Router tilkoblet iMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Router tilkoblet iMac

Innleggav sparchy » lør 10.07.2004 9:18

Hei
Jeg har fått problemer med tilkobling av min topcom router (611 wireless). Etter en stund i drift kuttet den ut(etter tordenvær). Jeg fikk byttet roteren til ny da jeg mistenkte at denne vår gått i tordenværet. Uten routeren kommer jeg på nett gjennom mitt ADSL modem8Nokia m5112). med routeren tilkoblet vil den ikke koble seg opp. Jeg bruker ADSL online fra Telenor.
Er det noen problemer å bruker router på mac (Panther)? Må jeg konfigurere nettverket på annen måte enn å definere bruk av DHCP.

Har ringt Support på Topcom , men de kan ikke se at det er noe galt med routeren, og vi har satt den opp riktig.

Noen som har forslag til løsning her?

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav bsillon » lør 10.07.2004 12:00

Det er ingen problem mellom ruter og Mac! :)

Kan du fortelle hvilken Mac har du, hvilken programmvarer er installert (hvertfall firewall, som NetBarrier eller Norton) og hva stor i system valg / deling / firewall?

Hvilken ruter bruker du (ref nummer), og hvordan koblet du den til maskinen din?
medlem i 237 måneder
 

Ruter til imac

Innleggav sparchy » lør 10.07.2004 14:37

Jeg har ingen annen firewall enn den som er innstalert med OS. Den står på(tror jeg,er ikke ved maskinen nå)
Ruteren er av type Topcom WBR 611. Den er koblet til Nokia modem m5112 via wan porten. iMac er koblet til en ledig port på ruteren via det innebygde ethernet på mac`n.
Nøyaktig hva som står i system /deling/firewall er jeg ikke sikker på , fordi jeg er på jobb nå. Må se på det til kvelden.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav bsillon » lør 10.07.2004 15:39

Ta firewall av. Nå må du aktiveres din ruter. Du skal sikkert gjør det med en web browser som Safari. Prøv denne adressen :

http://192.168.0.1/

Og "Run assistant" eller noe...

Hvis adressen virker ikke, se i din dokumentasjon.
medlem i 237 måneder
 

Innleggav sparchy » lør 10.07.2004 19:47

Firewall var av. jeg har aktivert ruteren gjennom web browseren. skjønner ikke hvorfor den ikke vill logge seg på nettet? :cry:

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav bsillon » lør 10.07.2004 20:40

Ok. Kan du sjekke at det lyser grønn på WAN porter (Datamaskinen og Ruter).

I system valg, nettverk, Ethernet port må bli aktivert :

Rød lys, Ethernet virker men det er ingen nettverk,
Orange lys, det er en nettverk, men du kan ikke koble deg til den,
Grønn lys, du har en IP address og nettverk funke.

Double click på Ethernet, og se hvis alt er bra :

TCP/IP : bruk DHCP.
PPPoE : bruk den hvis du har brukernavn og passordet fra Telenor
Apple Talk : Inaktiv
Proxies : -
Ethernet : Automatisk

Omstart maskinen igjen.
medlem i 237 måneder
 

Innleggav sparchy » lør 10.07.2004 21:24

Alt det der er gjort.
PPPoE er satt som valg i ruteren ikke i maskinen. Under nettverk må jeg deaktivere PPPoE for å kunne aktivere "konfigurere IPv4" med DHCP.
Ruteren er satt opp via browseren med passord fra Telenor.
Det er en ting som jeg er litt usikker på. Under valget WAN (i ruteren) setter jeg opp tilkoblingsmåten. Det er med PPPoE. Setter inn her brukernavn(epost adressen) og passord. Lagrer denne innstillingen ved å trykke på apply. Ser da (i Opera, nederst på siden) at den sender en "request" til ruteren´s IP adresse for å lagre innstillingen. Men den kommer ikke igjennom ser det ut til. Den står og går og går uten at det skjer noe. Hvis jeg går ut av rutene og inn igjen er tilkoblingsmetoden satt til DHCP (ikke PPPoE som jeg aktiverte) Brukernavn og passord er lagret. Mulig dette er en feil. Ruteren er helt ny. :idea:

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sparchy » lør 10.07.2004 21:32

....alle lampene er grønne, bortsett fra "status" som ikke lyser.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav bsillon » lør 10.07.2004 21:40

Prøv a ha Brukernavn og passordet i system valg ikke i ruteren...

Hvis dette virker ikke, jeg må bli på maskinen for å se hva som skjer... :?
medlem i 237 måneder
 

Innleggav sparchy » lør 10.07.2004 22:00

kan ikke sette opp brukernavn/passord på maskinen. Da får jeg ikke kontakt med ruteren. Den krever at jeg tilkobler med DHCP.... :x

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav SeaLion » søn 11.07.2004 6:59

Prøv å koble deg direkte til kabelmodemet (ADSL-modemet). Funker dette? I tilfelle ligger feilen i ruter-oppsettet.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sparchy » søn 11.07.2004 9:50

ja jeg er på nett nå direkte gjennom adsl modemet.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav SeaLion » søn 11.07.2004 10:24

sparchy skrev:ja jeg er på nett nå direkte gjennom adsl modemet.
Såvidt jeg vet (jeg har ikke ADSL, men internett via TV-kabelen (Telenor Avidi), som vel egentlig er det samme bortsett fra kapasiteten), så brukes ikke brukernavn og passord for å koble seg til internett via ADSL eller bredbånd, men bare for å hente epost fra serveren. Det er altså nok at passordet er satt inn i epostprogrammet. Man er tilkoblet internett straks ledningene er tilkoblet og maskinen er på, det er ingen innlogging til internett.

Ruteren skal bruke samme tilkoblingsmetode til nettet som din maskin har nå, altså tilkobling via DHCP (ikke PPPoE, for Telenor bruker ikke det såvidt jeg vet). Det eneste som må settes opp for ruteren og klientmaskinene er interne IP-adresser, ruteren kan f.eks hete 10.0.1.1, og klientmaskinene i lokalnettet heter noe annet i serien 10.0.1.x (samme serie). Så setter man opp klientmaskinen (i ditt tilfelle iMac-en) til å koble seg til internett via Ethernett eller Airport (jeg har iBook og Airport satt opp på denne måten).

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav magnus » søn 11.07.2004 16:49

Online ADSL bruker PPPoE oppkobling, og krever at du ko0bler deg opp mot internett,m her skjer ingenting av seg selv.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sparchy » søn 11.07.2004 19:51

Jippi nå virker det. Veit ikke hvorfor. Restarta ruteren, så gikk det fint. Merkelig. Har gjort dette 3-4 ganger tidligere uten at det funka! :lol:

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron