Trenger info om eMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Trenger info om eMac

Innleggav svele » fre 16.04.2004 16:53

Etter jeg saa pressemeldingen om ny eMac saa fant jeg ut at dette var en perfekt inngang til apple-paradiset :D (Har iPod og den er jeg veldig glad i.)
Jeg har en ganske grei pc som jeg er villig til aa selge paa qxl for aa kjoepe meg en eMac. Nei, iMac er ikke aktuell. Den er veldig fin men er ogsaa veldig dyr.
Jeg vil ogsaa har deres erfaringer erfaringer med eMac og andre ting som har med eMacen aa gjoere som programmer os og saant.

Ogsaa noen spoersmaal:
Jeg har en 18" LCD-skjerm med en opploesning paa 1280x1024. Er det mulig aa bruke den skjemen med den opploesningen med eMac?
Er det noen som har linux paa en eMac og hvirker det bra?
 

Innleggav sniffer » fre 16.04.2004 17:13

Denne eMac'en og den forrige serien har mulighet for ekstra monitor/projector. Som standard støtter eMac'en bare speiling, men det finnes en patch/hack som gjør det mulig å bruke den eksterne skjermen som utvidet skrivebord, med egne skjerminnstillinger etc. Nå er det vel ingen som har fått testet om denne hacken fungerer på den nyeste eMac'en, men jeg vil tro det vil gå fint.

eMac'en er ett veldig bra kjøp. Hadde det ikke vært for at jeg er avhengig av bærbar, ville det vært veldig vanskelig for meg å ikke bli fristet til å kjøpe eMac. :)

PS: Anbefaler å prioritere mere ram enn standard konfigurasjonen. Mac OS X er veldig bra å multitaske i, men krever sitt minne. ;) 512 Mb eller mer er gullegget å sikte mot. Crucial eller Kingston er stabile minne merker for OS X/Macintosh. Er du i beit, kan du klare deg en stund med 384 Mb f.eks.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » fre 16.04.2004 17:25

sniffer skrev:PS: Anbefaler å prioritere mere ram enn standard konfigurasjonen. Mac OS X er veldig bra å multitaske i, men krever sitt minne. ;) 512 Mb eller mer er gullegget å sikte mot. Crucial eller Kingston er stabile minne merker for OS X/Macintosh. Er du i beit, kan du klare deg en stund med 384 Mb f.eks.


Det skal jeg love deg at jeg skal... Skal ha 512 mb og evt utvide dette til 1gb. :D
 

Re: Trenger info om eMac

Innleggav thomasb » fre 16.04.2004 18:10

svele skrev:Jeg har en 18" LCD-skjerm med en opploesning paa 1280x1024. Er det mulig aa bruke den skjemen med den opploesningen med eMac? Er det noen som har linux paa en eMac og hvirker det bra?


Bilde
Display for play
The eMac provides five screen resolutions: 640 by 480 pixels at 138Hz, 800 by 600 pixels at 112Hz, 1024 by 768 pixels at 89Hz, 1152 by 864 pixels at 80Hz, and 1280 by 960 pixels at 72Hz. And it offers nearly 40% more viewing area than a 15-inch CRT. So you’ll have more space to work and play.

Ang. eMac og screen spanning, vil jeg anbefale deg å følge godt med her:
http://rutemoeller.com:16080/mp/ibook/f ... .php?t=164

Ellers kan du lese mer om denne Screen Spanning Doctor her:
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav josteinsen » lør 17.04.2004 13:34

hvorfor ikke kjøpe en powermac _G4_ hvis du har skjerm fra før..koster vel litt over 10k hvis jeg ikke husker feil

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Trenger info om eMac

Innleggav esisa » lør 17.04.2004 14:34

svele skrev:Er det noen som har linux paa en eMac og hvirker det bra?


Det er litt mere kronglete enn på en PC. Begynn med å lese den her:

http://www-106.ibm.com/developerworks/linux/library/l-pmac.html

Spørsmålet er om du trenger Linux når du kjører et Unix-system.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andemann » lør 17.04.2004 15:06

Hmm, powermac g4 med superdrive begynner jo på 13000 og emac med tilsvarende konfigurasjon er 9500. Riktignok har powermacen bedre skjermkort.

Om du ikke skal spille så mye, så virker emac med ekstraskjerm patchen veldig fin.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 17.04.2004 15:19

josteinsen skrev:hvorfor ikke kjøpe en powermac _G4_ hvis du har skjerm fra før..koster vel litt over 10k hvis jeg ikke husker feil

Nærmere 12k. En PowerMac G4 var nok noe mere attraktiv før eMac'en ble oppgradert synes jeg i allefall.

Dessuten står iMac'ene på trappen til å bli oppgraderte.
Sist endret av sniffer den lør 17.04.2004 15:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav svele » lør 17.04.2004 15:21

josteinsen skrev:hvorfor ikke kjøpe en powermac _G4_ hvis du har skjerm fra før..koster vel litt over 10k hvis jeg ikke husker feil


Det har jeg ikke tenkt paa... :D
medlem i 240 måneder
 

Innleggav svele » lør 17.04.2004 15:42

Jeg tror jeg satser paa en Powermac G4. Den koster bare ca 1000 kr mer og det er verdt det med tanke paa oppgraderingsmulighetene pluss at jeg kan bruke goskjemen uten problemer

Her er oppsettet:
• 1.25GHz w/1MB L3 cache
• 512MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80GB Ultra ATA
• DVD/CD-RW
• ATI Radeon 9000 Pro 64MB, ADC/DVI
• Apple Pro Keyboard
• Mac OS - Int'l English
• Two FireWire 400 ports
• Four USB ports
• Apple Pro Mouse
Ex VAT: NOK 10.387,09
PROMOTION SAVINGS: -NOK 400,00
VAT: NOK 2.396,90
Inc VAT: NOK 12.383,99

Noen spoersmaal:
Er det USB 2.0 paa den? Kan jeg evt. sette inn et usb2.0-kort i den?
Kan jeg bytte ut skjemkortet med et som takler spill? (greit aa vite)
Er det standard PCI-sloter i den?
Foelger det med samme software som paa eMacen? Tenker spesielt paa GarageBand.
Kan jeg sette i en vanlig DVD-brenner?
Kommer sikkert paa flere etterhvert
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Gjest » lør 17.04.2004 15:44

joda sniffer, men jeg tenkte at siden ha gjerne ville bruke sin LCD....
 

Powermac eller emac

Innleggav Powermac » lør 17.04.2004 17:33

Du kan oppgradere skjermkort men bare til dei spesielle mac modellene, agp porten støtter 4x agp. Det er plass til 4 pci kort 64 bits og 33 mhz, pci, det er som regel spesielle kort til mac (eigen firmvare eller som har støtte i mac os), det er derfor sjelde å kunne bruke vanlige pc kort på macen. Du kan også sette i ein dvd eller cd brennar men det er litt krøkkete fordi det er litt for trangt for dei fleste skuffene på brennarane. Med ørlite modfisering går det greit. Eg kjøpte modellen uten DVD brennar og installerte ein slik brennar sjølv og sparte ein del på det. Vær obs på at det er bare enkelte dvd brennere som støttes men det er ei eigen post om temaet i forumet.

Her er spesifikasjoner på powermac:
http://www.apple.com/no/hardware/powermacg4/specs.html

Roald
 

Innleggav magnus » lør 17.04.2004 18:14

Tror det finnes USB 2 kort å få kjøpt, hvis det ikke er det integrert. Beste mac-skjermkort per dags dato er ATi Radeon 9800 Special Edition 256 MB DDR SD RAM AGP 8X
medlem i 244 måneder
 

Innleggav svele » lør 17.04.2004 18:27

magnus skrev:Tror det finnes USB 2 kort å få kjøpt, hvis det ikke er det integrert. Beste mac-skjermkort per dags dato er ATi Radeon 9800 Special Edition 256 MB DDR SD RAM AGP 8X


Det er vel det dyreste ogsaa :(
medlem i 240 måneder
 

Innleggav svele » lør 17.04.2004 18:41

Litt flere spoersmaal:
Braaker den mye?
Hvordan ser tastaturet ut? Noen som har bilde av det?
Kan man bruke standard ram?
Er GarageBand inkludert i prisen?
medlem i 240 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]