trådløst nettverk

Diskusjon rundt Apples iMac

trådløst nettverk

Innleggav nybegynner » søn 15.08.2004 17:36

Hei!
Noen som kan hjelpe en nybegynner...? Jeg har iMac jeg kjøpte fra et grafisk byrå i år 2000, de hadde internett på den da. Men jeg har trådløst nettverk,deler med naboen. Har bærbar pc, men har også lyst til å koble til gode gamle iMac`n. på samme nettverk..Går det an?? :?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nybegynner » søn 15.08.2004 17:40

Har foressten sånn gammel grønn iMac... :D
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Evvrom » søn 15.08.2004 18:45

Med et AirPort-kort skulle vel det være i boks? Gitt at signalet når inn til deg da.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav nybegynner » søn 15.08.2004 19:29

jeg er så nybegynner at jeg ikke vet hva det er en gang jeg :wink: så jeg kan ikke kjøpe trådløst nettverkskort på usb(ekstern) til pc, det passer ikke til mac?
hvor mye koster i så tilfelle airport-kort? med det kan jeg hooke meg på mitt nåverende trådløst nett..?
(jeg sa jo jeg var nybgynner :wink: )
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » søn 15.08.2004 20:21

Det er ikke støtte for Airport i de første iMac utgavene, dersom du har en maskin fra før 2000, er sikkert en basestasjon den enkleste måten å komme på et trådløst nettverk. De fleste basestasjoner konfigureres med web grensesnitt slik at det gå helt greit med Mac :-)
Men Apple sine løsninger er jo de peneste eks. http://www.apple.com/airportexpress/

Du kobler da macen til basestasjonen med ethernettkabel, slipper driverproblemer og kan jo da med en enkel hub koble enda flere maskiner til det trådløse nettet :-D

Basestasjoner kan du finne til ca 400kr for 11Mbs, men det er jo kjekkere med 54g og disse koster noe mer.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav nybegynner » søn 15.08.2004 22:08

takk for tipset :D
Spennende å se om jeg får det til :wink: Det er naboen som "har internett", jeg betaler bare litt i mnd for å henge på hans nett...og det bruker jeg bærbar pc til..så mac`n min er litt i skyggen...må si jeg savner den... 8O
medlem i 236 måneder
 

Innleggav magnus » man 16.08.2004 1:08

HAr du os 9 på den?, isåfall trykk på eple-meyne og velg om denne maksine, hvor mnage mhz har den?. Hvis det er lite så får du nok ikke Airport kort på den nei. Ekstern funker også dårlig, hva med ledningen over til naboen da?
medlem i 244 måneder
 

Innleggav nybegynner » man 16.08.2004 8:56

ja,jeg har os 9......takk,da skal jeg sjekke det... :)
Det kan nok hende jeg må innse at slaget er tapt :wink:
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nybegynner » tir 17.08.2004 23:06

"Det som derimot VIL fungere både på Mac og PC er et trådløst aksesspunkt med ethernet-plugg, eller trådløst ethernet-adapter (Wireless Ethernet Bridge). Det er en boks som automagisk knytter seg til det trådløse nettverket og oversetter det til 'vanlig', kablet nettverk. Disse er som regel litt dyrere enn disse USB-dingsene, men har den fordelen at de settes opp gjennom en webside, og krever ikke noen ekstra programvare på datamaskinen. Kun nettverkskort, og det er jo standard både på Mac og PC etter hvert."

http://www.ndsdirekte.no/productinfo_spec.aspx?id=WET11

dette er et annet tips jeg fikk..noen som har erfaring med dette? :)
Og er det nettverkskort i den grønne iMac`n? :lol:

http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=imac
medlem i 236 måneder
 

Innleggav magnus » ons 18.08.2004 0:48

Det som vil fungere er at du kobler maskinen til en trådløs basestasjon/aksesspunkt, med ledning, for og så la dette aksesspunketet finen naboens basestasjon.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav nybegynner » ons 18.08.2004 14:21

Det her var visst ikke så lett det...! Ikke rart en forvirret jente som meg trenger hjelp! :wink:

her er svaret jeg fikk på siste tips:

"Noe av det som står her stemmer, noe stemmer ikke.
Det at en Wireless Bridge vil fungere kommer an på hva naboen din har. Sannsynligvis har han /hun en wireless router eller access point, og da vil ikke en router kunne ta imot signalene og sende disse videre. Det fungerer heller ikke med å koble på et access point eller router hos deg og koble dette mot din maskin med ledning.
Et access point og en router er laget slik at de mottar signalene med ledning fra ADSL-leverandøren og sender dette trådløst ut til maskinene. De klarer ikke å motta signalene trådløst og så sende disse videre.
En bridge klarer dette, men det må da stå bridger på begge sider. Dvs at den som er koblet inn med ledning hos naboen din må være en Bridge, så må du ha en bridge hos deg til å ta i mot, så kan du koble opp med kabel hos deg. Dette blir imidlertidig alt for dyrt for at det er lønnsomt.
Den "eneste" økonomiske løsningen er å bruke et USB-adapter. Jeg har et du kan prøve, men jeg tror ikke det finnes noen mac-drivere. Jeg kan i hvert fall ikke finne noen på hjemme-siden til produsenten.
Hvis jeg var deg ville jeg hørt med noen som selger Mac om de selger trådløse kort til maskinen. Så lenge det trådløse kortet støtter 802.11 standarden vil det fungere mot basestasjonen til naboen. Hvis du sjekker med
Apple Store selger et produkt som du kanskje kan bruke. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/90806/wo/Jl6foNiBNnjE2uhSr4B2BQKsbwX/0.3.0.6.10.3.4.1.13.0
Ellers vil jeg som sagt anbefale at du kontakter et sted de selger Mac og spør der. Det kan godt hende at vi har produktet du skal ha, men jeg kjenner så dårlig til Mac at jeg ikke vet."


Noen med litt kunnskap her om dette? :D
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nybegynner » tor 19.08.2004 8:14

hjelp.... :oops:
medlem i 236 måneder
 

Innleggav michaeno » tor 19.08.2004 8:31

tror faktisk du klarer deg med noe sånt som dette http://barbara.no/art.php?artikkelid=5613 . den skal kunne fungere som ethernet klient for alle basestasjoner, og kobles til maskinen med en nettverkskabel fra nettverkskortet. dvs ingen drivere trengs. tror ikke den er så styggdyr heller...
medlem i 248 måneder
 

Innleggav nybegynner » tir 24.08.2004 14:29

Jeg gir meg ikke.... :?

svar på innlegget over...:

"Denne vil nok ikke fungere. Det er et aksesspunkt eller router eller bridge, men den kan ikke kombinere flere av disse funksjonene samtidig.

Det du må ha er et trådløst ethernet kort som fungerer i Mac'en."


Er det noen som vet om dette finnes til iMac (tror den er fra 1998) :)

Og i så tilfelle..hvor?
:D
medlem i 236 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]