Dual 64 bit Power Mac G5 vs. Dual 64 bit AMD Opteron

Diskusjon rundt Apples iMac

Innleggav simen » tor 01.01.2004 18:04

Ikke mulig å ha rettferdige tester viss en PC kjører Windows. Da taper den i mine øyne uansett hvor rask den er.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 02.01.2004 2:05

Anonymous skrev:En ting jeg alltid lurer på i slike tester.. Hvorfor skal de egentlig gjøres retferdige? Med dette mener jeg at hvis en maskin har muligheten for så og så mye bedre utstyr er jo dette en av styrkene til maskinen..(?)

Greia er at det i hovedsak er CPU'en som er av størst interesse når du skal sammenligne G5 mot x86.

Man kan diskutere test resultater opp og ned og i mente ifra slike tester, noe som er naturlig. Men det mest interesante synes jeg er hvor godt G5 cpu'en kommer ut i tester med en såpass "umoden" optimalisering av softwaren. Pentium 4 hadde en svært dårlig start, og trengte ett par år på seg før den var i topsiktet av PC prosessorer på markedet. Dette var ikke fordi Pentium 4 er en dårlig prosessor, men fordi det tok tid for softwaren å optimalisere seg.
Rundt sommertider har vi trolig 3Ghz dual G5 med bedre optimalisert kode. Blir spennende å se hva testene kommer fram til da. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 03.01.2004 0:58

Ja, dual 3GHz G5 blir spennende :D

Etter hva jeg klarte å se på den grafikk-kort testen til tomshardware.com så var ikke forskjellen på ATI Radeon 9800 Pro og 9800 Pro XT så veldig stor. Noen som vet 9800 Pro Mac kortet er i forhold til PC kortet? Er det noen forskjell?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav magnus » lør 03.01.2004 1:13

128 MB minne fra eller til på et grafikk kort er jo ganske mye da 8O
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 03.01.2004 1:15

Ja, det er det. Men forskjellen på ytelsen var minimal mellom de to kortene jeg snakker om. Var jo bare snakk om noen få FPS her og der.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Belarnion » tir 03.02.2004 22:08

Har dere lest artiklene om Mac på http://www.overclockers.com?
Fyren som skriver de har som regel et veldig balansert forhold til hardware generellt.
Hva synes dere?
Er han rettferdig?
medlem i 241 måneder
 


Innleggav admin » tir 03.02.2004 23:48

Fyren vet ihvertfall tydeligvis ikke mye om Macer nå han greier å påstå at en Mac har BIOS på samme måte som en PC. Latterlig.

Uansett, benchmarking er vanskelig og det å komme opp med noe endelig svar på hvilken som er raskest når det faktisk er snakk om 2 helt forskjellige platformer er vanskelig.

Men se på en "realworld" benchmarking som Topp500.org gjør. Virginia Techs cluster av 1100 G5 maskiner slår Xeon, Pentium 4 og Itanium prosessorene selv om de har høyere klokkefrekvenser og er flere i antall. Nå har det enda ikke kommet noen Opteron clustere ditt, men ytelsen til Apple er ihvertfall fenomenal.

Les mer om X, verdens 3 raskeste cluster
http://www.top500.org/list/2003/11/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sls » ons 04.02.2004 18:38

admin skrev:Nå har det enda ikke kommet noen Opteron clustere ditt, men ytelsen til Apple er ihvertfall fenomenal. /


Jo da, 6te plass til 10 millioner dollar. Lighting heter den og består av 2816 2GHz opteron CPUer.

G5'en viser muskler og tenner på denne listen, ja :twisted: :D

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Belarnion » ons 04.02.2004 21:09

admin skrev:Fyren vet ihvertfall tydeligvis ikke mye om Macer nå han greier å påstå at en Mac har BIOS på samme måte som en PC. Latterlig.

Uansett, benchmarking er vanskelig og det å komme opp med noe endelig svar på hvilken som er raskest når det faktisk er snakk om 2 helt forskjellige platformer er vanskelig.

Men se på en "realworld" benchmarking som Topp500.org gjør. Virginia Techs cluster av 1100 G5 maskiner slår Xeon, Pentium 4 og Itanium prosessorene selv om de har høyere klokkefrekvenser og er flere i antall. Nå har det enda ikke kommet noen Opteron clustere ditt, men ytelsen til Apple er ihvertfall fenomenal.

Les mer om X, verdens 3 raskeste cluster
http://www.top500.org/list/2003/11/


Kan du forklare meg (stakkars PC-mann) hvordan en Mac "BIOS" funker?

Skal ikke forundre meg om fyren vet en god del mer om PC-er enn om Mac. Kanskje ikke så rart med tanke på hva siden hans heter...

Forresten. går det an å overklokke en Mac?

Jeg er helt enig i at det tilnærmet er umulig å finne en benchmark som er 100% rettferdig for alle plattformer. Da måtte den kanskje blitt skrevet i assembly language?
Man ser ofte hvor vanskelig det ofte kan være å teste så like prosessorer som Pentium og Athlon mot hverandre. Tenk hvor vanskelig det må være å teste to fullstendig ulike platformer mot hverandre... :roll:

Likevel tror jeg de fleste burde skjønne at det er enkelte ugler i mosen hvis G5 er benchmarket til å være 5 ganger (kanskje overdriver jeg litt...)raskere enn Athlon FX. 8O
medlem i 241 måneder
 

Innleggav simen » ons 04.02.2004 21:11

Mac har Firmware, eller Open Firmware. Ikke BIOS :D

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Belarnion » ons 04.02.2004 21:16

Noe ikke så altfor fjernt fra den som er i brennere eller DVD-ROM? :)
medlem i 241 måneder
 

Forrige

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]