Fra G4 til G5?

Diskusjon rundt Apples iMac

Fra G4 til G5?

Innleggav spot » lør 24.07.2004 22:39

Jeg har en powerbook G4 800 Hz, nå med 10.3.4 som jeg kjøpte brukt. Den forrige eieren (administrator) husker ikke (??!!) passordet og jeg har brukt den som "bruker". Jeg har ikke en G4 CD for programvareinstallering til den heller. Men jeg kjøpte en ny G5 her om dagen (herlig!) og lurer da på om jeg kan bruke CD´en for programvareinstallering/gjenoppbygging på G5´en på G4´en? :?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 24.07.2004 23:01

Nei, du skal normalt ikke kunne bruke gjennopprettings plater som fulgte med en annen maskin modell. Men det skader sikkert ikke å prøve. (Du tar vel backup før du gjør noe drastisk?)

Høres svært suspekt ut at du ikke fikk programvare med maskinen du kjøpte, og at forrige eier ikke husker passordet, eller har formatert og reinstallert programvaren på hard disken. Men hva vet jeg.

Visst du har Panther platen kan du normalt resette administrator passordet med å starte maskinen ifra platen og bruke en av alternativene du finner på meny linjen. Men da du ikke har Panther, står du fast.
Sist endret av sniffer den lør 24.07.2004 23:09, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

fra G4 til G5

Innleggav spot » lør 24.07.2004 23:08

Jeg har Panther CD´en til G5´en. Men du mener at jeg må forsøke å få tak i en programvareinstallering/gjenoppbygging til G4´en er det det du mener? Noen som har det??
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 24.07.2004 23:14

Jeg antok at du bare hadde programvare gjennopprettings plate eller noe til G5'ern. Men visst du har 10.3/Panther på en egen cd, så skal det ikke være noe problem å bruke den på PowerBooken også. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 25.07.2004 10:53

Hvis harddisken på PowerBook'en skal formateres, så er dette veldig enkelt å gjøre selv om du ikke har passordet til den. Bruk en 6-pin -> 6-pin FireWire-kabel. Plugg PowerBook'en og G5'en sammen med denne. La G5'en stå skrudd på og start om PowerBook'en samtidig som du holder knappen "t" inne. Da vil harddisken på PowerBook'en poppe opp på skrivebordet til G5'en. Det eneste du så trenger å gjøre, er å åpne "Diskverktøy" å formatere PowerBook-harddisken :). Du kan også bare starte opp fra Panther CD'en din, bruke Diskverktøy der, å formatere harddisken på den måten.

Lykke til!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav ArneArts » søn 25.07.2004 13:20

Det jeg har hørt er at Panther til G5 ikke funker på G4. Noe som i og for seg er ganske logisk, siden prosessorene er svært forskjellige.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Jon » søn 25.07.2004 13:28

Det er nå mulig å bruteforce 10.3.X passord.

Det er mulig du ikke ha rettigheter nok til å hente ut den informasjonen du trenger, men hvis du har så kan du lese deg opp på emnet her

Dette kan ta litt tid hvis det er et langt og/eller vanskelig passord.

Må si jeg er enig med sniffer om at det høres litt suspekt ut, men hva vet vel jeg.

Uansett.. Lykke til!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 25.07.2004 14:51

Tenger ikke noe bruteforce. Det er jo bare å bruke "Reset Password" som er på Panther CD'en.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sniffer » man 26.07.2004 0:38

ArneArts skrev:Det jeg har hørt er at Panther til G5 ikke funker på G4. Noe som i og for seg er ganske logisk, siden prosessorene er svært forskjellige.


Det finnes bare én versjon av Panther/10.3 visst vi ser bort ifra 10.3 Server.

Det er ikke noe problemer mellom 64 bits og 32 bits kode i OS X. Løsningen ligger i at programmene er kompilert med såkaldt fat-binaries. DVS at koden som aksesseres er tilpasset prosesseroren da koder for både 32 og 64 bits er tilgjengelig i ett og samme program. Dessuten er OS X designet slik at det er ett "abstrakt lag" mellom programvaren og maskinvaren slik at OS'et har forholdsvis gode dynamiske egenskaper til å tilpasses det miljøet det kjører på (Dette har forøvrig alle moderne OS, men til forskjellige grader. Poenget mitt er bare at OS X er positivt tilpasnings dyktig). En ting som er verd å merke seg, er at 970 og 970FX kjører like greit 32 og 64 bits kode, og kan kjøre 64 bits kode i ett 32 bits miljø, eller omvendt. Windows har egen 64 bits utgave, men OS X sammen med 970/970FX har ingen umiddelbare fordeler om OS X var rent 64 bits OS da fordelene likevel kan utnyttes på programnivå slik det er i dag.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav ArneArts » man 26.07.2004 13:39

Ok, men en jeg kjenner forsøkte å installere Panther fra en DVD som fulgtre med en G5 på en G4 iBook, og dette fungerte ikke.
Kan hende at det var en recovery-DVD, da. Ikke vet jeg.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 27.07.2004 0:09

Kjøper du Panther ifra Apple Store får du 10.3 på cd-rom plater, og ikke DVD. Så vidt jeg vet er gjerne det du får med maskinen på DVD gjerne spesial laget for din modell. F.eks. ble min PB laget etter 10.3, så den kom med 10.3.3 som er kompetibel med maskinen min, og hvem vet hvordan Apple ellers former disse OEM DVD platene sine. Så det er litt tilfeldig om en DVD for en modell fungerer på en annen. (All programvare til min PB kom på to DVD'er btw) Vel vel..

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Jon » tir 27.07.2004 0:17

thomasb: Det er greit det, problemet hans var at han ikke hadde en fungerende panther cd/dvd for G4'en. Da kan bruteforce være en grei løsning, selv om det tar tid.

Siden han vil formatere å legge inn på nytt, så spiller det ingenrolle, men det hender det er nyttig å finne frem til sånne passord.

Kan ta et eksempel. Si at nettverksansvarlig har død/blitt invalid/slutta/flytta (osv) og du er NØDT til å ha passordet, du kan ikke formatere for da vil du miste hele kunde databasen din (ellet noe annet viktig). Da er det greit å kunne finne frem til passordet selv om det vil ta litt tid.

Litt ekstremt tilfelle, men det skjer.

Uansett. Lykke til med problemet ditt!

Edit: Tenker da på at root passordet er brukt andre plasser enn kun for å få root på maskinen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Fra G4 til G5

Innleggav spot » man 02.08.2004 23:32

Mitt suspekte problem var at jeg kjøpte Powerbooken fra et konkursbo via bobestyrer/annonse. Og den som hadde hatt den var ikke interessert i å gi dette til bobestyrer, så det var det suspekte. Takk for tips, nå skal jeg forsøke det.
medlem i 236 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]