Oppgradering Imac 400Mhz 99/00 mod

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppgradering Imac 400Mhz 99/00 mod

Innleggav win_xp » ons 21.01.2004 13:45

Hei alle sammen.

Jeg har arvet en Imac fra 99/00 fra jobben da de har skaffet seg nye maskiner.

Ettersom det ikke var rare disken 9Gig har jeg byttet denne til en 120Gig funket på første forsøk, i samme tidspunkt oppgraderte jeg Rammen fra 128 til 512Mb.

Det jeg ikke har funnet ut av er CdRom for jeg vil gjerne ha en brenner i den isteden, er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe brenner som passer INN i Imacen, Ekstern er ikke aktuelt i det hele tatt.

Så er det noen her som har noen forslag eventuelt noen linker så hjertlig takk :D

Skal stå i stua da den ikke tar noe plass i det hele tatt og slik skal den fortsette å være :D Kompakt.

Om det skulle ha noe å si :D OsX 10.3.2 Panther

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 21.01.2004 17:54

Har desverre ikke noe spesifikke svar til deg, men..

Du bør starte på http://www.xlr8yourmac.com å sjekke hvilke erfaringer som er registrert i databasen demmes. http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/s ... vedb.lasso

Velg hvilke drive media du ser etter, interface (ide), og model (slot loading imac). Når du finner en modell som har fått positiv feedback er det bare å Google deg til den.

PS: Samtlige 400 Mhz slot loadere har FW porter. Ville heller ha satset på FW kasse og en rimelig DVD brenner, eventuelt billig brenner. Koster noen hundringser ekstra, men ytelsen og etterbruken vil bli mye bedre. Forøvrig støtter Toast en god bråte med brennere, så du har mange muligheter.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » tor 22.01.2004 0:53

takker for linken men så desvere dårlig ut :(

kun Firwire og Usb å finne ser det ut til.
 

Innleggav thomasb » tor 22.01.2004 1:07

Jeg har en gammel ekstern Sony 12x8x32x FireWire brenner til min iMac DV SE 500MHz. Det fungerer utmerket! :)

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på LaCie sine eksterne CD-RW og DVD brennere ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 22.01.2004 1:11

Heh. Det er jo tre forskjellige combo of fire forskjellige CD-RW IDE modeller som er oppført i databasen demmes... (!) :?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav win_xp » tor 22.01.2004 12:09

Tror jeg kommer til å kappe ut i fronten på Imacen og teste en Laptop brenner fra pc.

Bare i omvendt rekkefølge da :D

Funker det skal jeg kappe ut pent i fronten og lime på den utkappa delen på skuffen til brenneren :D

Så "ser" det helt og pent ut :D

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 22.01.2004 12:25

Jeg er dypt rystet. Hehe. ;) (Ditt valg) Får krysse fingrene for at det virker da.. Merk, den er ikke tilkoblet med en standard IDE kabel. Du kan forøvrig fikse om på kabelen manuelt visst det nye drive har et annet tilkoblings interface, men det er mye pirk arbeid. (Kjenner ikke detaljene)
PS: Post noen bilder visst du får det på plass da? :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav win_xp » tor 22.01.2004 12:52

At det er annen standard på Laptop Cdrom har ikke noe å si det siden det fins adaptere :D

Hehe utrolig hva man kan få til med dremmel :D

Bilde

slike har jeg brukt fler av :D spes ved formatering av laptopdisker hvor det ikke er cdrom eller netverkskort.

Det som er mest spennende er jo om Cdr vil bli gjenkjent av OsX :D

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 22.01.2004 13:02

Bra bra. Det er nok relativt gode sjanser for at OS X kan bruke drevet. Det som det kan være litt værre med er om du kan boote ifra den, og at CD-RW fungerer. Desverre finnes det ikke noe fasit svar på det, med mindre dreve har blitt brukt/testet av andre på forhånd. Toast støtter masse drev, pluss ett ukjent antall ikke testede drev til brenning. Blir spennende å høre hvordan dette går. 8)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav win_xp » tor 22.01.2004 22:36

da har jeg funnet en potensiel brenner :D

den er ikke rask men vil gjøre nytten + jeg blir ikke blakk av det om det ikke skulle fungere.

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT= ... on=details
 

Innleggav sniffer » fre 23.01.2004 0:47

Vell, har tatt feil før, men det der er ikke en brenner. Heller ikke en slot loading modell.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav win_xp » fre 23.01.2004 8:59

ja så det nu :( linka feil

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT= ... on=details

skal det være :)
En teac

4*4*24 brenner

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 23.01.2004 11:27

Samme linken som i stad. :P

Men men.. Det ordner seg nok.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]