.
 

Innleggav magnus » ons 31.12.2003 16:03

Du har jo et poeng der, eller ihvertfall en side av saken. Men problemet er det at det er alltid noen som vil rakke ned på testene med det argumentet at de ikke er "rettferdige", det vil de dog gjøre uansett men...
medlem i 244 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere