Rettighetsproblemer + installerer virker ikke!

Diskusjon rundt Mac OS

Rettighetsproblemer + installerer virker ikke!

Innleggav moko » fre 13.02.2004 21:15

Jeg har fått problemer med maskina mi som jeg mistenker å være relatert til eierskap og rettigheter (jeg er admin). Problemet er at programmet installerer ikke virker (får ingen feilmelding, men det bare skjer ingenting når jeg kommer til siste skrittet og trykker "Installer". Det samme skjer med automatisk programvareoppdatering.

Det rare er at jeg fikk til å installere programmer fra en annen brukerkonto på samme maskin! Jeg har selvfølgelig reparert rettighetene med Diskverktøy, men det hjelper ikke - og rettighetsinstillingene stemmer ikke med de jeg har på et annet startvolum.

Hva kan dette skyldes, og hva kan gjøres med dette? Finnes det en måte å returnere til originalinnstillinger el.?

Svært takknemlig om noen kan hjelpe meg med dette!!
 

Innleggav sniffer » fre 13.02.2004 22:06

Reparering av rettigheter med disk verktøy reparer ikke hjemme mapper og slikt. Vet ikke om jeg har vært borti det samme som det du plages med, men jeg har vært borti admin hjemme-mappe som har slått seg vrang i den grad at programmene har oppført seg merkelig, noe alá det du opplever.
Løsningen var rett å slett å åpne for root kontoen. Logge inn som root. Fjerne admin kontoen i Systemvalg. Merk, dette var i Panther, og Panther flytter og lagrer en kopi av hjemme mappene av brukere som blir fjernet. Jaguar og eldre oppfører seg annerlede på dette området. Men uansett..
I root kontoen så opprettet jeg Admin kontoen på nytt igjen med samme bruker navn som originalt, gir kontoen admin rettigheter, og overfører manuelt over de filene (pref filer, dokumenter, etc) jeg trenger tilbake til den nye kontoen ifra den gamle. Merk, det er meningsløst å flytte alle pref filene tilbake da feilen kan ligge i en av disse, så velg med omhu. Dette kan selvsagt gjøres delvis litt i ettertid visst du vil.
Visst du er på pre 10.3 OS må du manuelt flytte den gamle hjemme mappen din til ett annet sted. Grunnen til at det er viktig å bruke samme brukernavnet er fordi du vil få problemer med iSync, backup, etc. og *muligens* rettighetene til de gamle pref filene dine. Er litt usikker på akkurat dette da det er en stund siden jeg gjorde dette selv.
Kan ikke si om denne framgangs måten er den riktige for deg da det er som å fiske med dynamitt, men det er god sjanse for at det kan løse problemet ditt.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 13.02.2004 22:59

Hva heter programmet du prøver å installere?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Gjest » lør 14.02.2004 13:05

det gjelder absolutt alle programmer. Feks oppdateringene til safari og iCal kunne ikke oppdateres direkte, men klarte tilslutt å laste .pkg filene til harddisken. Disse måtte jeg logge på som en annen bruker for å klare å installere.
 

Innleggav thomasb » lør 14.02.2004 13:21

Da ville jeg laget en ny admin bruker, og så hentet over alt fra den gamle, og så slettet den admin brukeren med problemer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Gjest » søn 15.02.2004 19:50

takk for hjelpa, skal prøve dette i kveld
 

Innleggav sniffer » søn 15.02.2004 20:59

Anbefaler at du følger den framgangs måten jeg gav til dette. ;)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gjest » man 16.02.2004 22:21

takker for hjelpen! Alt er bra igjen nå :D
Klarte ikke å logge inn som root (er ikke så dreven...), men oppretta ny admin-bruker og overførte deler av hjemmemappa (men kun de viktigste bibliotekfilene). Har ikke turt å slette den gamle adminkontoen, men dette skulle vel gå greit (såvidt jeg har skjønt kan jeg velge å lagre en kopi).

igjen: TAKK
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron