Bygge Mac?

Diskusjon rundt Apples iMac

Bygge Mac?

Innleggav Gjest » tir 27.04.2004 14:50

Er det mulig å bygge en Mac (G4 eller G5) på samme måte som PC. Kan man få tak i de forskjellige komponenter m.m. for på den måten å kutte kostnader. Det er jo for eksempel mye rimeligere å selv sette sammen en PC kjøpt i løse deler på komplett (eller lignende) enn å kjøpe en med samme spesifikasjoner på elkjøp...
 

Re: Bygge Mac?

Innleggav sniffer » tir 27.04.2004 15:10

Anonymous skrev:Er det mulig å bygge en Mac (G4 eller G5) på samme måte som PC. Kan man få tak i de forskjellige komponenter m.m. for på den måten å kutte kostnader. Det er jo for eksempel mye rimeligere å selv sette sammen en PC kjøpt i løse deler på komplett (eller lignende) enn å kjøpe en med samme spesifikasjoner på elkjøp...


Du kan faktisk bygge din egen PPC. Men du vil ikke kunne kjøre Mac OS X på den pga at det bare er Apple som har kontroll over OpenFirmware. Visst du kjenner til hvordan datamaskiner virker, så må alle programbare komponentene ha en liten programvare snutt for å virke. I IBM-klone-x86 verdenen kaller vi det for BIOS.
Det finnes prosjekter hvor målet var å ha en åpen PPC standard. Jeg husker ikke detaljene, og openppc.org finnes ikke mer, men du kan se her feks om du ønsker å finne ut mer om emnet.
Forøvrig selger IBM PPC maskiner, dog dyre, men disse er ikke Apple kompetible, også pga at de ikke har openfirmwaren til Apple. Skjønt, å være Apple kompetible har aldri vært noe mål for IBM sitt prosjekt uansett, så for dem spiller det ingen rolle. De kjører sitt eget løp slik Apple gjør.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » tir 27.04.2004 15:33

Man har jo prosjektet "Mac on Linux" (MOL), med denne kan man kjøre Mac OS X på endel "ikke" Mac PPC maskiner så å si i 100%. Blant annet er det mulig på Pegasos maskiner...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 27.04.2004 17:43

Dersom en for eksempel har et G4-tårn og kan skaffe et oppdatert hovedkort med prosessor, kan en da i teorien sette inn resten (harddisk, optisk stasjon, ram, skjermkort osv.) av "hva som helst" komponenter
 

Innleggav simen » tir 27.04.2004 18:26

Anonymous skrev:Dersom en for eksempel har et G4-tårn og kan skaffe et oppdatert hovedkort med prosessor, kan en da i teorien sette inn resten (harddisk, optisk stasjon, ram, skjermkort osv.) av "hva som helst" komponenter


Ja det kan man. Så lenge komponentene er Mac kompatible. Da tenker jeg på skjermkort og lydkort og slikt. Ellers så kan man vel velge fritt stort sett.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav magnus » tir 27.04.2004 22:26

RAM og harddisk er helt fritt fram så lenge du har rett type (ddr, sd osv.) Skjermkort og andre PCI enheter vile jeg ha sjekket litt mer rundt først.
medlem i 244 måneder
 

Jeg tror det er mulig.

Innleggav Beate » tor 13.05.2004 20:18

Jeg tror det er mulig, om du veit en god del om data
Du kan kjøpe hardvarekomponenter feks hos http://www.sonnettech.com/product/default.html.
Så må du bruke programmer som XPostFacto.
http://www.opendarwin.org/projects/XPostFacto/
medlem i 236 måneder
 

Rettelse

Innleggav Beate » tor 13.05.2004 20:24

"Sniffer" skrev: "Du kan faktisk bygge din egen PPC. Men du vil ikke kunne kjøre Mac OS X på den pga at det bare er Apple som har kontroll over OpenFirmware."

Det jeg mente var at jeg ikke tror at dette stemmer - dvs om du veit hva du gjør.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Beate » tor 13.05.2004 20:52

Gjest skrev: "Er det mulig å bygge en Mac (G4 eller G5) på samme måte som PC. Kan man få tak i de forskjellige komponenter m.m. for på den måten å kutte kostnader"

Det er mulig at boka: "Build Your Own Macintosh and Save a Bundle" av Bob Brant utgitt på Windcrest Books i 1991, kan være til hjelp. Du får sikkert tak i den brukt, eller bestilt via vårt norske folkebibliotek.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Aphelion » søn 16.05.2004 1:45

Den boka er vel muligens _noget_ utdatert nå? :D

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Beate » tir 18.05.2004 0:10

Jeg var klar over at boka var gammel. Det var derfor jeg skrev årstallet og nøyde meg med å skrive at boka "muligens" kunne være til hjelp.

Grunnen til at jeg mente boka kunne være av interesse er at den kan gi tips om hvordan man kan "komme rundt" Apples kontroll av "kloner" - ved å se, og forhåpentligvis lære av, hvordan han klarte det. Den gangen boka ble skrevet var det vanskeligere å bygge "kloner" enn det det er nå - med åpen kildekode og Unixhackere man kan få hjelp av.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 18.05.2004 16:37

Beate skrev:Jeg var klar over at boka var gammel. Det var derfor jeg skrev årstallet og nøyde meg med å skrive at boka "muligens" kunne være til hjelp.

Grunnen til at jeg mente boka kunne være av interesse er at den kan gi tips om hvordan man kan "komme rundt" Apples kontroll av "kloner" - ved å se, og forhåpentligvis lære av, hvordan han klarte det. Den gangen boka ble skrevet var det vanskeligere å bygge "kloner" enn det det er nå - med åpen kildekode og Unixhackere man kan få hjelp av.

Nei du tar feil. Apple kuttet ut klonene i 97 IIRC da de lanserte "New world" maskiner med openfirmware. Mye har forandret seg siden den boken ble skrevet. Dessuten uansett om du hadde bygget deg en vaske-ekte moderne mac klone med flashed firmware eller hva som helst så ville du fortsatt ikke hatt lov til å kjøre Mac OS X. Det står i betingelsene når du installerer OS X at du kun har lov til å kjøre OS X på Apple maskiner. Formelt sett ville du blitt begrensett til Linux, *BSD og andre åpne OS.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Beate » tir 18.05.2004 18:27

Ja, det kan godt hende jeg tar feil. Jeg rotet vel med ordet "klone", det var vel der jeg tok feil?.
Jeg har tenkt litt på å forsøke å bygge en egen mac (og å lære meg å reparere selv) - fordi jeg liker mac, men ikke å være avhengig av Apple. Jeg var ikke klar over at dette var direkte ulovlig, men jeg leser aldri slike lisenser.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 18.05.2004 19:33

Beate skrev:Ja, det kan godt hende jeg tar feil. Jeg rotet vel med ordet "klone", det var vel der jeg tok feil?.
Jeg har tenkt litt på å forsøke å bygge en egen mac (og å lære meg å reparere selv) - fordi jeg liker mac, men ikke å være avhengig av Apple. Jeg var ikke klar over at dette var direkte ulovlig, men jeg leser aldri slike lisenser.

Kanskje litt i kontrast ifra det mange tror, så er faktisk tweake, modifikasjon, og overklokkings miljøet på Mac veldig levende. F.eks. så er kanskje historiens beste overklokkings objekt ifra Apple eMac 800 G4, som har svært mange vellykkede overklokkinger til 1.33 MHz uten noe ekstra utstyr enn en enkel loddebolt og tålmodighet. I tillegg støtter denne spanning hack slik at du at du kan få utvided skrivebord med en ekstra monitor. Det eksisterer ett bra miljø for Apple modifikasjoner, og det meste er godt dokumentert. Slike ting er ikke like opplagte som i x86 miljøer, men det er masse muligheter på Mac også. Skjønt det mest naturlige visst du ønsker deg en maskin du kan tweake på er å gå for en PowerMac. :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 18.05.2004 19:48

Apropo tweaking. Her er noen interesante bilder av en første generasjon iMac:
http://chicane.myftp.org/imac/
Bildene er egentlig ikke så interessante, men spec'ene er ganske fete (især siden iMac'en i utgangs punktet ikke er en enkel maskin å tweake):
600mhz harmoni
firewire
120 gig hd (7200rpm)
512 meg chip in the top slot, 128 in the bottom (soon to be 256 in bottom)
gamewizard 8 meg voodoo2
lime green case
purple apple in back (from violet iMac)
Tribal art done on the inside of the shell with adhesive black vinyl

AND...

the whole thing LIGHTS UP. I used electroluminescent wire from http://www.glo-wire.com and a 12v transformer with dimmer control. I mounted the controls right near all the ports, it looks almost factory. Everything is internal, and its powered from the power supply. With the flick of a switch the entire back half glows with an eery radiation looking green.

Booyah.

Now I just need an internal CD burner. Anyone have suggestions?

Linkage

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]