Power Mac PowerMac?

Diskusjon rundt Apples iMac

Power Mac PowerMac?

Innleggav Gjest » fre 13.02.2004 8:38

Heter det Power Mac eller PowerMac? Jeg mener det siste. Grunnen til at jeg lurer er at dette forumet heter Power Mac.
 

Innleggav thomasb » fre 13.02.2004 8:48

Det er det første som er riktig ;)

Bare se selv:
http://www.apple.com/hardware/

Apple skriver "Power Mac"
Apple skriver "PowerBook"

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav magnus » fre 13.02.2004 9:02

PowrMac G4 het vel PowerMac, mens Power Mac G5 heter ihvertfall Power Mac. PowerBook heter det fortsatt sikkert på grunn av at det er en G4 prosesor i den. Nå har de uansett skiftet på alle Power Macer, til å hete Power Mac :D
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Gjest » fre 13.02.2004 17:52

Hvis man omtaler dette som et amerikans merkenavn, blir vel Power Mac riktig. Skal man bruke dette som et norsk egennavn/merkevare, blir det Power mac, og hvis dette er en norsk ord blir det powermac, evt kraftmac. Altså et ord uten pause mellom seg, og da blir det også uten mellomrom.

Jaja.
 

Innleggav thomasb » fre 13.02.2004 18:49

Hvorfor skal man fornorske navn på produkter da? Det blir jo bare rot :)

Har Apple kalt det for Power Mac, så heter det Power Mac! :D

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Gjest » fre 13.02.2004 19:12

Hvorfor skal man egentlig være forskjellig fra Andre? Kan ikke bare alle hete Thomas, så blir alt bra :lol:

Hehe:)

Power [mellomrom] Mac. Jeg liker ikke ordelinga. Det skjærer i mitt hjernesenter for korrekt ordeling.

Power [mellomrom] Mac.

Si det høyt med en kunstig lang pause mellom ordene, hehe;)
 

Innleggav Gjest » fre 13.02.2004 19:34

Kanskje vi får et forslag fra språkrådet om at "Power Mac" snart kan skrives "Påvver Mækk" eller "Påoer Mækk" eller no slikt? :lol:
 

Innleggav magnus » lør 14.02.2004 0:22

Jaja, jeg for min del sier powermac, og skriver Power Mac
medlem i 244 måneder
 

Innleggav hansolo » søn 15.02.2004 11:56

Det er ikke noen motesetning mellom å skrive Power Mac og å si "powermac." Det er fordi sammensatte ord i engelsk ikke er satt sammen! Dermed _skal_ du faktisk si "powermac" når du omtaler Power Mac.

Følte kanskje jeg ble litt belærende i tonen. Det var ikke meningen. Avslutter med å tulle og tøyse litt for å avvæpne eventuelle oppgitte personer.

Tulle og tøyse.

8)
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Gjest » søn 15.02.2004 14:19

Bare sånn, litt på siden :P, jeg vet det godt, jeg har faktisk engasjert meg i flere sammenhenger for å få ned antallet orddelinger :D MEn som Stygg Anorakk sier "Det er på tide at folk slutter med ordelinger" Anbefaler alle og laste ned Stygg Anorakks sanger, hvis dere ikke allerede har gjort det :) http://stygganorakk.com/?sect=lastned patrioter på kjøpesenteret er best, men det er en samfunnkritkk jeg har sitert fra :P
 

Innleggav magnus » søn 15.02.2004 14:21

Anonymous skrev:Bare sånn, litt på siden :P, jeg vet det godt, jeg har faktisk engasjert meg i flere sammenhenger for å få ned antallet orddelinger :D MEn som Stygg Anorakk sier "Det er på tide at folk slutter med ordelinger" Anbefaler alle og laste ned Stygg Anorakks sanger, hvis dere ikke allerede har gjort det :) http://stygganorakk.com/?sect=lastned patrioter på kjøpesenteret er best, men det er en samfunnkritkk jeg har sitert fra :P


Det var altså min anbefaling / Glemte å logge inn :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » søn 15.02.2004 17:35

Hadde vært bedre om Apple hadde holdt seg til en måte, altså PowerMac(tm). Man skriver jo ikke i Mac, Power Book, e Mac, Power Mac G4 eller i Pod f.eks. :P

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Power Mac

Innleggav Mac » søn 15.02.2004 23:14

Foreslår at Språkrådet legger frem i sin neste innstilling:

Kraft Eple....

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav sniffer » man 16.02.2004 2:42

Kanskje Påver Makk? :D

Makk OS?


... Hjælp!!

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gjest » man 16.02.2004 2:48

Eller slik som vi sier i trønderland påvvermækk og mækkosæks eventuelt ti, men det er ikke like trøndersk ;:P
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron