GUIDE : ADC-Medlemskap for Dummies

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Ny poll: Har du benyttet deg av ADC Studentrabatt?

Ja, gjorde det _før_ jeg leste denne guiden
66
17%
Jepp, etter å ha lest denne guiden
61
16%
Nei, men jeg skal nå som jeg vet at det går an
125
32%
Nei, er ikke student...
135
35%
 
Antall stemmer : 387

GUIDE : ADC-Medlemskap for Dummies

Innleggav Hooloovoo » tor 05.08.2004 23:29

Hvis du er student ved Universitet, høyskole eller en noenlunde seriøs folkehøgskole kan du få opptil 20% rabatt ved kjøp av datamaskin på AppleStore. Her kommer en guide til hvordan å gjøre dette.


OM ADC OG RABATTORDNING:

Apple har et opplegg for Utviklere, folk som lager programvare til Mac-platformen. Dette opplegget fungerer slik at man kan registrere seg som utvikler, velge et medlemsskap som passer, betale en viss sum, og få store fordeler. Dette kalles Apple Developer Connection, eller ADC for kort. Opplegget har også en egen ordning for utviklere som er Studenter, og det er dette du kan benytte deg av. Apple stiller ingen krav til at du skal utvikle noe, og så lenge man er student kan hvem som helst melde seg inn. Det koster 700 kr, og da får man 20% rabatt på EN PowerBook/PowerMac, eller 10% på iBook/iMac/eMac. I tillegg får man 10-20% rabatt på Apple-produsert tilbehør, hvis det tas med i samme bestilling. (Dette inkluderer Apples flatskjermer, iPod, AirPort Extreme, Express, etc). Rabatten gjelder kun 1 gang, og det hjelper ikke å registrere seg på nytt etter at det 1-årige medlemskapet går ut. Man kan også få rabatt på software, men dette bør man uansett dobbeltsjekke med Apple, da en del rabattordninger stadig forandrer seg.

ADC Student-Medlemskapet koster ca 700,- NOK. (99$)



STEG FOR STEG:

1: Finn fram et Studiebevis som bekrefter at du går på Universitet/en eller annen form for Høgskole. Studentkort holder i massevis, jeg fikk godkjent mitt medlemskap med Folkehøgskolens særdeles primitive og enkle studiebevis. Det viktigste er at du har det, og at det er gyldig. Du trenger også Førerkort/Visa eller tilsvarende for å bevise at du er deg.

Disse skal du senere fakse eller maile til Apple, så før du går videre bør du finne en faks eller scanner.


2: Gå til https://connect.apple.com/ og klikk på "Join ADC"-knappen.


3: Aksepter kravene, og fyll ut skjemaet. Når du blir bedt om å oppgi Skole og Studentnummer, er dette greit hvis du går på universitet. Hvis du derimot går på en skole som ikke har noe slikt, fyller du inn det skolen bruker for å skille elevene. (Fødselsdato, personnummer eller tilsvarende). Det viktigste er at nummeret du oppgir som studentnummer står på studentbeviset. Hvis du ikke har studentbevis krever de følgende: "a current or upcoming schedule of
courses or other official proof of enrollment from your college or
university".


4: Etter en stund vil du få en epost hvor de ber deg verifisere at du faktisk er student. Da skal du sende de Studentbevis og ID (slik nevnt ovenfor). Hvis du er utålmodig kan du sende dette før de etterlyser den, men venter du er du helt sikker på at du er registrert i systemet. I eposten du får står det hvor du skal fakse, men for enkelhets skyld er nummeret i Europa: +44 (0) 131 458 6988. Hvis du ikke har faks, eller foretrekker å maile de, gjør du det på eurodev@apple.com. Hvis du har hverken scanner eller fax går det også greit å ta bilde av ID-kortene og maile de det.

Er du i tvil om du kommer til å få din skole godkjent, kan du beskrive utdanningen din i mailen. Videregående skole kan kvalifisere hvis du argumenterer godt. Har du for eksempel mye data i undervisningen kan du si at dette er veldig relevant i forhold til utvikling av software, etc. Det kan ihvertfall være verd et forsøk, uten at guiden skal gå mer detaljert inn på dette.


5: Hvis du fakser de kan det ta 1-2 uker før du får mail om at medlemskapet ditt er verifisert. Selv scannet jeg og maila de, og fikk det godtkjent i løpet av et par dager. Pengene (99$, altså 700NOK) trekkes fra din konto, og du er herved ADC-medlem.


6: Nå kan du ringe å bestille. Du kan nemlig ikke benytte deg av rabatten direkte på AppleStore - det må gå via "an agent". Ring 800 33 034 og trykk 1. Når musikken slutter, sier du at du er ADC-medlem og vil handle med rabatt. Da hjelper en hyggelig svenske deg, og svarer på eventuelle spørsmål. Det kan være lurt å ha medlemsnummeret du får hos ADC tilgjengelig når du ringer.


7: Gjør som meg. Vent og vent og vent på maskina di, og gled deg så mye at du får vondt i hele deg. Når den kommer er det verd all ventingen! Mens du venter får du også en ADC-pakke fra Apple. Den inneholder en boks med alt du trenger for å utvikle programmer til Mac-platformen, og er du heldig legger de med en en svart t-skjorte. Den inkluderer også en fullversjon av nyeste operativsystem, så du som utvikler skal kunne lage ting til dette. Selv fikk jeg Panther, og til neste år får du kanskje tilsendt Tiger, hvis du er medlem når det kommer. Lykke til!


Apple har også vanlig studentrabatt, men denne er mindre. For å handle med vanlig studentrabatt må du benytte deg av Studentversjonen av AppleStore. Den finner du her: http://www.apple.com/no/education/

Du kan lese mer om ADC Studentmedlemskap her: http://developer.apple.com/students/, og hvis noen har flere erfainger/råd/tips/ting de synes burde være med i denne lille guiden, er det bare å poste. Jeg kommer til å oppdatere denne fortløpende hvis folk legger til info her, så du skal slippe å lese deg nedover for å få en full guide.
Sist endret av Hooloovoo den søn 08.05.2005 9:38, endret 21 ganger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav skaugabr » tir 10.08.2004 1:33

venter i spenning
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » ons 11.08.2004 1:36

Sånn! Nå kan folk bare referere til denne istedet for at det må forklares hver gang noen lurer, eller refereres til tråder hvor bare halvparten av informasjonen står... :D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav kyberbob » ons 11.08.2004 1:44

Må man ikke bestille og betale ADC Student Membership før man ringer og bestiller? Altså det til $99?
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » ons 11.08.2004 3:12

Neida, du bestiller studentmedlemskapet på nettet. Når du så er medlem kan du ringe og bestille maskina. Jeg har pussa litt på teksten og tydeligjort det. Bra du spør!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 11.08.2004 12:31

Dette er ett spørsmål som dukker opp hele tiden. Bra Hooloovoo. :)

Skal legge til noe: Jeg ble trukket 600.- blanke ifra kontoen da jeg kjøpte mitt medlemskap, ikke 700.-. Men uansett 6-700.- er en deal. I tillegg til det Hooloovoo nevner så får du med oppdateringer til utviklings verktøy og OS. Det var en bonus jeg ikke var klar over, inntil en kopi av Panther poppet opp i brev kassen min. Når Tiger kommer, forhåpentligvis innen før medlemskapets kontigenten må betales, så vil jeg få den også i posten uten noen ekstra omkostninger.

Selv om du ikke skal benytte deg av den store rabatten, så er det fortsatt fordeler med medlemskapet som er værd å se på. Selv brukte jeg rabatten på en PB, og er storveis fornøyd. Bare husk at rabatten bare gjelder over tlf bestillinger, med mindre de har oppdatert noe i det siste. Selv havnet min samtale over grensen til en hjelpsom svenske, som var en opplevelse i seg selv det også. :D

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Cybbe » ons 11.08.2004 12:48

Et lite spm: Den amerikanske ADC-discount butikken ligger ute på nett, med ADC-priser, og der er bl.a. iBook oppgitt med 10% rabatt, mens Powerbook har 20%. Det virker i det hele tatt som såkalte low-end-maskiner, eks. iBook, eMac, kun gir 10 og ikke 20 prosent rabatt, hvertfall i den butikken. Noen som har erfaringer med kjøp av iBook gjennom ADC i Norge, og som vet hvor mye rabatten ligger på?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » ons 11.08.2004 14:31

sniffer skrev:Dette er ett spørsmål som dukker opp hele tiden. Bra Hooloovoo. :)


Takk, sniffer. :D Legger til det med de ekstrafordelene. Fikk en sånn pakke i posten selv, i dag. Gøy.

Cybbe: Synes det høres rart ut det er forskjellig rabatt på PowerBook og iBook. Det er jo logisk i forhold til at det koster Apple mindre, og at utviklere gjerne bruker kraftigere maskiner - men det står vitterlig 20% på en datamaskin, uansett type. Har ingen erfaring selv med den Amerikanske ADC-butikken, men jeg vet det går an for oss å handle via den (Men da får vi engelsk tastatur). Er det noen som har erfaring med dette?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Cybbe » ons 11.08.2004 15:32

Tja, såvidt jeg vet så står det ingenting på ADC-sidene til Apple om hvor stor rabatten er på (bortsett fra den egne amerikanske ADC-butikken). Jeg har ikke tenkt til å kjøpe fra Usa uansett, men lurer på om noen kan bekrefte hva ADC-Norge gir i rabatt på iBook. Hvis det er 10% vil de vel nesten lønne seg å bestille iBook gjennom den ordinære utdanningsbutikken som nå også finnes i Norge (og f.eks. benytte seg av Cram&Jam og få 1600,- tilbake).

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav aslak » ons 11.08.2004 15:44

kan adc og utdanningsbutikken kombineres? ;)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » ons 11.08.2004 16:15

aslak skrev:kan adc og utdanningsbutikken kombineres? ;)


Hehe, neppe. Bestillingen må jo gå via en agent med mindre du bruker den amerikanske ADC-butikken. Men det hadde vært fett...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: ADC-Medlemskap for Dummies

Innleggav Demannu » søn 15.08.2004 21:00

Hooloovoo skrev:..., og da får man 20% rabatt på ETT datamaskinkjøp, og 10-20% rabatt på Apple-produsert tilbehør. (Dette inkluderer Apples flatskjermer, iPod, AirPort Extreme, Express, etc). Man kan også få rabatt på software, men dette bør man uansett dobbeltsjekke med Apple, da en del rabattordninger stadig forandrer seg. Rabatten trekkes fra FØR skatt.


Jeg har tenkt å kjøpe en G5 2.5 plus en 20' flatskjerm.
Får jeg da 20% på G5'en og 10-20% på flatskjermen?
Eller inngår flatskjermen i det ene datamaskinkjøpet til 20% rabatt?

Hva mener du med før skatt?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » man 16.08.2004 13:17

Demannu: Du får 20% rabatt tilsammen på alt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 16.08.2004 13:29

Hooloovoo skrev:Sånn! Nå kan folk bare referere til denne istedet for at det må forklares hver gang noen lurer, eller refereres til tråder hvor bare halvparten av informasjonen står... :D


Kjempe bra! Godt jobbet! :D

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav studinc » man 16.08.2004 13:31

har kjøpt meg ein 12" powerbook gjennom ADC, sitter og ventar på at TNT skal levere den på døra no.....

fekk ikkje t-skjorte i pakken min :cry: , men reknar med at det er gløymt når eg har powerbooken i fanget....
medlem i 235 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron